Faculties of Fine Arts and Design have been training designers, artists and productive individuals having theoretical and practical competence in their field using the universal language of art in line with the technological and cultural developments. The programs developed in cooperation with industry taking the needs of the sector into consideration could lead to solve the problem of employment and bring an educational process through which students could develop a more positive attitude towards the field they are studying away from the concerns of future jobs. As in Turkey, the problem of employment is still keeping its current status of importance in other countries as well. This concern could have a negative impact both on the education and learning they are taking and also on their attitudes regarding their field of employment negatively. The fact that students could develop positive attitudes regarding their occupations could affect their academic success and have a positive effect on the creativitye of the students who can make designs and production and express their ideas in a concrete way. In the current study, it was aimed to determine the views of the students having an education at the Faculties of Fine Arts and Design regarding their vocational fields. As the basic data collection instrument, the technique of questionnaire was used, the statistical analysis of the data was made and the findings were evaluated
Vocational Field Faculties of Fine Arts Faculties of Art and Design Student Fields Fine Art Students
Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakülteleri sanatın evrensel dilini kullanarak, teknolojik ve kültürel gelişmeler doğrultusunda alanında gerekli teorik ve uygulamalı yeterliğe sahip tasarımcı, sanatçı ve üretken bireyler yetiştirmektedir. Sanayi ile işbirliği içerisinde sektör ihtiyaçları dikkate alınarak oluşturulan programlar, istihdam sorunun giderilmesine ve öğrencilerin gelecek kaygısından uzak, eğitim gördüğü alana karşı daha olumlu tutum geliştirdiği bir eğitim sürecini beraberinde getirmektedir. Ülkemizde olduğu gibi diğer ülkelerde de istihdam sorunu güncelliğini korumaya devam etmektedir. Bu kaygı öğrencilerin hem eğitim ve öğretimini etkilemekte hem de öğrenim gördüğü meslek alanlarına ilişkin tutumlarını olumsuz etkilemektedir. Meslek alanlarına ilişkin olumlu tutum geliştirmeleri öğrencilerin akademik başarılarını etkileyeceği gibi tasarım ve üretim yapan, düşüncelerini somut bir şekilde ifade eden öğrencilerin yaratıcılığını da olumlu yönde etkilemektedir. Araştırmada Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin meslek alanlarına ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada temel bilgi toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmış, verilerin istatistiksel çözümlemeleri yapılarak bulgular yorumlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2015 |
Submission Date | November 13, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 52 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.