Teachers have an
important place in education for tolerance made many studies. teachers in
schools to the formation of the culture of tolerance and coexistence is one of
the most important factors. Our study from this point teacher education
nurturing institutions candidates to determine their views about tolerance. In
order to discover this, one of the qualitative research patterns was used in
Phenomenology. Afyon Kocatepe University Faculty of education, the right to
Twenty-seven teacher candidates studying in different parts, semi-structured
interview form with data collected, content analysis technique have been
resolved. The content encoding of the data analysis process, codes under
certain categories, which are the data which collects theme code and regulation
according to themes and interpretation of findings with the defining phases
occur. According to the findings of the teacher candidates the concept of
tolerance; cultural, behavioral and affective as a value. according of teacher
candidates are human and a teacher in terms of professional qualifications must
be tolerant. Stating that university life contributes to being tolerant,
teacher candidates believe that vocational knowledge courses have an impact on
this.
Öğretmenlerin
hoşgörü eğitiminde önemli bir yere sahip olduğu yapılan pek çok araştırmada
ortaya konulmuştur. Bu bağlamda öğretmenler okullardaki hoşgörü ve bir arada
yaşama kültürünün oluşmasındaki en temel etkenlerdendir. Bunun için öğretmen
adaylarının hoşgörü değerine bireyel ve mesleki açıdan yaklaşımları ve aldıkları eğitimin değer oluşumuna katkısı
çalışmada ele alınmıştır. Bunun ortaya
çıkarılabilmesi için nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenolojiden
yararlanılmıştır. Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesinin farklı
bölümlerinde öğrenim gören yirmi yedi öğretmen adayından yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile veriler toplanmış, içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir.
İçerik analiz süreci; verilerin kodlanması, kodları belirli kategoriler altında
toplayan temaların bulunması, verilerin kodlara ve temalara göre düzenlenmesi
ve tanımlanması ile bulguların yorumlanması aşamalarından meydana gelmektedir.
Elde edilen bulgulara göre öğretmen adayları hoşgörüyü; kültürel, davranışsal
ve duyuşsal bir değer olarak ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarına göre bir
öğretmenin hem insani hem mesleki nitelik açısından hoşgörü sahibi olması gerekmektedir. Üniversite hayatının hoşgörülü olmaya katkı
sağladığını belirten öğretmen adayları
özelikle meslek bilgisi derslerinin buna
etki ettiği görüşündedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 9 |