Hükümetler,
toplumsal ihtiyaçların karşılanmasında birinci derecede sorumludurlar.
Toplumların öncelikli ihtiyacı, eğitimle ilgili konularda kendini
göstermektedir. Bu konular içerinde, eğitimin niteliğinden birinci derecede
sorumlu olan öğretmenlerle ilgili olanlarıdır. Öğretmenlik mesleği ile ilgili
konuların, hükümet programlarında yer alma durumu büyük önem arz etmektedir.
Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar kurulan hükümetlerin
öğretmenlik mesleği ile ilgili politikaları, hazırladıkları programlarda yer
almaktadır.
Araştırmanın
amacı, Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar kurulan hükümetlerin
programlarında yer alan öğretmenlik mesleği ile ilgili konuların neler olduğunu
ortaya koymak ve hükümetlerin nicelik ve nitelik boyutları açısından
değerlendirmektir. Bunun için, hükümetler ve programları ile ilgili belgeler
incelenmiş; verileri, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yoluyla
toplanmıştır. Elde edilen veriler, analiz edilip değerlendirildikten sonra
yorumlar yapılmış, ulaşılan sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir.
Hükümetlerin bir
kısmının programının olmaması dikkat çekmekle beraber, programları olan
hükümetlerin hepsinin öğretmenlik mesleği ile ilgili konulara yer vermiş
olmaları önem arz etmektedir. Bu konuların, hükümetlerin nicelik ve nitelik
boyutlarında farklılıklar göstermiş olması, öğretmenlik mesleği ile ilgili
yaklaşımlarda siyasetin etkili olduğunu sonucunu ortaya koymuştur. Olması gereken
durum ise öğretmenlik mesleğinin siyasetin dışında tutulması ve sürdürülebilir
yaklaşımların izlenmesidir.
Cumhuriyet Dönemi Öğretmenlik Mesleği Program Hükümet Programları Öğretmenlik Öğretmenlik Mesleği
Governments are primarily responsible for meeting
social needs. The main needs of the communities are manifested in educational
issues. Among these are the ones related to teachers who are especially
responsible for the quality of the education. It is very important that the
issues related to the teaching profession are included in the government
programs. Since the declaration of Republic in Turkey, governments’ policies
about teaching profession are manifested in their programs.
The aim of this study is to reveal what issues
regarding teaching profession are addressed in government programs and to
evaluate them in terms of the quantities and qualities of the governments
beginning from the declaration of Republic until today. For this purpose
documents related to governments and their programs are examined; the data are
collected through document analysis. Upon analyzing and evaluating the obtained
data, comments and implications are made based on the results.
Although it is remarkable that some governments did
not have any program, it is important that all governments with a program
addressed to the issues regarding to the teaching profession. The varying differences
in terms of quantity and quality among the governments revealed that politics
is an effective factor for the approaches towards teaching profession. What
needs to be done is to keep the teaching profession out of politics and to follow
sustainable policies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2018 |
Submission Date | March 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 67 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.