Algılanan sosyal kimlik özelliklerinin davranış üzerindeki etkilerinin incelenmesi, turist davranışının açıklanması için önemlidir. Turist davranışlarından biri olan sorumlu turist davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi turizmin çevre, toplum ve kültür üzerinde bıraktığı olumsuz etkilerin azaltılmasına yardımcı olabilir ve olumlu katkılar sunabilir. Araştırma, kamp ve karavan turizmine katılan bireylerin sorumlu turist davranışına yönelik tutumlarında sosyal kimlik algısının etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda Balıkesir’de kamp ve karavan turizmine katılan 410 turistten kolayda örneklem yöntemiyle toplanan veriler değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Ölçeklere ilişkin açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonuçları değerlendirilmiş ve ardından yol analizi sonuçları incelenmiştir. Araştırma sonucunda, sorumlu turist davranışına yönelik tutumun alt boyutları öğrenme, kültür ve çevre olarak belirlenmiştir. Araştırmanın önemli sonuçlarından biri sosyal kimlik algısının sorumlu turist davranışına yönelik tutumun alt boyutları arasında çevre boyutunun en yüksek etkiye sahip olmasıdır. Sosyal kimlik algısının sorumlu turist davranışına yönelik tutumun üzerinde pozitif ve anlamlı etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla, çevresel etkilerin azaltılabilmesi için sosyal kimlik çalışmalarının genişletilmesi ve sosyal kimlik üzerinden sürdürülebilirlikle ilgili sosyal reklam ve kampanyaların yürütülmesinin faydalı olabileceği anlaşılmıştır.
Examining the effect of perceived social identity characteristics on behavior is essential for explaining tourist behavior. Determining the factors that influence responsible tourist behavior can assist in mitigating the negative impacts of tourism on the environment, society, and culture, as well as make positive contributions. In this direction, the research seeks to investigate the impact of social identity perception on the attitudes of camping and caravan tourism participants toward responsible tourist behavior. In accordance with the purpose of the study, the data collected from 410 visitors who participated in camping and caravan tourism in Balıkesir using the convenience sampling technique were analyzed. One of the quantitative research methodologies is the relational survey model. Following an evaluation of the exploratory and confirmatory factor analyses of the scales, the path analysis results were evaluated. Learning, culture, and the environment were determined to be the sub-dimensions of the attitude toward responsible tourist behavior. A key finding of the research is that social identity perceptions have the greatest impact on the environmental dimension of attitudes towards responsible tourism behavior. It has been concluded that the perception of social identity has a positive and significant effect on attitudes toward responsible tourist behavior. Therefore, expanding social identity studies and implementing social advertisements and campaigns regarding sustainability through social identity can be beneficial in reducing negative environmental impacts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Consumer Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | January 9, 2024 |
Submission Date | August 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 89 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.