While it is stated in the Qurʾān that Allah promised and helped the prophets in the fight against the unbelievers, it is also stated that the Israelites killed some prophets. This study was conducted to investigate this quasi-contradictory situation. In this article, the verses stating that Allah promised to help the prophets and the verses stating that the prophets were killed are examined and analyzed. In the analysis, it was seen that the names of the killed prophets were not mentioned in the Qurʾān and hadiths. Thereupon, Tanakh, Gospels, tafsir and history books were examined. In the research, it was determined that Zacharias the son of Jehoiada in the Tanakh, Prophet Zacharias and Prophet John in the Gospels and the prophets Yeşea and Yeremya in the tafsir and history books were reported to have been killed. Apart from this, the documents and contents of the narrations related to the number of the murdered prophets in some sources were analyzed. It has been seen that some of the narrations are weak, the source of some of them is unclear and they do not coincide with Allah’s sunnah of sending prophets. The essence of Allah’s promise to help the prophets and why and how these prophets were killed were examined. As a result, it has been understood that the promise of Allah to be victorious is aimed at making the cause brought by the prophet superior to unbelief and also includes protecting the prophet against unbelievers. For this reason, it has been determined that Allah has protected the prophets throughout history and did not give an opportunity to those who intend their lives. However, it has been seen that protecting the prophets does not cover personal and political issues, Zacharias the son of Jehoiada was killed for political reasons and Prophet John was killed for personal reasons. The Prophet Muhammad (pbuh) evaluated that Allah's promise of help was not intended to protect his in person. It is understood that he sometimes appointed companions to provide his security in Medina until the verse “God will protect you from people.” In addition, the killed prophets were not killed because of a crime, it has been seen that they were killed unjustly on the charge of committing a crime, and as results Allah took revenge on those who committed the murder.
Kur’ân’da Allah’ın, inkârcılarla mücadelede peygamberlere yardım etme sözü verdiği ve yardım ettiği ifade edilirken İsrâiloğulları’nın bazı peygamberleri öldürdüğü de belirtilmektedir. Çelişki intibaı veren bu durumu araştırmak amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Makalede Allah’ın peygamberlere yardım etme sözü verdiğini ifade eden âyetler incelenmiş, arkasından da peygamberlerin öldürüldüğünü belirten âyetler tahlil edilmiştir. Yapılan analizde öldürülen peygamberlerin isimlerinin Kur’ân’da ve hadislerde belirtilmediği görülmüştür. Bunun üzerine Tanah’a, İncillere, tefsir ve tarih kitaplarına bakılmıştır. Yapılan araştırmada Tanah’ta Zekeriyyâ b. Yehoyada’nın, İncillerde Hz. Zekeriyyâ ve Hz. Yahyâ’nın; tefsir ve tarih kitaplarında Yeşea ve Yeremya peygamberlerin öldürüldüğünün aktarıldığı tespit edilmiştir. Bunun dışında bazı kaynaklarda katledilen peygamberlerin sayısıyla ilgili nakledilen rivâyetlerin senedleri ve içerikleri tahlil edilmiştir. Rivâyetlerin kimisinin senedinin zayıf olduğu, kimisinin kaynağının belli olmadığı ve Allah’ın peygamber gönderme sünnetiyle de örtüşmediği görülmüştür. Allah’ın peygamberlere yardım etme sözünün mahiyeti ve bu peygamberlerin niçin ve nasıl öldürüldüğü araştırılmış, bunun sonucunda Allah’ın galip gelme vaadinin peygamberin getirdiği davayı küfre karşı üstün kılmaya yönelik olduğu ve kâfirlere karşı peygamberi korumayı da kapsadığı anlaşılmıştır. Bu nedenle Allah’ın tarih boyunca peygamberleri koruduğu ve canlarına kastedenlere fırsat vermediği tespit edilmiştir. Ancak peygamberleri korumanın kişisel ve siyasi konuları kapsamadığı, Zekeriyyâ b. Yehoyada’nın siyasi, Hz. Yahyâ’nın şahsi nedenlerle öldürüldüğü görülmüştür. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Allah’ın yardım sözünün şahsını korumaya yönelik olmadığını değerlendirerek Mâide sûresindeki “Allah seni insanlardan koruyacak.” âyeti nâzil oluncaya kadar Medine’de bazen güvenliğini sağlamak üzere sahabe görevlendirdiği anlaşılmıştır. Ayrıca peygamberlerin bir suçtan ötürü öldürülmediği; haksız bir şekilde suç işleme ithamıyla öldürüldüğü, bunun sonucunda da Allah’ın cinayeti işleyenlerden intikam aldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | December 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 49 |