The unitary formations that have appeared at various stages in life, have inspired and continue to give people in design to create their spaces throughout history. In this study, the inspiration of unitary formations encountered in nature for space fiction is discussed from one side, while contemporary living spaces obtained by the designer's use of units as tools are examined from another side. As a result of this study, qualitative examples of the unitary approach to space were focused on, conceptual terms that can describe the richness of vital space in spaces obtained by this method tried in the construction of space were tried to be obtained.
In addition, within the framework of the study, it was requested to study modulation in the scope of Architectural Project V in the spring semester of the 2020-2021 academic year at the Department of Architecture of the Faculty of Architecture of Kırklareli University. As a result of the use of this new method in architectural education, quite successful projects have been achieved.
Yaşam içinde çeşitli evrelerde karşımıza çıkan üniter oluşumlar, tasarımda insana tarih boyunca mekânlarını yaratmada ilham vermiş ve vermeye de devam etmektedir. Bu çalışmada doğada karşılaşılan üniter oluşumların mekân kurgusuna esin kaynağı oluşu bir yönden ele alınırken, başka bir yönden de tasarımcının araç olarak ünite kullanımı ile kavuşulan çağdaş yaşam alanları irdelenmiştir. Bu irdeleme sonucunda üniter yaklaşımın mekâna kazandırdığı nitelik örnekler üzerinde durulmuş, mekân kurgulanmasında denenen bu yöntemle elde edilen mekânlardaki yaşamsal mekân zenginliğini tanımlayabilen, kavramsal terimler elde edilmeye çalışılmıştır.
Ayrıca çalışma çerçevesinde Kırklareli Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü’nde 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında Mimari Proje V kapsamında modülasyon çalışılması istenmiştir. Mimarlık eğitiminde bu yeni yöntemin kullanılması sonucunda oldukça başarılı projeler elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |