Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokulda Görev Yapan Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Öğrenci Merkezli Eğitime İlişkin Görüşleri

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 100 - 120, 30.09.2022

Abstract

Bu araştırmada, ortaokulda görev yapan okul yöneticisi ve öğretmenlerin, öğrenci merkezli eğitime yönelik algıları, öğrenci merkezli eğitimin uygulanma niteliği, öğrenci merkezli eğitim sürecindeki olumlu-olumsuz etmenler ve öğrenci merkezli eğitimin iyileştirilmesine yönelik görüşlerine ulaşmak amaçlanmıştır. Temel nitel araştırma olarak desenlenen bu çalışmada, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma maksimum çeşitlilik örneklemesi kapsamında, Bilecik ilinin farklı ilçelerinden, farklı branşlardan ve cinsiyetlerden 22 ortaokul öğretmeni ve okul yöneticisi ile gerçekleştirilmiş ve toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile yorumlanmıştır. Öğretmen ve okul yöneticilerinin öğrenci merkezli eğitime yönelik algısı pozitif olmakla birlikte; uygulama sürecinde sınıfların kalabalıklığı, zaman yetersizliği gibi çeşitli sorunlar yaşandığı konusunda görüşlere ulaşılmıştır. Bu araştırma sonucunda, üniversite eğitimi ve seminerlerin yetersiz olduğu, merkezi sınavların öğrenci merkezli eğitim önünde bir engel teşkil ettiği, öğrenci merkezli eğitim sürecinde öğretmen itibarının zedelendiği görüşlerine de ulaşılmıştır.

References

  • Akman, Ö. ve Koçoğlu, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin hizmet içi eğitime yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 290-311.
  • Akpınar, B. ve Gezer, B. (2010). Öğrenen merkezli yeni eğitim yaklaşımlarının öğrenme-öğretme sürecine yansımaları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 1-12.
  • Arslan, M. M., ve Eraslan, L. (2003). Yeni eğitim paradigması ve Türk eğitim sisteminde dönüşüm gerekliliği. Milli Eğitim Dergisi, 160, 89-106.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri; İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
  • Bek, Y. (2007). Öğretmenin toplumsal/mesleki rolleri ve statüsü. Yüksek Lisans Dönem Projesi, Trakya Üniversitesi.
  • Bozkurt, S. ve Aslanargun, E. (2015). Okul müdürlerinin öğretim programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 237-251.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. English Press.
  • Cornelius-White, J. (2007). Learner-centred teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of Educational Research, 77(1), 113-143.
  • Çelenk, S (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim-Online, 2(2), 28-34.
  • Dinçer, B. ve Özaslan, M. (2004). İlçelerin sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralaması araştırması [e-kitap sürümü]. http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Yaynlar/Attachments/299/ilce.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu. (2005, Aralık). Yeni ilköğretim programı. İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı’nda sunulan bildiri, Eskişehir.
  • Ekizoğlu, N. ve Uzunboylu, H. (2006). Öğrenci merkezli öğretime yönelik öğretmen görüşleri. Cypriot Journal of Educational Sciences, 1(2), 94-109.
  • Erdem, H. (2014). Kitle iletişimi, etik ve eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 63-77.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Grossman, P. L., Smagorinsky, P., & Valencia, S. (1999). Appropriating conceptual and pedagogical tools for teaching english: A conceptual framework for studying professional development (rapor no. 12011). Albany, N.Y.: National Research Center On English Learning and Achievement. https://doi.org/10.1086/444230
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni İlköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 36(177), 224-236.
  • Güven Yıldırım, E., Köklükaya A. N. ve Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem - teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. E-kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25.
  • Hansen, E. J., & Stephens, J. A. (2000). The ethics of learner-centered education: dynamics that impede the process. Change, 32(5), 40-47. doi: 10.1080/00091380009605739
  • Kain, D. J. (2003). Teacher-centered versus student-centered: Balancing constraint and theory in the composition classroom. Duke University Press, 3(1), 104-108.
  • Karasolak, K., Tanrıseven, I. ve Yavuz Konokman, G. (2013). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim etkinliklerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 997-1010.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation [e-kitap sürümü]. https://books.google.com.tr/books?id=tvFICrgcuSIC&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_atb#v=snippet&q=%22basic%20qualitative%20research%22&f=false adresinden erişilmiştir.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2009). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgilerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 9-23.
  • Özpalat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımının yeri. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 200, 5-27.
  • Özpolat, A. R., Sezer, F., İşgör, İ. Y. ve Sezer, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yeni İlköğretim programlarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 36(174), 206-213.
  • Şentürk, Ü. (2008). Enformasyon toplumunda eğitimin yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 487-506.
  • Tonbuloğlu, B. (2014). Mustafa Satı Bey’in görüşleri doğrultusunda yapılandırmacılık anlayışına farklı bir bakış açısı. Turkish Studies 9(8), 841-852.
  • TTKB (1996). 15. Milli Eğitim Şurası. 30 Ağustos 2015 tarihinde https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165430_15_sura.pdf adresinden erişilmiştir.
  • TTKB (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: TC MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Tunç, B., Yıldız, S. ve Doğan, A. (2015). Meslek liselerinde disiplin sorunları, nedenleri ve çözümü: bir durum analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 384-403.
  • Walker, D. F. (2003). Fundamentals of curriculum: passion and professionalism. [e-kitap sürümü]. https://books.google.com.tr/books?id=qMaQAgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_atb#v=onepage&q&f=false adresinden erişilmiştir.
  • Yelken, T. Y. (2009). İlköğretim müfettişleri ve formatör öğretmenlerin öğretim pogramlarında yer alan etkinliklerle ilgili öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri konusunda görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 225-249.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurdakul, S., Gür, B. S., Çelik, Z. ve Kurt, T. (2016, Kasım). Öğretmenlik mesleği ve mesleğin statüsü. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 100 - 120, 30.09.2022

Abstract

References

  • Akman, Ö. ve Koçoğlu, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin hizmet içi eğitime yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7(25), 290-311.
  • Akpınar, B. ve Gezer, B. (2010). Öğrenen merkezli yeni eğitim yaklaşımlarının öğrenme-öğretme sürecine yansımaları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 1-12.
  • Arslan, M. M., ve Eraslan, L. (2003). Yeni eğitim paradigması ve Türk eğitim sisteminde dönüşüm gerekliliği. Milli Eğitim Dergisi, 160, 89-106.
  • Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri; İlköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
  • Bek, Y. (2007). Öğretmenin toplumsal/mesleki rolleri ve statüsü. Yüksek Lisans Dönem Projesi, Trakya Üniversitesi.
  • Bozkurt, S. ve Aslanargun, E. (2015). Okul müdürlerinin öğretim programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 237-251.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. English Press.
  • Cornelius-White, J. (2007). Learner-centred teacher-student relationships are effective: A meta-analysis. Review of Educational Research, 77(1), 113-143.
  • Çelenk, S (2003). Okul başarısının ön koşulu: Okul aile dayanışması. İlköğretim-Online, 2(2), 28-34.
  • Dinçer, B. ve Özaslan, M. (2004). İlçelerin sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralaması araştırması [e-kitap sürümü]. http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Yaynlar/Attachments/299/ilce.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Eğitim Programları ve Öğretim Alanı Profesörler Kurulu. (2005, Aralık). Yeni ilköğretim programı. İlköğretim 1-5. Sınıflar Öğretim Programlarını Değerlendirme Toplantısı’nda sunulan bildiri, Eskişehir.
  • Ekizoğlu, N. ve Uzunboylu, H. (2006). Öğrenci merkezli öğretime yönelik öğretmen görüşleri. Cypriot Journal of Educational Sciences, 1(2), 94-109.
  • Erdem, H. (2014). Kitle iletişimi, etik ve eğitim. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 63-77.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(3), 399-431.
  • Grossman, P. L., Smagorinsky, P., & Valencia, S. (1999). Appropriating conceptual and pedagogical tools for teaching english: A conceptual framework for studying professional development (rapor no. 12011). Albany, N.Y.: National Research Center On English Learning and Achievement. https://doi.org/10.1086/444230
  • Güven, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin yeni İlköğretim ders programlarının uygulanmasına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 36(177), 224-236.
  • Güven Yıldırım, E., Köklükaya A. N. ve Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem - teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. E-kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25.
  • Hansen, E. J., & Stephens, J. A. (2000). The ethics of learner-centered education: dynamics that impede the process. Change, 32(5), 40-47. doi: 10.1080/00091380009605739
  • Kain, D. J. (2003). Teacher-centered versus student-centered: Balancing constraint and theory in the composition classroom. Duke University Press, 3(1), 104-108.
  • Karasolak, K., Tanrıseven, I. ve Yavuz Konokman, G. (2013). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim etkinliklerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 997-1010.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation [e-kitap sürümü]. https://books.google.com.tr/books?id=tvFICrgcuSIC&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_atb#v=snippet&q=%22basic%20qualitative%20research%22&f=false adresinden erişilmiştir.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2009). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgilerine etkisi: Öpyep örneği. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 9-23.
  • Özpalat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımının yeri. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 200, 5-27.
  • Özpolat, A. R., Sezer, F., İşgör, İ. Y. ve Sezer, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yeni İlköğretim programlarına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 36(174), 206-213.
  • Şentürk, Ü. (2008). Enformasyon toplumunda eğitimin yeri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 487-506.
  • Tonbuloğlu, B. (2014). Mustafa Satı Bey’in görüşleri doğrultusunda yapılandırmacılık anlayışına farklı bir bakış açısı. Turkish Studies 9(8), 841-852.
  • TTKB (1996). 15. Milli Eğitim Şurası. 30 Ağustos 2015 tarihinde https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29165430_15_sura.pdf adresinden erişilmiştir.
  • TTKB (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf programları tanıtım el kitabı. Ankara: TC MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Tunç, B., Yıldız, S. ve Doğan, A. (2015). Meslek liselerinde disiplin sorunları, nedenleri ve çözümü: bir durum analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 384-403.
  • Walker, D. F. (2003). Fundamentals of curriculum: passion and professionalism. [e-kitap sürümü]. https://books.google.com.tr/books?id=qMaQAgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_atb#v=onepage&q&f=false adresinden erişilmiştir.
  • Yelken, T. Y. (2009). İlköğretim müfettişleri ve formatör öğretmenlerin öğretim pogramlarında yer alan etkinliklerle ilgili öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri konusunda görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(3), 225-249.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurdakul, S., Gür, B. S., Çelik, Z. ve Kurt, T. (2016, Kasım). Öğretmenlik mesleği ve mesleğin statüsü. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Yayınlanan Makaleler
Authors

Barış Erdem

Ersin Karademir

Özden Tezel

Publication Date September 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Erdem, B., Karademir, E., & Tezel, Ö. (2022). Ortaokulda Görev Yapan Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Öğrenci Merkezli Eğitime İlişkin Görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 7(2), 100-120.

ISSN: 2548-0375