Sembolik etkileşimci yaklaşım insanlar arası etkileşimlerden doğan anlam ve eylem dünyasını araştırma konusu yapmaktadır. Bu açıdan sembolik etkileşim, insanların karşılıklı eylemleriyle şekillenen dünyada karşılaştıkları olayları yorumlama veya durumu tanımlama süreci şeklinde tanımlanmaktadır. Din, insanlar arasındaki ilişkilerde çok sayıda anlam üretilen ve yorumlama yapılan konuların başında gelmektedir. Araştırmanın odak noktası, bireylerin sosyal etkileşim sürecinde karşılıklı ürettikleri ve sürekli yeniden inşa ettikleri sembolik anlamları inceleyen sembolik etkileşimci yaklaşım ile din olgusu arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu bağlamda, önce yaklaşımın tarihsel gelişim sürecine odaklanılacak, daha sonra yaklaşımın fikri kurucuları kabul edilen George Herbert Mead, Charles Cooley ve William I. Thomas’ın yaklaşıma katkıları tartışılacaktır. Sembolik etkileşimciliği sosyolojik açıdan kuramsal temellere oturtan Herbert Blumer’in yaklaşım üzerindeki etkileri değerlendirilip, yaklaşımın sosyolojik açıdan din ile ilişkisi kimlik, sembol, anlam, ortak eylem ve üç önerme bağlamları açısından analiz edilecektir. Çalışmada, din olgusunun sembolik anlamlar üretme, kimlik ve ortak eylem üzerindeki etkisiyle sınırlanmasının temel nedeni sembolik etkileşimcilik yaklaşımda üzerinden en çok tartışılan konular olmasıdır. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, literatüre katkı sağlamaya ek olarak din ve sembolik etkileşimci yaklaşım arasındaki ilişkinin anlaşılmasına yönelik yeni bir bakış açısı getirmektir. Araştırmanın sonuçlarına göre; din, sosyal etkileşim süreçlerinde yer alan insanlar arası ilişkilerden türetilen yeni anlamlarla kimlik oluşturmada önemli rol oynamaktadır.
The symbolic interactionist approach investigates the world of meaning and action arising from interactions between people. In this respect, symbolic interaction is defined as the process of interpreting the events or defining the situation that people encounter in the world shaped by their mutual actions. Religion is one of the issues where many meanings are produced and interpreted in the relations between people. The focus of the research is to examine the relationship between the symbolic interactionist approach, which examines the symbolic meanings that individuals mutually produce and constantly reconstruct in the process of social interaction, and the phenomenon of religion. In this context, This article initially focus on the historical development process of the approach, and then the contributions of George Herbert Mead, Charles Cooley and William I. Thomas, considered the intellectual founders of the approach, will be discussed. The effects of Herbert Blumer based symbolic interactionism on sociological theoretical foundations, on the approach will be evaluated, and the sociological relationship of the approach with religion will be analyzed in terms of identity, symbol, meaning, joint action and three proposition contexts. In the study, the main reason why the phenomenon of religion is limited to its effect on producing symbolic meanings, identity and joint action is that these are the most discussed issues in the symbolic interactionism. In this context, the main purpose of the study is to bring a new perspective to understanding the relationship between religion and symbolic interactionist approach, in addition to contributing to the literature. According to the results of the research, religion plays an important role in creating identity with new meanings derived from interpersonal relationships in social interaction processes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 14, 2024 |
Publication Date | July 25, 2024 |
Submission Date | January 11, 2024 |
Acceptance Date | March 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 91 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.