The practice of moonlighting, where people take on additional jobs to augment their principal source of income, is an intriguing phenomenon, which seems to be gaining more prevalence among higher education students. Researchers are therefore examining the effects of this tendency on students' academic performance and professional prospects more and more, underscoring the significance of this trend for scholarly attention. The current research intends to explore this trend using three well-established theoretical perspectives: Human Capital Theory, Labour Market Segmentation Theory, and Social Exchange Theory. By examining these viewpoints, we can learn more about how moonlighting can be viewed as an investment, comprehend the traits of various labour market segments and how they affect students' moonlighting behaviours, and finally, we can better understand why university students choose to or not to moonlight and the variables that influence their decisions.
‘Moonlighting’ kavramı, bireylerin ana gelir kaynaklarını artırmak ya da daha farklı nedenler ile ek iş ya da ikinci iş yapması anlamına gelmektedir ve özellikle son yıllarda tüm dünyada üniversite öğrencileri arasında giderek daha yaygın hale gelmektedir. Araştırmacılar bu eğilimin öğrencilerin akademik performansları ve profesyonel yaşamları üzerindeki etkilerini vurgulamaktadır. Mevcut araştırma, İnsan Sermayesi Teorisi, Bölümlendirilmiş İşgücü Piyasası Teorisi ve Sosyal Takas Teorisi olmak üzere üç önemli teorik bakış açısını kullanarak bu üniversite öğrencileri arasındaki bu eğilimi araştırmaktadır. Bu teorik perspektifler ile olgunun daha iyi ve sistematik olarak analiz edilebileceği düşünülmekte; böylelikle öğrencilerin eğitimleri sırasında çalışmalarının nedenleri ve sonuçlarına yönelik daha kapsamlı bir bakış açısının kazanılacağı öngörülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Business Administration |
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | January 9, 2024 |
Submission Date | March 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 89 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.