Research Article
BibTex RIS Cite

PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ TUTUMUNA ETKİSİ (Malatya İli Örneği)

Year 2020, Volume: 19 Issue: 74, 647 - 655, 01.04.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.567070

Abstract

Eğitime yönelik yapılan
güncel yaklaşımlar öğretmenlik mesleğinin gelişmesini sağlamıştır. Artık
toplumda öğretmenlik mesleği her üniversite mezunu birey tarafından
yapılabilecek bir meslek olarak görülmemektedir. Çünkü bir toplumu geliştiren temel unsurlardan biri eğitim; eğitimin temel
unsurlarından biri olan öğretmenlik ihtisaslık gerektiren bir meslektir. Bu
sebeple farklı branşlarda lisans eğitimi almış ancak öğretmen olmak isteyen
kişilere pedagojik formasyon eğitimi verilmektedir. Toplumun medeniyet
seviyesine ulaşmasını sağlayan öğretmenlerin kanunlarla belirlenen “genel
kültür, özel alan bilgisi ve pedagojik formasyona sahip olmak” gibi niteliklerin
yanında mesleğe yönelik tutumlarını belirlemek önemli görülmüştür. Bu çalışmanın amacı, pedagojik formasyon
eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını
belirlemektir. Çalışmada betimsel yöntem kapsamında tarama metodu
kullanılmıştır. 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesi pedagojik
formasyon eğitimine katılan öğretmen adaylarına öğretmenlik mesleğine yönelik
tutum ölçeği ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmada Çetin (2006)
tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin anket formuna vermiş oldukları
cevaplar puanlandırıldıktan sonra, bu veriler istatistik programına aktarılarak
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ölçeğin sevgi ve değer boyutunda ön test
lehine farklılık bulunmuştur.  Ölçeğin
uyum boyutunda ise bir farklılık tespit edilmemiştir.

References

  • Aydın, R. (2009). Türkiye’de öğretmen sorunları açısından milli eğitim şuraları’nın değerlendirilmesi (1980–2000). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 199-237.
  • Bilir, A. (2011). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin tarihsel evrimi ve istihdam politikaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44, 2, 223-246.
  • Büyüköztürk, Ş.(2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışması).Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Dalgıç, G.,Doyran, F. ve Vatanartıran, S. (2012). Ücretli öğretmenlerin, katıldıkları pedagojik formasyon programına ilişkin deneyimleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, (11): 39-54.
  • Demirtaş, H. ve Kırbaç, M. (2016). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin pedagojik formasyon eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 138-152.
  • Dündar, H. ve Karaca, E.T. (2013). Formasyon öğrencilerinin ‘Pedagojik Formasyon Programı’na ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi,30, 19-34.
  • Eraslan, L ve Çakıcı, D.(2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kartal, T. ve Afacan, Ö. (2012). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 76-96.
  • Kiraz, Z. ve Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1008-1028
  • Özkan, H. H., (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (sdü örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 29- 48.
  • Taneri, P.O. (2016). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon sertifika programının niteliği hakkında görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 997-1014.
  • YÖK Yönetmelik (2014), https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ ogretim_daire_bsk/pedagojik-formasyon-usul-ve-esaslar.aspxErişimTarihi:21.01.2019
Year 2020, Volume: 19 Issue: 74, 647 - 655, 01.04.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.567070

Abstract

References

  • Aydın, R. (2009). Türkiye’de öğretmen sorunları açısından milli eğitim şuraları’nın değerlendirilmesi (1980–2000). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 199-237.
  • Bilir, A. (2011). Türkiye’de öğretmen yetiştirmenin tarihsel evrimi ve istihdam politikaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44, 2, 223-246.
  • Büyüköztürk, Ş.(2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışması).Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Dalgıç, G.,Doyran, F. ve Vatanartıran, S. (2012). Ücretli öğretmenlerin, katıldıkları pedagojik formasyon programına ilişkin deneyimleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, (11): 39-54.
  • Demirtaş, H. ve Kırbaç, M. (2016). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin pedagojik formasyon eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 138-152.
  • Dündar, H. ve Karaca, E.T. (2013). Formasyon öğrencilerinin ‘Pedagojik Formasyon Programı’na ilişkin sahip oldukları metaforlar. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi,30, 19-34.
  • Eraslan, L ve Çakıcı, D.(2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 427-438.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kartal, T. ve Afacan, Ö. (2012). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 76-96.
  • Kiraz, Z. ve Dursun, F. (2015). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının aldıkları eğitime ilişkin algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1008-1028
  • Özkan, H. H., (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (sdü örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 29- 48.
  • Taneri, P.O. (2016). Öğretmen adaylarının pedagojik formasyon sertifika programının niteliği hakkında görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 997-1014.
  • YÖK Yönetmelik (2014), https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ ogretim_daire_bsk/pedagojik-formasyon-usul-ve-esaslar.aspxErişimTarihi:21.01.2019
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Dilek Kırnık 0000-0002-7261-7259

Ezlam Susam This is me 0000-0002-8942-7590

Ramazan Özbek 0000-0002-6228-1624

Publication Date April 1, 2020
Submission Date May 17, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 19 Issue: 74

Cite

APA Kırnık, D., Susam, E., & Özbek, R. (2020). PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ TUTUMUNA ETKİSİ (Malatya İli Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 647-655. https://doi.org/10.17755/esosder.567070

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.