Dijitalleşmeyle birlikte yaşanan teknolojik gelişmeler insanların yaşamında köklü değişikliklere yol açmıştır. Küresel bir iletişim ağının oluşturulması toplumların sosyal, ekonomik ve kültürel yapılarının yeniden şekillenmesini sağlamıştır. Dijitalleşme süreciyle devam eden değişim ve dönüşüm sayesinde insanların bilgiye erişimi kolaylaşmıştır. Fakat doğru bilgiye ulaşmak ise zorlaşmıştır. Bu noktada insanların medya okuryazarlığı becerilerinin artırılması önem taşımaktadır. Ayrıca medya okuryazarlığının bir türü olan dijital okuryazarlık becerilerin öğrenilmesi ve geliştirilmesi insanların dijital dünyayı daha aktif ve bilinçli olarak kullanmaları için gereklidir. Özellikle çocukların ve gençlerin dijital ortamlarda karşılaştıkları bilgilere karşı eleştirel düşünme becerileri artırılmalıdır. Bu doğrultuda nicel veri analiz yöntemiyle gerçekleştirilen bu çalışmada olasılık dışı örnekleme türlerinden amaçlı örnekleme kullanılmış ve 384 öğrenciye ulaşılmıştır. Çevrimiçi anket uygulanarak ulaşılan veriler betimsel istatistik analiz tekniğiyle elde edilmiş ve istatistik programıyla işlenmiştir. Sonuç itibariyle öğrencilerin çoğu internetten bilgi edinmek amacıyla yaptıkları arama ve değerlendirmelerde kendilerine güvendiklerini belirtmişlerdir. Fakat öğrencilerin çoğunluğu çeşitli teknolojiler hakkında bilgi sahibi olmadıklarının da farkında olduklarını vurgulamışlardır. Çalışmada öğrencilerin cinsiyetlerine ve okuduklara bölümlere göre dijital okuryazarlık seviyelerinin istatistiksel olarak farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır. 25 yaş ve üzerindeki öğrencilerin yaşları daha küçük öğrencilere göre dijital okuryazarlık seviyelerinin yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca dördüncü sınıfta okuyan öğrencilerinin birinci sınıfta okuyan öğrencilere göre dijital okuryazarlık seviyelerinin daha yüksek olduğu araştırmanın önemli bulgularındandır.
Dijitalleşme süreci Yeni medya Medya okuryazarlığı Dijital okuryazarlık Üniversite öğrencileri.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Etik Kurulundan 07/12/2023 tarih ve 15/25 sayılı karar çerçevesinde etik kurul onayı alınmıştır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Bilimsel Araştırma Etik Kurulu
2023-YÖNP-0900
Technological advancements in digitalization have significantly transformed people's lives. The creation of a global communication network has reshaped societies' social, economic, and cultural structures. The ongoing evolution of digitalization has made information more accessible. However, discerning accurate information has become challenging. To address this, enhancing people's media literacy skills is crucial. Additionally, acquiring and developing digital literacy skills, a subset of media literacy, is essential for individuals to engage with the digital world actively and thoughtfully. Children and young people, in particular, need to strengthen their critical thinking skills when encountering information in digital environments. In this research, employing the quantitative data analysis method, purposeful sampling, a non-probability sampling technique, was used to reach 384 students. An online survey was conducted, and the collected data was processed using descriptive statistical analysis techniques and statistical software. The results indicated that most students expressed confidence in their internet search and evaluation abilities. Nevertheless, a majority of the students acknowledged their lack of knowledge about various technologies. The research concluded that students' digital literacy levels did not statistically differ based on their gender or academic departments. Moreover, it was revealed that students aged 25 and older exhibited higher digital literacy levels compared to younger students. Additionally, one of the key findings of the research is that fourth-grade students demonstrated higher digital literacy levels than first-grade students.
2023-YÖNP-0900
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Screen and Digital Media (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 2023-YÖNP-0900 |
Early Pub Date | March 27, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | October 11, 2024 |
Acceptance Date | February 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 2 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.