Objective: With this research, it was aimed to determine the knowledge level of health worker candidate students about protection from infectious infections, especially COVID.
Methods: The sample of the study consisted of a university students from Vocational School of Health Services and Faculty of Pharmacy. The research data were collected by applying the 49-question “Knowledge Levels Questionnaire for Healthcare Professional Candidate Students on Protection from Communicable Infections, Especially COVID” and the “Sociodemographic Information Form” consisting of 7 questions. Data; number, percentile, mean and standard deviation, and chi-square test.
Results: 3.16% of the students had operating room services, 2.69% dental prosthesis technology, 9.13% dialysis, 10.54% pharmacy services, 4.92% physiotherapy, 4.92% first and emergency aid, 4.92% audiometry, 7.85% orthopedic prosthetics and orthotics, 4.10% medical documentation and secretarial, 7.96% medical imaging techniques, 13.82% were studying in medical laboratory techniques, 3.40% in elderly care, 22.60% in pharmacy and 60.77% was determined to be a first year student. 97.9% of the undergraduate students in the Faculty of Pharmacy compared to the students in other departments knew the necessity of paying attention to personal hygiene in order to be protected from infectious diseases, and the difference was statistically significant p < ,05.
Conclusion: Course contents should be enriched with digital materials to raise awareness against infectious diseases.
Amaç: Bu araştırma ile sağlık çalışanı adayı öğrencilerin covid başta olmak üzere bulaşıcı enfeksiyonlardan korunma konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntemler: Araştırmanın örneklemini, bir üniversitenin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu ve Eczacılık Fakültesi öğrencileri oluşturdu. Araştırma verileri, “Sağlık Çalışanı Adayı Öğrencilerin Covid Başta Olmak Üzere Bulaşıcı Enfeksiyonlardan Korunma Konusundaki Bilgi Düzeyleri Anket Formu” ve “Sosyodemografik Bilgi Formu” uygulanarak toplandı. Veriler; sayı, yüzdelik, ortalama ve standart sapma ve ki-kare testi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %3,16’sı ameliyathane hizmetleri, %2,69’u diş protez teknolojisi, %9,13’ü diyaliz, %10,54’ü eczane hizmetleri, %4,92’si fizyoterapi, %4,92’si ilk ve acil yardım, %4,92’si odyometri, %7,85’i ortopedik protez ve ortez, %4,10’u tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik, %7,96’sı tıbbi görüntüleme teknikleri, %13,82’si tıbbi laboratuvar teknikleri, %3,40’ı yaşlı bakımı, %22,60’ı eczacılık bölümünde öğrenim görmekte ve %60,77’sinin birinci sınıf öğrencisi olduğu belirlenmiştir. Eczacılık Fakültesi öğrencilerinin diğer bölümlerdeki öğrencilere göre %100,0’ünün bulaşıcı hastalıklardan korunmak için kişisel hijyene dikkat etmenin gerekliliğini bildiği ve aradaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p < ,05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 7, 2023 |
Submission Date | April 7, 2022 |
Acceptance Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License