Considering the power of music to affect people's lives at any time directly, it be-comes essential to recognize and understand the elements of violence in music. Some studies have revealed that music can cause violence-related problems in dif-ferent contexts. In this context, one of the main problems we encounter is the aes-theticization and legitimization of violence through music. While song lyrics and vis-uals can produce direct violence through music, the performance of music, spaces, instruments, and social relations, it is also possible to symbolically produce violence in indirect ways. This paper addresses the problems of violence that arise in the context of music in many different ways during music production and the listener's encounter with music. The relationship between music and violence often produces a more vaguely defined problem area. Individual musical practices and the massifi-cation of music and its transformation into a cultural industry bring about problemat-ic dimensions reflected in social relations, especially in terms of cultural domination, commodification, and symbolic violence. Music's use of violent elements and, on the other hand, the transformation of musical practices into a symbolic field of violence produce thoughts and practices reflected in the social sphere and shape society. Therefore, it is crucial to recognize direct or symbolic violence in the context of mu-sic and address its reflections on society.
This article is the revised and developed version of the unpublished conference presentation entitled “The Problem of Violence in the Context of Music and Its Sociological Reflections”, orally delivered at the “The Symposium of Cycle of Violence and Proposed Solutions” in 2023.
Müziğin insanın hayatına her an ve doğrudan etki edebilme gücü göz önünde bulundurulduğunda müzikte şiddet unsurlarının fark edilmesi ve anlaşılması önem kazanır. Yapılan kimi çalışmalarda müziğin farklı bağlamlarda şiddetle ilişkili sorunlara neden olabileceği ortaya koyulmaktadır. Bu bağlamda karşımıza çıkan temel sorunlardan birisi müzik yoluyla şiddetin estetize edilmesi ve meşrulaştırılmasıdır. Şarkı sözleri, görseller müzik aracılığıyla doğrudan bir şiddet üretebileceği gibi müziğin icrası, mekânlar, enstrümanlar, toplumsal ilişkiler vs. açısından dolaylı şekillerde şiddetin simgesel olarak üretilmesi de mümkündür. Bu çalışmada müzik üretimi ve dinleyicinin müzikle karşılaşma durumlarında birçok farklı yolla müzik bağlamında ortaya çıkan şiddet sorunlarına değinilmektedir. Müzik ve şiddet arasındaki ilişkinin ele alındığı bu çalışmada nitel yöntem tekniklerinden literatür/belge taraması kullanılmıştır. Müzik ve şiddet içerikli makaleler, doktora tezleri, kitaplar ve internet kaynakları bu kapsamda taranmıştır. Bu çalışma kapsamında ulaşılan sonuçlar şu şekildedir: Müzik ve şiddet ilişkisi çoğu zaman daha belirsizce tanımlanan bir problem alanı üretmektedir. Bireyin müzik pratikleri müziğin kitleselleşmesi ve kültür endüstrisine dönüşmesiyle birlikte özellikle kültürel tahakküm, metalaşma, simgesel şiddet açısından toplumsal ilişkilere yansıyan problemli boyutları beraberinde getirmektedir. Böylece müziğin toplumu kontrol etme, dönüştürme, baskı altına alma vs. açılardan ortaya çıkan fonksiyonları onu şiddetin bir unsuruna dönüştürmektedir. Müziğin şiddet unsurlarını kullanması ve diğer yandan müzik pratiklerinin simgesel bir şiddet alanına dönüşmesi toplumsal alana yansıyan ve toplumsal olanı şekillendiren düşünce ve pratikler üretmektedir. Bu nedenle müzik bağlamında doğrudan veya simgesel şiddetin fark edilmesi ve bunun topluma yansıyan yönlerinin ele alınması önemlidir. Müziğin tercih edilme süreçleri, pazarlama stratejileri, hangi müziğin beğenildiği, bu esnada gelişen iktidar ağları müziğin onu tecrübe edenler açısından rolünü belirleyen kritik bir noktada durmaktadır. Bu bağlamda çalışma müzik ve şiddet ilişkisinin doğrudan ve dolaylı olmak üzere farklı görünümlerinin toplumsal alandaki yansımalarını analiz ederek müziğin şiddete dönüştüğü ve aynı zamanda şiddete karşı bir konum ve bilinç üretebileceği imkanları dikkate taşımaktadır.
Bu makale, Şiddet Döngüsü ve Çözüm Önerileri Sempozyumu’nda sözlü olarak sunulan ancak tam metni yayımlanmayan “Müzik Bağlamında Şiddet Sorunu ve Sosyolojik Yansımaları” adlı tebliğin içeriği geliştirilerek ve kısmen değiştirilerek üretilmiş hâlidir.
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Culture, Sociology of Music |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2024 |
Submission Date | November 21, 2023 |
Acceptance Date | March 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 52 |