Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fen Bilimleri Laboratuvarlarının Dijitalleştirilmesine Yönelik Görüşleri

Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 54 - 66, 31.03.2019

Abstract

Bu  çalışmada  dijital  olarak  materyal  hazırlama  becerilerine  sahip  öğrencilerin  fen  bilimleri  laboratuarlarının dijitalleştirilmesine  yönelik  görüşlerinin  alınması  amaçlanmıştır.  Bu  araştırmanın  çalışma  grubunu  2018-2019  eğitim  öğretim yılı  güz  döneminde  Eskişehir  Osmangazi  Üniversitesi  Eğitim  Fakültesi’nde  Öğretim  teknolojileri  ve  Materyal  Tasarım  dersi alan  65  fen  bilimleri  öğretmen  adayı  oluşturmaktadır.  Araştırma  bulgularına  göre;  öğretmen  adaylarının  fen  bilimleri laboratuvarlarının  dijitalleştirilmesine  yönelik  görüşlerinin  olumlu  olduğu  sonucuna  ulaşılmıştır.  Ayrıca  öğretmen  adayları laboratuvar  güvenliği  ve  laboratuvar  malzemeleri  konusunda  daha  detaylı  bilgiler  edindiklerini,  bu  tarz  etkinliklerin  kalıcı olduğunu,  fen  bilimleri  derslerinin  bu  tarz  etkinliklerle  daha  eğlenceli  hale  gelebileceğini,  mesleki  kariyerlerinde  bu etkinliklere  benzer etkinlikler tasarlayacaklarını  belirtmişlerdir.   

References

  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi-II. Çağdaş Eğitim Dergisi, 205, 7-12.
  • Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-35.
  • Aydoğdu, C. (2015). Science and technology teachers’ views about the causes of laboratory accidents. International Journal of Progressive Education, 11(3), 106-118.
  • Aydoğdu, C. ve Şener, F. (2016). Fen eğitiminde laboratuvar kullanım tekniğinin ve güvenliğin önemi ve CLP tüzüğünün getirileri üzerine bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 1 (1), 39-54.
  • Azizoğlu, E., Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuvarı endişe ölçeği. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 30(30), 55-62.
  • Böyük, U., Demir, S., & Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 3(4), 342-349.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F.Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among fiveapproaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Çallica, H., Erol, M., Sezgin, G. & Kavcar, N. (2001) Ilkögretim kurumlarinda laboratuar uygulamalarina iliskin bir çalisma. IV. Fen Bilimleri Egitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabi, 217-219. Ankara: Milli Egitim Basimevi.
  • Çepni, S. (Ed.) (2015). ‘Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi’, Pegem Akademi Yayınları, 12. Baskı.
  • Çıldır, S. (2012). Fizik öğretmen adaylarının laboratuvar araç-gereçlerini kullanım yeterlilikleri hakkında görüşleri ve kuramsal deney tasarlama yeterliliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 93-102.
  • Gardner, P. (1997). The roots of technology and science: A philosophical and historical view. International Journal of Technology and Design Education, 7, 13-20.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: bir facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi.
  • Güler, M. P. D. (2017). Fen bilimleri öğretimi. Pegem Akademi Yayınları,1. Baskı.
  • Gürdal, A. (1997). Fen eğitiminde laboratuvarın başarıya etkisi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 55, 14-19.
  • Güven, L. ve Gürdal, A. (2002). Ortaöğretim fizik derslerinde deneylerin öğrenme üzerindeki etkileri. V. Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresinde sunulmuş bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • Hofstein, A. ve Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art. Chemistry Education Research and Practice, 8 (2), 105-107.
  • Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (1982). The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52(2), 201–217.
  • Kara, M., Kanlı, U. ve Yağbasan, (2003). Lise 3. sınıf öğrencilerinin ışık ve optik ile ilgili anlamakta güçlük çektikleri kavramların tespiti ve sebepleri. Milli Eğitim Dergisi, 158, 1-8.
  • Karademir, E. (Ed.) (2017). Fen öğretiminde disiplinlerarası beceri etkileşimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkmaz, H. (2000). Fen öğretiminde araç gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları açısından öğretmen yeterlilikleri, HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-252.
  • Köse, U., Deperlioğlu, Ö. (2010). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı TTKB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Molebash, P. (2004). Preservice Teacher Perceptions of A Technology-Enriched Methods Course, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 3 (4), 412–432.
  • Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, S. (1999). Ortaöğretim kurumlarında kimya derslerinde görevli öğretmenlerin laboratuvardan yararlanma durumunun değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel Sayı), 11, 395- 405.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Reiser, R. A. & Dempsey, J. V. (2007). Trends and issues in instructional design and technology. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yildirim, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, B., Ilgaz, H. Ve Seferoğlu, S.S. (2010). Türkiye’de bilim ve teknoloji politikaları: 1963’ten 2013’e kalkınma planlama genel bir bakış. Muğla Üniversitesi: Akademik Bilişim.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 1, 54 - 66, 31.03.2019

Abstract

References

  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi-II. Çağdaş Eğitim Dergisi, 205, 7-12.
  • Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-35.
  • Aydoğdu, C. (2015). Science and technology teachers’ views about the causes of laboratory accidents. International Journal of Progressive Education, 11(3), 106-118.
  • Aydoğdu, C. ve Şener, F. (2016). Fen eğitiminde laboratuvar kullanım tekniğinin ve güvenliğin önemi ve CLP tüzüğünün getirileri üzerine bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 1 (1), 39-54.
  • Azizoğlu, E., Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuvarı endişe ölçeği. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 30(30), 55-62.
  • Böyük, U., Demir, S., & Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 3(4), 342-349.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F.Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among fiveapproaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Çallica, H., Erol, M., Sezgin, G. & Kavcar, N. (2001) Ilkögretim kurumlarinda laboratuar uygulamalarina iliskin bir çalisma. IV. Fen Bilimleri Egitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabi, 217-219. Ankara: Milli Egitim Basimevi.
  • Çepni, S. (Ed.) (2015). ‘Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi’, Pegem Akademi Yayınları, 12. Baskı.
  • Çıldır, S. (2012). Fizik öğretmen adaylarının laboratuvar araç-gereçlerini kullanım yeterlilikleri hakkında görüşleri ve kuramsal deney tasarlama yeterliliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 93-102.
  • Gardner, P. (1997). The roots of technology and science: A philosophical and historical view. International Journal of Technology and Design Education, 7, 13-20.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: bir facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi.
  • Güler, M. P. D. (2017). Fen bilimleri öğretimi. Pegem Akademi Yayınları,1. Baskı.
  • Gürdal, A. (1997). Fen eğitiminde laboratuvarın başarıya etkisi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 55, 14-19.
  • Güven, L. ve Gürdal, A. (2002). Ortaöğretim fizik derslerinde deneylerin öğrenme üzerindeki etkileri. V. Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresinde sunulmuş bildiri, ODTÜ, Ankara.
  • Hofstein, A. ve Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art. Chemistry Education Research and Practice, 8 (2), 105-107.
  • Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (1982). The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52(2), 201–217.
  • Kara, M., Kanlı, U. ve Yağbasan, (2003). Lise 3. sınıf öğrencilerinin ışık ve optik ile ilgili anlamakta güçlük çektikleri kavramların tespiti ve sebepleri. Milli Eğitim Dergisi, 158, 1-8.
  • Karademir, E. (Ed.) (2017). Fen öğretiminde disiplinlerarası beceri etkileşimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkmaz, H. (2000). Fen öğretiminde araç gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları açısından öğretmen yeterlilikleri, HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-252.
  • Köse, U., Deperlioğlu, Ö. (2010). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı TTKB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Molebash, P. (2004). Preservice Teacher Perceptions of A Technology-Enriched Methods Course, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 3 (4), 412–432.
  • Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, S. (1999). Ortaöğretim kurumlarında kimya derslerinde görevli öğretmenlerin laboratuvardan yararlanma durumunun değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel Sayı), 11, 395- 405.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Reiser, R. A. & Dempsey, J. V. (2007). Trends and issues in instructional design and technology. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Yildirim, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, B., Ilgaz, H. Ve Seferoğlu, S.S. (2010). Türkiye’de bilim ve teknoloji politikaları: 1963’ten 2013’e kalkınma planlama genel bir bakış. Muğla Üniversitesi: Akademik Bilişim.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Arşiv
Authors

Ahmet Faruk Kaymak This is me

Ersin Karademir

Publication Date March 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Kaymak, A. F., & Karademir, E. (2019). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fen Bilimleri Laboratuvarlarının Dijitalleştirilmesine Yönelik Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 4(1), 54-66.

ISSN: 2548-0375