Bu çalışmanın amacı,
İnstagram Kullanım Nedenleri Ölçeğini geliştirmektir. Çalışma İstanbul ilinde
iki ortaokul ve iki lisede okuyan 878 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların 336’sı (38.3%) erkek, 542’si
(61.7%) kadındır. Açımlayıcı faktör analizi 442, doğrulayıcı faktör analizi ise
436 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada, İnstagram Kullanım Nedenleri Ölçeği
ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Kapsam geçerliği için uzman
görüşüne başvurulmuştur. Faktör analizi sonucunda 15 maddenin öz değeri 1’den
büyük olan dört faktör altında toplandığı görülmüştür. Ölçek maddelerinin
faktör yük değerlerinin .65 ile .85 arasında değiştiği, madde toplam
korelasyonlarının .28 ile .51 arasında değiştiği görülmektedir. Ölçek madde
toplam korelasyon değerlerinin ayırt edicilik düzeylerinin iyi olduğu
görülmektedir. Doğrulayıcı analiz sonucunda elde edilen uyum indekslerinin iyi
uyum verdiği tespit edilmiştir (X2/sd = 3.40, RMSEA = 0.07, SRMR = 0.05, IFI = 0.90, CFI = 0.90, GFI =
0.92, AGFI = 0.89). Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .82 olarak tespit
edilmiştir. Sonuç olarak bu ölçeğin ergenlerde instagram kullanım nedenlerini
ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to develop
the Instagram Motives Scale. The study was carried out with 878 students in
İstanbul province, representing 336 males (38.3%) and 542 females (61.7%) who
were in a secondary school and a high school. The exploratory factor analysis
was conducted with 442 students and the confirmatory factor analysis was
conducted with 436 students. Instagram Motives Scale and Social Media Addiction Scale
were used in the study. As a result of the factor analysis, 19 items were found
to be collected under four factors. The factor loadings of the scale items
changed between .58 and .85, and item total correlations changed between .47
and .73. Item total correlation values show good discrimination levels. The
fit indices obtained from the confirmatory analysis show good agreement (X2
(27) = 2.514, SRMR = .05; GFI = .92; AGFI = .89; CFI = .90; IFI = .90; RMSEA =
.07). Alpha internal consistency coefficient was .82. As a result, it was
determined that this scale is a valid and reliable scale to measure the motives
of Instagram use in adolescents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2020 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 75 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.