Aim:
The aim of this study is to investigate the effect of planned education
to prevent cervical cancer in women with human papilloma virus (+) on healthy
lifestyle behaviors.
Method:
This research was conducted as a descriptive and intervention study of
91 women who were admitted to the gynecology outpatient clinic of the Izmir
Tepecik Training and Research Hospital. Data were collected by face-to-face
interview technique using Information Form containing Descriptive,
Socio-Demographic Characteristics of Women and “Healthy Lifestyle Behavior
Scale ІІ ”. After the first interview, brochure was prepared with the guidance
of structured education and current literature information. Pap-smear controls
of the women were planned six (follow-1) and twelve months (follow-2) after the
training.
Results:
The mean age of the women was 37.87±9.9, 50.5% were primary school
graduates and 80.2% were housewives. Before scales, women were detected to have
received a pre-training value of 122.63±1.31, while they received 166.06±1.20
in the follow-up1and 150.32±1.70 in
follow-up2. The difference between the mean values was statistically
significant (p = .00). The physical activity subscale of the scale was defined
as the lowest scored dimension in all three measures.
Conclusion:
At the end of the study it was determined that the training given to
women should be repeated frequently and that women should be supported about
physical exercise.
Amaç:
Çalışmanın amacı; Human Papilloma Virüs taraması sonucu pozitif (HPV+)
tespit edilen kadınlara serviks kanserini önlemeye yönelik verilen planlı
eğitimin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisini incelemektir.
Yöntem:
Araştırma, prospektif, tanımlayıcı ve müdahale çalışması olarak İzmir
Tepecik Eğitim Araştırma Hastanesi jinekoloji polikliniğine başvuran, HPV (+)
olan 91 kadın ile yapılmıştır. Veriler, “Kadınların Tanımlayıcı,
Sosyo-Demografik Özelliklerini İçeren Bilgi Formu” ve “Sağlıklı Yaşam Biçimi
Davranışları Ölçeği-ІІ” kullanılarak yüz-yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır.
HPV (+) saptanan kadınlara birinci görüşmeden sonra yapılandırılmış eğitim ve
güncel literatür bilgileri rehberliğinde hazırlanmışr broşür verilmiştir.
Eğitim verildikten altı ay sonra (izlem-1) ve oniki ay sonra (izlem-2)
kadınların Pap-smear kontrolleri planlanmıştır.
Bulgular:
Kadınların yaş ortalamalarının 37.87±9.9, %50.5’inin ilkokul mezunu ve
%80.2’sinin evhanımı olduğu saptanmıştır. Kadınların eğitim öncesi 122.63±1.31,
izlem-1’de 166.06±1.20 ve izlem-2’de 150.32±1.70 puan aldıkları ve ortalamalar
arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p=.00).
Ölçeğin fiziksel aktivite alt boyutu üç ölçümde de en düşük puan alınan boyut
olarak belirlenmiştir.
Sonuç:
Çalışma sonunda kadınlara verilen eğitimlerin sık aralarla tekrarlanması
ve kadınların fiziksel egzersiz konusunda desteklenmeleri gerektiği tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Submission Date | August 2, 2019 |
Acceptance Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License