This study is carried out in
order to develop the Learned Meaninglessness Scale (LMS)
and examine its psychometric properties. 815 university students in total,
64,78% female and 35,2% male, participated in this study. Five study groups are
formed during the development of the scale. The first study group consists of
150 students in order to form the item pool; the second study group consists of
53 students that are reached to determine item-total test correlations; the
third study group consists of 333 students that are reached to test the
construct validity of the scale; the fourth study group consists of 238
students that are reached to test the adaptive values of the model formed; the
fifth study group consists of 41 students that are reached to measure test-
retest reliability of the scale. The LMS is five point Likert scale consisting
of 23 items. Exploratory factor analysis is made in order to test the construct
validity of the scale and the scale is found to consist of two factors. These
two factors explain 54,21% of the total variance. These factors are called “Meaninglessness” and “Search for Meaning”. In consequence of Confirmatory Factor Analysis, the two-factor model
related to the scale adjusts well. Cronbach’s alfa internal consistency
coefficient that is calculated to test the reliability of the scale is .94, split-half
reliability coefficient is .89 for the first half, .89 for the second half,
test-retest correlation coefficient is .93. These results show that the Learned
Meaninglessness Scale that is
developed is valid and reliable.
Bu araştırma Öğrenilmiş Anlamsızlık Ölçeği’ni (ÖAÖ)
geliştirmek ve psikometrik özelliklerini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmaya %64,78’i
kadın ve %35,2’si erkek olmak üzere toplam 815 üniversite öğrencisi katılmıştır. Ölçek
geliştirilirken beş çalışma grubu oluşturulmuştur. Birinci çalışma grubunu madde havuzu oluşturmak amacıyla ulaşılan 150 öğrenci;
ikinci çalışma grubunu madde-toplam test korelasyonlarını belirlemek amacıyla ulaşılan 53
öğrenci; üçüncü çalışma grubunu ölçeğin yapı geçerliğini test etmek amacıyla ulaşılan 333 öğrenci; dördüncü çalışma grubunu oluşturulan modelin uyum değerlerini sınamak amacıyla
ulaşılan
238
öğrenci; beşinci çalışma grubunu ise ölçeğin test- tekrar test güvenirliğini
ölçmek amacıyla ulaşılan 41 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrenilmiş Anlamsızlık Ölçeği, 23 maddeden oluşan beşli Likert tipi bir
ölçektir. Ölçeğin yapı geçerliği sınamak için Açımlayıcı Faktör Analizi yapılmış
ve ölçeğin iki faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Bu iki faktör toplam
varyansın %54,21’ini açıklamaktadır. Bu faktörler “Anlamsızlık” ve “Anlam
Arayışı” olarak isimlendirilmiştir. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda ise ölçeğe ilişkin iki
faktörlü modelin iyi uyum gösterdiği belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirliğini test
etmek amacıyla hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı .94, test yarılama güvenirliği katsayısı ilk yarı için .89, ikinci yarı için .89,
test-tekrar test korelasyon katsayısı ise .93’tür. Bu sonuçlar, geliştirilen
Öğrenilmiş Anlamsızlık Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | April 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 72 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.