The decrease in yield in Turkey, which is considered to be the leader in terms of world cherry production and planting area, may be an indication of some problems in fruit growing. The marketing structure and problems of cherry producers in Tokat province, located in the central Black Sea transition zone of Turkey, were examined in general. Face-to-face interviews were conducted with 83 rent producers in the villages of Tokat center. According to the research data, it was determined that the interviews were conducted with a producer portfolio that was mostly middle-aged (52) and primary school graduates. It was determined that cherry production was carried out due to reasons such as cherry production in the environment inherited from the ancestors. It was observed that the majority of the produced cherries were sold to brokers to be sold outside the city. The cherry marketing problems of the producers were tried to be measured with a 5-point Likert scale. In the light of the obtained data, a classification was made in order to make it easier to interpret. Thus, it was understood with the help of factor analysis that the marketing problems of cherry producers could be gathered under 6 main headings. The problems experienced by cherry producers in cherry marketing are as follows, respectively: cash cycle, negative condition, unity, expectation, negative market and confidence in production.
Dünya kiraz üretimi miktarı ve ekim alanı bakımından lider sayılacak Türkiye ilinde verimde azalma olması meyvecilikte bazı sorunların olduğunun bir göstergesi olabilir. Türkiye’nin orta Karadeniz geçiş kuşağında yer Tokat ilindeki kiraz üreticilerin pazarlama yapısı, sorunları genel anlamıyla incelenmek istenmiştir. Tokat merkeze bağlı köylerinde 83 kira üreticileriyle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Araştırma verilerine göre orta yaş (52) ve ilkokul mezunu ağırlıklı üretici portföyü ile görüşüldüğü belirlenmiştir. Kiraz üretimi babadan kalma çevrede kiraz üretimin olması gibi nedenlerden dolayı yapıldığı belirlenmiştir. Üretilen kirazın büyük kısmı şehir dışına satılmak üzere komisyonculara satıldığı gözlenmiştir. Üreticilerin kiraz pazarlama sorunlarını 5’li likert ölçeği ile ölçülmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler ışığında yorumlanması daha kolay olması için sınıflandırmaya gidilmiştir. Böylelikle kiraz üreticilerin pazarlama sorunlarını 6 ana başlık altında toplanabildiği faktör analizi yardımıyla anlaşılmıştır. Kiraz üreticilerin kiraz pazarlamada yaşadığı sorunlar sırasıyla şöyledir: nakit döngüsü, olumsuz koşul, birlik, beklenti, olumsuz pazar ve üretime güven.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 19, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | October 28, 2024 |
Acceptance Date | March 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |