Bu araştırma çalışmasının amacı, kültürün bir temel
yetenek olarak ne ifade ettiğini anlamaktır. Bu amaç doğrultusunda bu
araştırma, kültürel değer ve inançların stratejik karar verme sürecindeki
etkilerini anlamaya çalışmaktadır. Tümevarımcı nitel araştırmada, temel
araştırma yöntemi olarak Gömülü Teori yöntemini kullanılmıştır. Çalışma
kapsamında, Kayseri OSB mobilya sektöründe faaliyet gösteren 27 farklı
işletmeden 33 stratejistle (İşletme Sahipleri ve Üst Düzey Yöneticiler) yarı
yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Veriler Kavramsal Kodlama
yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, sahada “Batılı-Rasyonel” ve
“Müslüman-Türk” olarak kavramsallaştırdığımız iki farklı kültürel değer alanı
arasında bir çatışma olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, stratejistlerin bu
çatışmayla hem iş hem de özel hayatlarında yüzleştikleri gözlemlenmiştir.
Çalışmada, stratejistlerin bu çatışma karşısındaki davranışsal çıktıları
“Yeniçeri” ve “Paralı Asker” davranışları olarak sınıflandırılmıştır. Son
olarak, kültürel değerlerin (dini, geleneksel ve rasyonel) stratejik karar
sürecinin her seviyesinde cari oldukları ve bu sayede bir(er) temel yetenek
olarak güçlü ve derin bir stratejik anlam taşıdıkları gözlemlenmiştir.
This paper aims to understand the strategic meaning of culture as a core competence. In order to fulfill this aim we attempted to understand the effects of cultural values and beliefs on the strategic decision-making process. We used grounded theory method for this inductive qualitative research. We conducted 33 interviews with strategists (business owners and top level managers) from 27 different companies operating in Kayseri OIZ (Organized Industrial Zone) furniture industry. We used conceptual coding procedures to analyze the data. Consequently, we detected a clash of cultural value sets between two different and incompatible cultural value domains named “Western-Rational” and “Muslim-Turkish”, in the field. We also observed that the strategists interviewed were facing with this clash both in their business and daily lives and they were exhibiting different behavioral outcomes in the face of this clash. We classified and conceptualized their behavioral outcomes into two behavioral patterns as the Janissary and the Mercenary behaviors. Finally, we observed that cultural values and beliefs (religious, traditional and rational) are operative at all levels of the strategic decision-making process and thus, they have a strong and deep meaning in strategic management processes as core competences.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | June 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 68 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.