Research Article
BibTex RIS Cite

AWARENESS LEVELS OF ATATURK UNIVERSITY HEALTH SERVICES VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS ABOUT HYGIENE

Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 232 - 243, 31.12.2021

Abstract

Objective: It is important to determine the knowledge level and hygiene habits of university students on hygiene. In this study, it was aimed to determine the level of awareness of health services vocational school students about hygiene and to observe what can be done to eliminate the detected problems in hygiene.
Methods: The universe of the descriptive research was selected as students studying at a university's vocational school of health services. In this study, 685 students who accepted to participate in the study without using the sampling method were included in the study. The “Hygiene Questionnaire” consisting of 45 questions developed by the researchers and the “Sociodemographic Information Form” consisting of 10 questions were applied to the students. Descriptive statistics were used to evaluate the data. Ethics committee approval was obtained for the research.
Results: The mean age of the students is 19.97±1.49 and 75.90% of them are girls. 4.08% of the students were operating room services, 4.81% anesthesia, 9.05% dental prosthesis technology, 8.61% dialysis, 11.82% pharmacy services, 4.37% disabled care and rehabilitation, 7.88% physiotherapy, 4.37% first and emergency aid, 4.37% audiometry, 1.60% orthopedic prosthesis and orthotics, 7.15% medical documentation and secretarial, 17.22% medical imaging techniques, 13.57% medical laboratory techniques, % It was determined that 1.02 of them were studying in the department of elderly care. It was determined that 95.8% of the boys and 99.0% of the girls knew the necessity of periodic examination in order to be protected from infectious diseases in the working environment and the difference was statistically significant (p˂0.05).
Conclusion: The level of awareness can be improved by giving more place to the subject of personal hygiene in the contents of the courses taken by the students. With awareness studies, it will be possible to make personal hygiene perceptible at the highest level.

References

  • Akşit BT. Toplum, Kültür ve Sağlık (Editörler: Bertan M., Güler Ç.) Halk Sağlığı. Güneş Kitabevi Ltd. Şti., II. Baskı, Ankara, 1997;15-25.
  • Altun, I., Cinar, N. D., & Dede, C. (2013). Hygiene behaviour in university students in Turkey. J Pak Med Assoc, 63(5):585-589.
  • Altun İ, Özdemir S, Ersoy N. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Öz-Bakım Güçlerine Etkisi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri Kitabı, Erzurum, 1999; 7(1): 366-371.
  • Babadağ K. Hemşirelik Yüksekokulu Lisans Programı Birinci ve Son Sınıf Öğrencilerinin Kişisel Sağlıkları İle İlgili Uygulamalarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniv. Sağlık Bil. Ens., İstanbul, 1984.
  • Bulaşıcı Hastalıklar Sürveyans ve Kontrol Esasları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Yönetmelik, Sayı: 30764, 4 Mayıs 2019.
  • Can ve ark. Trabzon’da İki Farklı Yerleşim Yerindeki İlköğretim Öğrencilerinin Kişisel Hijyen Alışkanlıkları. 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Kitabı. Cilt 1, Diyarbakır, 2002;157-162.
  • Crafton J et al. Clinical Tuberculosis Macmillan Education, London 1992. p.446.
  • Fauci AS et al. Harrison's Principles of Internal Medicine 14th Edition, Mc Graw Hill . Volume I; Tuberculosis: 1004-1014, 1998.
  • Görgülü RS. Hijyen ve Sağlığımız. Actual Medicine 2000;8 (11): 36-43.
  • Güleç ve ark. Bir Askeri Birlikteki Erbaş ve Erlerin Kişisel Hijyen Tutumları Üzerine Bir Araştırma. Journal of Experimental and Clinical Medicine, 2009;18(1):12-18.
  • Jawetz et al. Medical Microbiology 20th Edition Lange, Mycobacterium tuberculosis: 1995, s.263-270.
  • Kaya S ve ark. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Kan Merkezi'nin 2000-2007 Yılları Tarama Test Sonuçları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 2009;16(2):13-5.
  • Keten, H.S., Ölmez, S., Keten, D., Cerit, M., & Kardaş, F. Kahramanmaraş’ta Bir Yurtta Kalan Erkek Lise Öğrencilerinin Kişisel Hijyen Uygulamaları. Turkish Family Physician, 2015;6(1):11-7.
  • Oğan H. Sağlık Çalışanı. Sağlık Çalışanlarının Sağlığı Çalışma Grubu, Sağlık Çalışanları için işçi Sağlığı ve Güvenliği. 1. Baskı. Ankara: TTB Yayınları. 2014.s:10-14.
  • Taşkıran, N., Khorshid, L., & Sarı, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin hijyen davranışlarının karşılaştırılması. Sağlık ve Toplum, 29(2): 65-78.
  • Tuzcu A ve ark. Öğrencilerin Kişisel Hijyen Uygulama ve Durumlarının Değerlendirilmesi. 2. Uluslararası 9. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Özet Kitabı. 2003;ss. 57, Antalya.
  • Ulusoy MF ve Görgülü RS. Hemşirelik Esasları; Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler. 3. Baskı. Ankara: TDFO Ltd. Şti.;1997. p.72.
  • Vaizoglu SA ve ark. Ankara'da Bir Turizm Şirketinde Çalışan Şoförlerin Tüberküloz Enfeksiyonu Açısından Değerlendirilmesi, 1999.cilt,1-6.
  • Wang L et al. Chinese expert consensus on the Perinatal and neonatal management for the prevention and control of the 2019 novel coronavirus infection (first edition). Ann Transl Med 2020; 8(3): 47.
  • Yetkin, A., & Yiğitbaş, Ç. Sağlık Yüksekokulu Birinci ve Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Bireysel Hijyen İle İlgili Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 2008;11(2):72-84.
  • Yiğit, Y. (2010). Kırşehir İlindeki İlköğretim Okullarında Çalışan Temizlik Personelinin Kişisel Hijyen Bilgileri ve Uygulamaları. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Aile Ekonomisi ve Beslenme Eğitimi ABD Yüksek Lisans Tezi, Ankara.

ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ

Year 2021, Volume: 4 Issue: 3, 232 - 243, 31.12.2021

Abstract

Amaç: Üniversite öğrencilerinin hijyen konusundaki bilgi düzeylerinin ve hijyen alışkanlıklarının tespit edilmesi önem arz etmektedir. Bu araştırmada sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin hijyen hakkındaki farkındalık seviyelerini belirleyerek hijyen konusundaki tespit edilen aksaklıkların giderilmesine yönelik yapılabileceklerin neler olduğunun gözlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın evreni, bir üniversitenin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda eğitim gören öğrenciler seçilmiştir. Bu çalışmada örnekleme yönteminin kullanımına gidilmeden araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 685 öğrenci çalışma kapsamına dâhil edilmiştir. Öğrencilere araştırmacılar tarafından geliştirilen 45 sorudan oluşan “Hijyen Anket Formu” ve 10 sorudan oluşan “Sosyodemografik Bilgi Formu” uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Araştırma için etik kurul izni alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamaları 19.97±1.49 olup, %75.90’ı kızdır. Öğrencilerin
%4.08’i ameliyathane hizmetleri, %4.81’i anestezi,%9.05’i diş protez teknolojisi, %8.61’i diyaliz, %11.82’si eczane hizmetleri, %4.37’si engelli bakımı ve rehabilitasyon, %7.88’i fizyoterapi, %4.37’si ilk ve acil yardım, %4.37’si odyometri, %1.60’ı ortopedik protez ve ortez, %7.15’i tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik, %17.22’si tıbbi görüntüleme teknikleri,
%13.57’si tıbbi laboratuvar teknikleri, %1.02’si yaşlı bakımı bölümünde öğrenim görmekte olduğu belirlenmiştir. Erkeklerin %95.8’i kızların %99.0’u çalışma ortamında bulaşıcı hastalıklardan korunmak için periyodik muayene yaptırılmasının gerekliliğini bildiği ve aradaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu belirlenmiştir (p˂0,05).
Sonuç: Öğrencilerinin aldıkları derslerin içeriklerinde kişisel hijyen konusuna daha fazla yer verilerek bilinç düzeyleri geliştirilebilir. Farkındalık çalışmaları ile kişisel hijyenin en üst seviyede algılanabilir hale getirilebilmesi mümkün olabilecektir.

References

  • Akşit BT. Toplum, Kültür ve Sağlık (Editörler: Bertan M., Güler Ç.) Halk Sağlığı. Güneş Kitabevi Ltd. Şti., II. Baskı, Ankara, 1997;15-25.
  • Altun, I., Cinar, N. D., & Dede, C. (2013). Hygiene behaviour in university students in Turkey. J Pak Med Assoc, 63(5):585-589.
  • Altun İ, Özdemir S, Ersoy N. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Kişisel Değerlerinin Öz-Bakım Güçlerine Etkisi. VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildirileri Kitabı, Erzurum, 1999; 7(1): 366-371.
  • Babadağ K. Hemşirelik Yüksekokulu Lisans Programı Birinci ve Son Sınıf Öğrencilerinin Kişisel Sağlıkları İle İlgili Uygulamalarının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniv. Sağlık Bil. Ens., İstanbul, 1984.
  • Bulaşıcı Hastalıklar Sürveyans ve Kontrol Esasları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Yönetmelik, Sayı: 30764, 4 Mayıs 2019.
  • Can ve ark. Trabzon’da İki Farklı Yerleşim Yerindeki İlköğretim Öğrencilerinin Kişisel Hijyen Alışkanlıkları. 8. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi Kitabı. Cilt 1, Diyarbakır, 2002;157-162.
  • Crafton J et al. Clinical Tuberculosis Macmillan Education, London 1992. p.446.
  • Fauci AS et al. Harrison's Principles of Internal Medicine 14th Edition, Mc Graw Hill . Volume I; Tuberculosis: 1004-1014, 1998.
  • Görgülü RS. Hijyen ve Sağlığımız. Actual Medicine 2000;8 (11): 36-43.
  • Güleç ve ark. Bir Askeri Birlikteki Erbaş ve Erlerin Kişisel Hijyen Tutumları Üzerine Bir Araştırma. Journal of Experimental and Clinical Medicine, 2009;18(1):12-18.
  • Jawetz et al. Medical Microbiology 20th Edition Lange, Mycobacterium tuberculosis: 1995, s.263-270.
  • Kaya S ve ark. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Kan Merkezi'nin 2000-2007 Yılları Tarama Test Sonuçları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 2009;16(2):13-5.
  • Keten, H.S., Ölmez, S., Keten, D., Cerit, M., & Kardaş, F. Kahramanmaraş’ta Bir Yurtta Kalan Erkek Lise Öğrencilerinin Kişisel Hijyen Uygulamaları. Turkish Family Physician, 2015;6(1):11-7.
  • Oğan H. Sağlık Çalışanı. Sağlık Çalışanlarının Sağlığı Çalışma Grubu, Sağlık Çalışanları için işçi Sağlığı ve Güvenliği. 1. Baskı. Ankara: TTB Yayınları. 2014.s:10-14.
  • Taşkıran, N., Khorshid, L., & Sarı, D. (2019). Üniversite öğrencilerinin hijyen davranışlarının karşılaştırılması. Sağlık ve Toplum, 29(2): 65-78.
  • Tuzcu A ve ark. Öğrencilerin Kişisel Hijyen Uygulama ve Durumlarının Değerlendirilmesi. 2. Uluslararası 9. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Özet Kitabı. 2003;ss. 57, Antalya.
  • Ulusoy MF ve Görgülü RS. Hemşirelik Esasları; Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler. 3. Baskı. Ankara: TDFO Ltd. Şti.;1997. p.72.
  • Vaizoglu SA ve ark. Ankara'da Bir Turizm Şirketinde Çalışan Şoförlerin Tüberküloz Enfeksiyonu Açısından Değerlendirilmesi, 1999.cilt,1-6.
  • Wang L et al. Chinese expert consensus on the Perinatal and neonatal management for the prevention and control of the 2019 novel coronavirus infection (first edition). Ann Transl Med 2020; 8(3): 47.
  • Yetkin, A., & Yiğitbaş, Ç. Sağlık Yüksekokulu Birinci ve Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Bireysel Hijyen İle İlgili Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 2008;11(2):72-84.
  • Yiğit, Y. (2010). Kırşehir İlindeki İlköğretim Okullarında Çalışan Temizlik Personelinin Kişisel Hijyen Bilgileri ve Uygulamaları. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Aile Ekonomisi ve Beslenme Eğitimi ABD Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Fatih Ates 0000-0002-7497-2211

Mevlüt Albayrak 0000-0001-8673-6577

Publication Date December 31, 2021
Submission Date September 7, 2021
Acceptance Date November 17, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Ates, F., & Albayrak, M. (2021). ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 232-243.
AMA Ates F, Albayrak M. ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ. Journal of Midwifery and Health Sciences. December 2021;4(3):232-243.
Chicago Ates, Fatih, and Mevlüt Albayrak. “ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ”. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi 4, no. 3 (December 2021): 232-43.
EndNote Ates F, Albayrak M (December 1, 2021) ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 4 3 232–243.
IEEE F. Ates and M. Albayrak, “ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ”, Journal of Midwifery and Health Sciences, vol. 4, no. 3, pp. 232–243, 2021.
ISNAD Ates, Fatih - Albayrak, Mevlüt. “ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ”. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 4/3 (December 2021), 232-243.
JAMA Ates F, Albayrak M. ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ. Journal of Midwifery and Health Sciences. 2021;4:232–243.
MLA Ates, Fatih and Mevlüt Albayrak. “ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ”. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 4, no. 3, 2021, pp. 232-43.
Vancouver Ates F, Albayrak M. ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN HİJYEN HAKKINDAKİ FARKINDALIK SEVİYELERİ. Journal of Midwifery and Health Sciences. 2021;4(3):232-43.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

2992931409