Bu çalışmada ortaokul 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin akıllı
telefon kullanım durumlarını ve bağımlılık düzeyi tespit etmek, bağımlılık
düzeylerine ilişkili demografik değişkenleri ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır.
2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 5. ve 6. sınıfta okuyan 156
öğrenciyle gerçekleştirilen bu çalışmada veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve
“Akıllı Telefon Bağımlılık Ölçeği (ATBÖ)” aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaklaşık
yarısı her gün yaklaşık 1 saatten az akıllı telefon kullanmakta ve üçte biri
ise akıllı telefonu 2-3 saatte bir kontrol etmektedir. Öğrencilerin akıllı
telefonda yaptıkları işlemlere bakıldığında en sık yapılan işlemin “oyun oynama”
olduğu görülmektedir. Akıllı telefon bağımlılık ölçeğinden elde edilen puanlara
göre öğrencilerin yarıdan fazlası “Bağımlılık Gösterenler” grubunda yer
almaktadır. Akıllı telefon bağımlılığı ölçeği için “cinsiyet, İnternet kullanım
süresi, günlük akıllı telefon kullanım süresi, akıllı telefonu kontrol etme
sıklığı, akıllı telefonla sosyal medya ortamlarına erişim/kontrol etme sıklığı”
gruplarına ilişkin anlamlı bir fark bulunmuştur. Diskriminant fonksiyonunun
toplam doğru sınıflandırma olasılığı yüzdesi %63,7’dir. Araştırma sonucunda
“akıllı telefonla sosyal medya ortamlarına erişim/kontrol etme sıklığı”
değişkeninin bağımlılık gösteren ve göstermeyen öğrencileri en iyi
sınıflandıran değişken olduğu saptanmıştır. Bu çalışmanın en temel sonucu kadın
ve erkek öğrencilerin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinde belirgin bir fark
olduğu şeklindedir. Bu bağlamda bu farkın nedenlerinin incelenmesi ve diğer
ülkelerde bu konu üzerine yapılan araştırmalarla elde edilen sonuçların
karşılaştırılması önerilebilir.
akıllı telefon kullanım amaçları problemli akıllı telefon kullanımı akıllı telefonu bağımlılığı ortaokul öğrencileri
This study aims to determine the smart phone use and
addiction levels of secondary school students from 5th and 6th grades and
reveal the demographic variables concerning their addiction levels. In this
study that was conducted with 156 students from 5th and 6th grades in the
spring term of the school year of 2015-2016; the data were collected via
“Personal Information Form” and “Smart Phone Addiction Scale (SPAS)”.
Relational screening model was used in the study. Almost half of students that
participated in the study use smart phones for less than an hour every day and
one third of them check their smart phones every 2-3 hours. Considering the
actions taken by students on their smart phones; it is observed that they
mainly “play games”. According to the scores obtained from the Smart Phone
Addiction Scale, more than half of students are involved in the group
“Addiction Tendency”. Regarding the Smart Phone Addiction Scale, a significant
difference was determined in the groups of “gender, duration of using internet,
duration of using smart phones a day, frequency of checking smart phones,
frequency of accessing/checking social media environments via smart phones”.
The total percentage of accurately classifying the discriminant function was
determined as 63,7%. As a result of the study, it was determined that the
variable of “frequency of accessing/checking social media environments via
smart phones” classified students displaying and not displaying addiction the
best. Basic result of this study is that there is a distinct difference between
the smart phone addiction levels of female and male students. In this context,
it is recommended to examine the reasons of this difference and compare the
results with relevant studies being conducted in other countries.
smartphone purposes problematic smart phones usage smartphone addiction middle school students
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |