One of the prominent issues in interpersonal relationships is aggressive attitudes. Those are evaluated within certain conceptual structures. Peer bullying could be considered as reflection of aggression. Bullying has moved from social environments to virtual environments today. In terms of moral judgement and emotional factors, relationships between cyberbullying, which appear in the virtual environment and are the transformation of peer bullying in the cyber world, attract significant attention. The aim of this study is to examine the relationship between peer bullying and victimization, cyber bullying, moral disengagement and empathic concern. For this purpose, data were collected from 270 participants, 210 female and 60 male young adults. Participants determined through convenience sampling were students at different universities in İstanbul. Peer Bullying Scale, Moral Disengagement Scale, Interpersonal Reactivity Index and Cyberbullying Scale were applied to the participants. Relationships between independent and dependent variables were tested with Pearson Product Moment Correlation, Simple Linear and Multiple Regression Analysis. It was found that peer bullying, victimization of peer bullying and moral disengagement significantly predicted cyberbullying as a result of simple regression analysis. In addition, it was seen that moral disengagement and empathic concern predicted peer bullying and victimization. Considering the relationships between peer bullying and cyberbullying, which are the continuation of each other, the main purpose of the study was discussed in the context of moral disengagement tendency, moral cognition and empathic concern. Elements of empathy and moral cognition should be included in both peer bullying and cyberbullying prevention and intervention programs.
Kişiler arası ilişkilerde öne çıkan konulardan biri de saldırganlık içeren tutum ve davranışlardır. Bu tutum ve davranışlar belirli kavramsal yapılar içinde değerlendirilmektedir. Saldırganlığın görünümlerinden biri de akran zorbalığıdır. Zorbalık günümüzde sosyal ortamlardan sanal ortama taşınmıştır. Sanal ortamda beliren ve akran zorbalığının siber dünyadaki dönüşümü olan siber zorbalık arasındaki ahlaki yargılama ve duygusal faktörler bakımından ilişkiler önemli ölçüde dikkatleri çekmektedir. Bu araştırmanın amacı akran zorbalığı ve mağduriyeti, siber zorbalık, ahlaki uzaklaşma ve empatik ilgi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaçla İstanbul’da çeşitli üniversitelere devam eden 18-25 yaş aralığındaki genç yetişkinlerden uygun örnekleme yöntemiyle toplam 210 kadın 60 erkek olmak üzere toplam 270 katılımcıya ulaşılmıştır. Katılımcılara Zorbalığı ve Mağduriyeti Belirleme Ölçeği, Ahlaki Uzaklaşma Ölçeği, Kişilerarası Tepkisellik Ölçeği ve Siber Zorbalık Ölçeği uygulanmıştır. Bağımsız ve bağımlı değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, Basit Doğrusal ve Çoklu Regresyon Analizi ile test edilmiştir. Akran zorbalığı, akran zorbalığına maruz kalma ve ahlaki uzaklaşmanın basit regresyon analizi sonucunda siber zorbalığı anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur. Ayrıca ahlaki uzaklaşmanın ve empatik ilginin akran zorbalığını ve mağduriyetini yordadığı görülmüştür. Akran zorbalığı ve siber zorbalık arasında birbirinin devamı niteliğindeki ilişkiler göz önünde bulundurularak ahlaki uzaklaşma eğilimi, ahlaki biliş ve empatik ilgi bağlamında araştırma konusu tartışılmıştır. Hem akran zorbalığı nı hem de siber zorbalığı önleyici çalışmalarda ve müdahale programlarında empati ve ahlaki bilişle ilgili unsurlara yer verilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Submission Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 79 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.