Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye Dışında Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretmenliği Deneyimi: Bir Anlatı Araştırması

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 10, 16.10.2023

Abstract

Bu araştırmada, Türkiye dışında farklı ülkelerde yabancı öğrencilere Türkçe öğreten Derviş öğretmenin dört yıllık yurt dışı deneyimlerinin aktarılması ve incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden anlatı araştırması (narrative research) kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcısı hem Türkiye’de hem de Türkiye dışında yabancı dil olarak Türkçe öğretimi deneyimine sahip, 37 yaşında, erkek bir öğretmendir. Araştırma kapsamında veriler görüşme yöntemi ile katılımcı ile karşılıklı görüşme sonucunda toplanmıştır. Derviş öğretmen yurt dışında Türkçe öğretmenliğinin Türkiye’den daha zor olduğunu, ilk yurt dışı deneyiminde yabancı dil bilmemekten kaynaklı sorunlar yaşadığını, yurt dışında çalışmaya karar verme sürecinde ekonomik sebeplerin yanında yeni kültürleri, farklı ülkeleri tanıma isteğinin etkili olduğunu, süreç içerisinde çalıştığı ülkenin dilini öğrendiğini, zamanla deneyim kazandığını ve sürecin meslekî anlamda kendisini geliştirdiğini ifade etmiştir.

References

  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan eğitim surecinde öğretmen ile öğrenci-veli iletişimi: Sosyal bilgiler öğretmenlerinin deneyimleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, (1), 19-30.
  • Barın, E., Çangal, Ö. & Başar, U. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Alanında Görev Yapacak Öğretmenlerin Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir Öneri. International Journal of Language Academy, 5(7), 81-98.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin uygulamalarına yönelik nitel bir araştırma. Dil Dergisi, (145), 28-47.
  • Güçlü, İdris (2019) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Teknik – Yaklaşım- Uygulama. Ankara; Atlas Akademik Basım Yayın Dağıtım.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe’de Metin Öğretimi Yerine Metinle Öğrenme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2013 Sayı: 11, 603-637. DOI: 10.14520/adyusbd.454.
  • Güzel, A. (2010). Türkçe eğitimi bölümlerinde kurulması gerekli görülen ana bilim dalları. Journal of Türklük Bilimi Araştırmaları, 15(27).
  • Kana, F & Çimen İ. (2021). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Alanında Çalışan Öğreticilerin Mesleğe Başladığı İlk Dönemlerde Yaşadığı Deneyimler: Bir Anlatı Araştırması. F. Kana (Ed.), Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Sorunlar ve Çözüm Önerileri (s. 117-128). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kaplan, H. & Peker, S. (2022). Kök Değerler Açısından Özbek Masalları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 426-444.
  • Mete, F. & Gürsoy, U. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretiminde öğretmen Yeterliklerine ilişkin görüşler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Dergisi. 28(3), 343-356
  • Mete, F. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 1(1), 102-125.
  • Nurlu, M. (2011). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Taslak Programı. Uluslararası Türkçe Eğitimi Sempozyumu, Gazi Üniversitesi, 15-16 Aralık.
  • Onur, E. R., Biçer, N., & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Yağmur, K. (2011). Batı Avrupa’da anadili Türkçe olan öğrencilere Türkçenin ikinci dil olarak öğretimi ve kuramsal sorunlar. D. Yaylı ve Y. Bayyurt (Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi politika yöntem ve beceriler (s. 221-230). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, Ü. & Tepeli, Y. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğretmen Yeterlilikleri Üzerine Bir Çalışma, International Journal of Language Academy, Volume 2/4, p. 564/578.
  • https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/02/20220214-1.htm (Erişim tarihi: 27.11.2022)
Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 1 - 10, 16.10.2023

Abstract

References

  • Aydemir, A. (2021). Uzaktan eğitim surecinde öğretmen ile öğrenci-veli iletişimi: Sosyal bilgiler öğretmenlerinin deneyimleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, (1), 19-30.
  • Barın, E., Çangal, Ö. & Başar, U. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Alanında Görev Yapacak Öğretmenlerin Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir Öneri. International Journal of Language Academy, 5(7), 81-98.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. (Çev. Ed. Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin uygulamalarına yönelik nitel bir araştırma. Dil Dergisi, (145), 28-47.
  • Güçlü, İdris (2019) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri Teknik – Yaklaşım- Uygulama. Ankara; Atlas Akademik Basım Yayın Dağıtım.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe’de Metin Öğretimi Yerine Metinle Öğrenme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2013 Sayı: 11, 603-637. DOI: 10.14520/adyusbd.454.
  • Güzel, A. (2010). Türkçe eğitimi bölümlerinde kurulması gerekli görülen ana bilim dalları. Journal of Türklük Bilimi Araştırmaları, 15(27).
  • Kana, F & Çimen İ. (2021). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Alanında Çalışan Öğreticilerin Mesleğe Başladığı İlk Dönemlerde Yaşadığı Deneyimler: Bir Anlatı Araştırması. F. Kana (Ed.), Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Sorunlar ve Çözüm Önerileri (s. 117-128). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kaplan, H. & Peker, S. (2022). Kök Değerler Açısından Özbek Masalları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 426-444.
  • Mete, F. & Gürsoy, U. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretiminde öğretmen Yeterliklerine ilişkin görüşler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Dergisi. 28(3), 343-356
  • Mete, F. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 1(1), 102-125.
  • Nurlu, M. (2011). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Taslak Programı. Uluslararası Türkçe Eğitimi Sempozyumu, Gazi Üniversitesi, 15-16 Aralık.
  • Onur, E. R., Biçer, N., & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Yağmur, K. (2011). Batı Avrupa’da anadili Türkçe olan öğrencilere Türkçenin ikinci dil olarak öğretimi ve kuramsal sorunlar. D. Yaylı ve Y. Bayyurt (Ed.), Yabancılara Türkçe öğretimi politika yöntem ve beceriler (s. 221-230). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, Ü. & Tepeli, Y. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Öğretmen Yeterlilikleri Üzerine Bir Çalışma, International Journal of Language Academy, Volume 2/4, p. 564/578.
  • https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/02/20220214-1.htm (Erişim tarihi: 27.11.2022)
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other), Studies on Education
Journal Section Yayınlanan Makaleler
Authors

İbrahim Çimen

Ümit Karul 0000-0002-4695-2387

Publication Date October 16, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Çimen, İ., & Karul, Ü. (2023). Türkiye Dışında Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretmenliği Deneyimi: Bir Anlatı Araştırması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 8(1), 1-10.

ISSN: 2548-0375