Çanakkale’nin Gelibolu ilçesinde hava kalitesi düzeylerinin belirlenmesine yönelik herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Buna karşın, konumu itibariyle özellikle Gelibolu feribot iskelesi çevresindeki karayolunda ve Çanakkale Boğaz hattında deniz trafiği hava kirletici potansiyeli olan önemli kaynaklardır. Bu çalışmanın amacı; özellikle trafik kaynaklı hava kirliliğinin göstergelerinden olan uçucu organik bileşik (UOB) düzeylerinin Gelibolu’da farklı örnekleme noktalarında mekânsal ve zamansal olarak belirlenmesidir. İlaveten, Gelibolu’da hava kalitesi izleme istasyonu bulunmaması nedeniyle, en yakınındaki Çanakkale-Merkez ve Lapseki istasyonlarında ölçülen hava kirletici düzeyleri ile meteorolojik parametrelerin arasındaki ilişkiler de araştırılmıştır. Gelbolu’da trafik yoğunluğuna göre belirlenen 7 örnekleme noktasından Haziran – Kasım 2020 tarihleri arasında pasif örnekleme tekniği ile UOB örnekleri toplanmıştır. UOBler arasında hedef türler benzen, toluen ve ksilenler (BTX) ile toplam uçucu organik bileşiklerdir (TUOB). Çalışmanın sonuçlarına göre, trafik yüküne paralel olarak UOB düzeyleri çalışma boyunca mekânsal ve mevsimsel olarak değişmiştir. Özellikle ülke genelinde uygulanan COVID19 kısıtlamalarının ardından yeniden açılmalar ile birlikte trafikteki araç sayısında ve gemi/feribot seferlerinin sıklığında kademeli olarak artış olmuştur. TUOB seviyeleri çalışmanın başlangıcında 43,21 μg/m3’ten 97,81 μg/m3 seviyesine yükselmiştir. Aynı artış eğilimi benzen, toluen ve ksilenler için de gözlenmiştir. Çalışma süresince ortalama değer olarak hava sıcaklığı 23,3°C, bağıl nem %70 ve rüzgar hızı 4,5 m/s olmuştur. Çalışma genelinde en yüksek TUOB düzeyi feribot kullanan araçların çevre yoluna çıkan ve feribot iskelesine giden yol hattı üzerindeki G6 noktasında 99,9 μg/m3 mertebesinde ölçülmüştür. Ayrıca, çalışma boyunca Gelibolu’ya en yakın lokasyondaki iki hava kalitesi izleme istasyonunda ölçülen NO2 seviyeleri ile UOB seviyeleri arasında bulunan pozitif anlamlı ilişki, ortak kaynak(lar)dan salınmış olabileceklerine işaret etmektedir (p<0,05). Genel olarak, bu çalışma, hem rutin günlük trafiğin hem de yeniden açılma sonrasında feribota araç yüklemenin yolcuların maruz kaldığı hava kirletici seviyelerine katkıda bulunduğunu göstermiştir. Gelibolu’da hava kalitesini belirlemeye yönelik yapılan bu ilk çalışma, özellikle Çanakkale 1915 köprüsü kullanıma geçmeden önce bu bölgedeki trafik kökenli hava kalitesini ortaya koymaya katkı sağlamıştır.
ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ (BAP) BİRİMİ
FYL-2020-3131
There is no study to determine the air quality levels in Gallipoli town of Çanakkale. On the other hand, sea traffic, especially on the highway around the Gallipoli ferry port and on the Çanakkale Strait line, are potential important sources of air pollutant due to its location. The aim of this study was spatial and temporal determination of volatile organic compounds (VOCs), which is one of the indicators of traffic-induced air pollution, at different sampling points in Gallipoli. In addition, since there is no air quality monitoring station in Gallipoli, the relationships among the measured air pollutant levels, meteorological parameters and other air pollutants’ levels at the two closest stations, Çanakkale-Central and Lapseki stations, were also investigated. VOC samples were collected by passive sampling technique from 7 sampling points determined according to traffic density in Gallipoli between June and November 2020. Among VOCs, target species were benzene, toluene and xylenes (BTX) and total volatile organic compounds (TVOC). According to the results of the study, VOC levels changed spatially and seasonally throughout the study, in parallel with the traffic load. There has been a gradual increase in the number of vehicles in traffic and the frequency of ship/ferry voyages, especially with the re-opening after the COVID19 restrictions applied throughout the country. TVOC levels increased at the start of the study from 43.21 μg/m3 to 97.81 μg/m3. The same increasing trend was observed for benzene, toluene and xylenes as well. During the study, the air temperature was 23.3°C, the relative humidity was 70%, and the wind speed was 4.5 m/s as the average value. Throughout the study, the highest TVOC level was measured as 99.9 μg/m3 at the G6 point, which is the sampling point on the road line leading to the road of the ferry-using vehicles and to the ferry port. In addition, the positive significant relationship between VOC levels and NO2 levels, measured at the two air quality monitoring stations closest to Gallipoli throughout the study, indicates that they may have been released from a common source(s) (p<0.05). Overall, this study showed that both routine daily traffic and vehicle loadings on the ferry after re-opening contribute to the levels of air pollutants to which passengers are exposed. This study contributed to revealing the traffic-based air quality in this region, particularly right before the Çanakkale 1915 bridge was in use, the fact that it has been the first study to monitor air quality in Gallipoli.
FYL-2020-3131
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Environmental Management (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | FYL-2020-3131 |
Publication Date | May 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |