Eski Yunancadaki méta (üzerine) ve
phrein (taşımak, aktarmak, nakletmek) kelimelerinin bir araya gelmesinden
oluşan metafor (métaphore), bir “şey”in birtakım yönlerinin başka bir “şey”e
aktarıldığı zihinsel/dilbilimsel süreçleri ifade eder. Metafor, bireyin etkili
ve hızlı bir biçimde bir kavramı, başka bir kavramla açıklamasından daha mühim
ve güçlü bir zihinsel üretimdir. Nitekim ilgili kavrama yönelik bireyin sahip
olduğu derinliği ve deneyimleri de içinde barındırır. Bu araştırmanın temel
amacı, Türk Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin “şiir” kavramına ilişkin sahip
oldukları algıları, ürettikleri metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Araştırmanın
çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılında Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümünde lisans öğrenimi gören 165 öğrenci
oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, nitel araştırma yöntemi ile elde edilmiş
ve elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Veri toplama
aşamasında öğrencilerin “şiir” kavramına
ilişkin sahip oldukları metaforları belirlemek üzere katılımcılara “Şiir ………
-dır/-dir; çünkü ………” cümlesi iletilmiş ve boşlukların doldurulması
istenmiştir. Bu çalışmada araştırmanın bulgularına göre, Türk Dili ve Edebiyatı
öğrencilerinin “şiir” kavramına ilişkin olarak ürettikleri metaforlar,
gerekçeleri incelenerek ortak hususiyetleri doğrultusunda çeşitli kategoriler altında
toplanarak değerlendirilecektir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Submission Date | May 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 64-Ek Sayı |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.