Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fen Bilimleri Laboratuvarlarının Dijitalleştirilmesine Yönelik Görüşleri
Year 2019,
Volume: 4 Issue: 1, 54 - 66, 31.03.2019
Ahmet Faruk Kaymak
Ersin Karademir
Abstract
Bu çalışmada dijital olarak materyal hazırlama becerilerine sahip öğrencilerin fen bilimleri laboratuarlarının dijitalleştirilmesine yönelik görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz döneminde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde Öğretim teknolojileri ve Materyal Tasarım dersi alan 65 fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre; öğretmen adaylarının fen bilimleri laboratuvarlarının dijitalleştirilmesine yönelik görüşlerinin olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen adayları laboratuvar güvenliği ve laboratuvar malzemeleri konusunda daha detaylı bilgiler edindiklerini, bu tarz etkinliklerin kalıcı olduğunu, fen bilimleri derslerinin bu tarz etkinliklerle daha eğlenceli hale gelebileceğini, mesleki kariyerlerinde bu etkinliklere benzer etkinlikler tasarlayacaklarını belirtmişlerdir.
References
- Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi-II. Çağdaş Eğitim Dergisi, 205, 7-12.
- Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-35.
- Aydoğdu, C. (2015). Science and technology teachers’ views about the causes of laboratory accidents. International Journal of Progressive Education, 11(3), 106-118.
- Aydoğdu, C. ve Şener, F. (2016). Fen eğitiminde laboratuvar kullanım tekniğinin ve güvenliğin önemi ve CLP tüzüğünün getirileri üzerine bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 1 (1), 39-54.
- Azizoğlu, E., Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuvarı endişe ölçeği. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 30(30), 55-62.
- Böyük, U., Demir, S., & Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 3(4), 342-349.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
- Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F.Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among fiveapproaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
- Çallica, H., Erol, M., Sezgin, G. & Kavcar, N. (2001) Ilkögretim kurumlarinda laboratuar uygulamalarina iliskin bir çalisma. IV. Fen Bilimleri Egitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabi, 217-219. Ankara: Milli Egitim Basimevi.
- Çepni, S. (Ed.) (2015). ‘Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi’, Pegem Akademi Yayınları, 12. Baskı.
- Çıldır, S. (2012). Fizik öğretmen adaylarının laboratuvar araç-gereçlerini kullanım yeterlilikleri hakkında görüşleri ve kuramsal deney tasarlama yeterliliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 93-102.
- Gardner, P. (1997). The roots of technology and science: A philosophical and historical view. International Journal of Technology and Design Education, 7, 13-20.
- Genç, Z. (2010). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: bir facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi.
- Güler, M. P. D. (2017). Fen bilimleri öğretimi. Pegem Akademi Yayınları,1. Baskı.
- Gürdal, A. (1997). Fen eğitiminde laboratuvarın başarıya etkisi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 55, 14-19.
- Güven, L. ve Gürdal, A. (2002). Ortaöğretim fizik derslerinde deneylerin öğrenme üzerindeki etkileri. V. Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresinde sunulmuş bildiri, ODTÜ, Ankara.
- Hofstein, A. ve Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art. Chemistry Education Research and Practice, 8 (2), 105-107.
- Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (1982). The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52(2), 201–217.
- Kara, M., Kanlı, U. ve Yağbasan, (2003). Lise 3. sınıf öğrencilerinin ışık ve optik ile ilgili anlamakta güçlük çektikleri kavramların tespiti ve sebepleri. Milli Eğitim Dergisi, 158, 1-8.
- Karademir, E. (Ed.) (2017). Fen öğretiminde disiplinlerarası beceri etkileşimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Korkmaz, H. (2000). Fen öğretiminde araç gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları açısından öğretmen yeterlilikleri, HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-252.
- Köse, U., Deperlioğlu, Ö. (2010). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi.
- Milli Eğitim Bakanlığı TTKB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara.
- Molebash, P. (2004). Preservice Teacher Perceptions of A Technology-Enriched Methods Course, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 3 (4), 412–432.
- Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, S. (1999). Ortaöğretim kurumlarında kimya derslerinde görevli öğretmenlerin laboratuvardan yararlanma durumunun değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel Sayı), 11, 395- 405.
- Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
- Reiser, R. A. & Dempsey, J. V. (2007). Trends and issues in instructional design and technology. San Francisco: Jossey-Bass.
- Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
- Yildirim, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, B., Ilgaz, H. Ve Seferoğlu, S.S. (2010). Türkiye’de bilim ve teknoloji politikaları: 1963’ten 2013’e kalkınma planlama genel bir bakış. Muğla Üniversitesi: Akademik Bilişim.
Year 2019,
Volume: 4 Issue: 1, 54 - 66, 31.03.2019
Ahmet Faruk Kaymak
Ersin Karademir
References
- Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi-II. Çağdaş Eğitim Dergisi, 205, 7-12.
- Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-35.
- Aydoğdu, C. (2015). Science and technology teachers’ views about the causes of laboratory accidents. International Journal of Progressive Education, 11(3), 106-118.
- Aydoğdu, C. ve Şener, F. (2016). Fen eğitiminde laboratuvar kullanım tekniğinin ve güvenliğin önemi ve CLP tüzüğünün getirileri üzerine bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 1 (1), 39-54.
- Azizoğlu, E., Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuvarı endişe ölçeği. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 30(30), 55-62.
- Böyük, U., Demir, S., & Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 3(4), 342-349.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
- Coştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S. ve Karataş, F.Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
- Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among fiveapproaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
- Çallica, H., Erol, M., Sezgin, G. & Kavcar, N. (2001) Ilkögretim kurumlarinda laboratuar uygulamalarina iliskin bir çalisma. IV. Fen Bilimleri Egitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabi, 217-219. Ankara: Milli Egitim Basimevi.
- Çepni, S. (Ed.) (2015). ‘Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi’, Pegem Akademi Yayınları, 12. Baskı.
- Çıldır, S. (2012). Fizik öğretmen adaylarının laboratuvar araç-gereçlerini kullanım yeterlilikleri hakkında görüşleri ve kuramsal deney tasarlama yeterliliklerinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 93-102.
- Gardner, P. (1997). The roots of technology and science: A philosophical and historical view. International Journal of Technology and Design Education, 7, 13-20.
- Genç, Z. (2010). Web 2.0 yeniliklerinin eğitimde kullanımı: bir facebook eğitim uygulama örneği. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi.
- Güler, M. P. D. (2017). Fen bilimleri öğretimi. Pegem Akademi Yayınları,1. Baskı.
- Gürdal, A. (1997). Fen eğitiminde laboratuvarın başarıya etkisi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 55, 14-19.
- Güven, L. ve Gürdal, A. (2002). Ortaöğretim fizik derslerinde deneylerin öğrenme üzerindeki etkileri. V. Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongresinde sunulmuş bildiri, ODTÜ, Ankara.
- Hofstein, A. ve Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art. Chemistry Education Research and Practice, 8 (2), 105-107.
- Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (1982). The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52(2), 201–217.
- Kara, M., Kanlı, U. ve Yağbasan, (2003). Lise 3. sınıf öğrencilerinin ışık ve optik ile ilgili anlamakta güçlük çektikleri kavramların tespiti ve sebepleri. Milli Eğitim Dergisi, 158, 1-8.
- Karademir, E. (Ed.) (2017). Fen öğretiminde disiplinlerarası beceri etkileşimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Korkmaz, H. (2000). Fen öğretiminde araç gereç kullanımı ve laboratuvar uygulamaları açısından öğretmen yeterlilikleri, HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-252.
- Köse, U., Deperlioğlu, Ö. (2010). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi.
- Milli Eğitim Bakanlığı TTKB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara.
- Molebash, P. (2004). Preservice Teacher Perceptions of A Technology-Enriched Methods Course, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 3 (4), 412–432.
- Nakiboğlu, C. ve Sarıkaya, S. (1999). Ortaöğretim kurumlarında kimya derslerinde görevli öğretmenlerin laboratuvardan yararlanma durumunun değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel Sayı), 11, 395- 405.
- Özgüven, İ. E. (1998). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
- Reiser, R. A. & Dempsey, J. V. (2007). Trends and issues in instructional design and technology. San Francisco: Jossey-Bass.
- Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
- Yildirim, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, B., Ilgaz, H. Ve Seferoğlu, S.S. (2010). Türkiye’de bilim ve teknoloji politikaları: 1963’ten 2013’e kalkınma planlama genel bir bakış. Muğla Üniversitesi: Akademik Bilişim.