Bu
çalışmanın amacı, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde okutulan Millî Eğitim
Bakanlığı Yayınları 8. sınıf Türkçe Ders Kitabı’ndaki “Acele Karar Vermeyin” adlı
öyküyü metinsellik özellikleri açısından incelemektir. Ayrıca metnin hem yüzey
hem de derin yapısını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma
desenlerinden olan içerik analizi deseni tercih edilmiştir. Çalışmanın veri
kaynağını, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde okutulan MEB Yayınları 8. sınıf
Türkçe Ders Kitabı’nda yer alan “Acele Karar Vermeyin” adlı öykü
oluşturmaktadır. Metin seçiminde çalışmanın amacına uygun olarak derinlemesine
veri ve bilgi edinebilme hususu dikkate alınmıştır. Metin çözümlenirken
Aydın’ın (2012) çalışmasından hareketle geliştirilen metin yapısı şablonu esas
alınmıştır. Bu kapsamda cümle ve sözcük düzeyinde yapılan incelemelerde küçük
ölçekli yapı esas alınırken, bütünsel analiz büyük ölçekli yapıya bakılarak
yapılmıştır. Sonuç olarak araştırma kapsamına alınan metnin 69 cümleden (507
sözcük) oluştuğu görülmüştür. Ayrıca metnin yüzeysel ve derin yapıda sağlam bir
anlatıma sahip olduğu, ders kitaplarında kullanılmasının Türkçe kazanımları
bağlamında faydalı olabileceği tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to examine the story
named ‘Do not decide hurriedly’ in the 8th Grade Turkish Text Book, which is
taught in the 2018-2019 academic year. In addition, both the overall and the
deep structure of the text is revealed.
In the study, content analysis technique which is one of the qualitative
research designs was preferred. The data source of the study is the story, ‘Do
not decide hurriedly’ in the Grade 8 Turkish Textbook (MEB Publishing), which
is taught in the 2018-2019 academic year. In the selection of the text,
in-depth data and information acquisition are taken into consideration. While
analyzing the text, the text structure template in Aydın’s (2012) study was
based. In this context, while small scale structure was taken as a result of
the investigations carried out at sentence and word level, holistic analysis
was made by looking at large scale structure. As a result, the text included in
the study consisted of 69 sentences (507 words). In addition the text has
nonsuppressed expression in overall and deep structure and the use in textbooks
may be useful in the context of Turkish learning outcomes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2020 |
Submission Date | January 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 73 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.