The purpose
of this study is to determine whether there is a significant difference between
the special education teacher candidates’ self-efficacy beliefs among music
teaching and their ages, genders, grades, musical backgrounds and musical
inclination. The sample of the study was 120 special education teacher
candidates who get education in Uludag University Faculty of Education Special
Education Department. The study is a descriptive study and “Self-Efficacy towards
Music Teaching Scale” which was developed by Sabahat Özmenteş (2011), was used
to measure the special education teacher candidates’ self-efficacy believes
towards music teaching. The data were analysed using Kruskal Wallis-H test,
t-test and one-way Anova. As a result, it was revealed that the self-efficacy
believes of the teacher candidates did not differ significantly according to
their ages and class levels, and that the self-efficacy believes of women were
higher than those of men. Finally, the musical education histories of the
special education teacher candidates and their musical tendencies reflected in
direct proportion to their self-efficacy regarding music teaching.
Bu
çalışmanın amacı özel eğitim öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik
düzeylerini belirlemek ve inançlarının yaşa, cinsiyete, sınıf düzeyine, müzik
eğitim geçmişleri ve müziğe yatkınlıklarına ilişkin görüşlerine göre farklılık
gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini Uludağ
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümüne devam eden 113 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Veriler Sabahat Özmenteş tarafından 2011 yılında geliştirilmiş
olan “Müzik Öğretimine Yönelik Özyeterlik Ölçeği” ile elde edilmiştir. Ölçek
puanlarının yaşa, sınıf düzeyine ve müzik eğitim geçmişlerine göre
incelenmesinde Kruskal-Wallis-H testi, cinsiyete göre incelenmesinde t-testi,
müziğe yatkınlıklarına göre incelenmesinde ise tek yönlü varyans analizi
kullanılmıştır. Verilerin analizinde Kruskal Wallis-H testi, t-testi ve tek
yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucu olarak öğretmen
adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının yaşlarına ve sınıf
düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiş, kadınların müzik
öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının erkeklere göre daha fazla olduğu
ortaya konmuştur. Son olarak özel eğitim öğretmeni adaylarının müzik eğitim
geçmişleri ve müzikal yatkınlıklarına ilişkin görüşlerinin müzik öğretimine
yönelik özyeterliklerine doğru orantılı olarak yansıdığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | September 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 72 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.