Customer loyalty practices, sales promotions, are done to persuade potential customers and retaining existing customers. Also, it is aimed to reduce the tax base through loyalty practices (points, gift certificates, physical gifts, etc.). However, if the amount of such transactions does not cause an increase in the expected revenue at the same time as an expense, there are no large differences for the companies. Large companies and companies with high sales revenue do not even need to display these items separately in tables and footnotes. On the other hand, for the purpose of fair presentation of International Financial Reporting Standards (IFRS)/International Accounting Standards (IAS), it is important to calculate and decompose these items. For this purpose, IFRIC 13 (Customer Loyalty Programmes) first appeared in the form of a comment/explanation with IAS 18 (Revenue). With the entry into force of IFRS 15 (Revenue from Contracts with Customers), these standards and interpretations are based on IFRIC 13, provided that they are not contrary to the spirit of IFRS 15. In our study, while promotion/customer option in international accounting/financial statements standards is analyzing, the conceptual position and accounting of IFRS 15 Customer Contracts Revenue Standard are also mentioned. In addition, companies, listed in the Borsa Istanbul (BIST) and subject to independent auditing and offer their activity reports to the public, were chosen from the retail sector to show their customer options.
Müşteri sadakat uygulamaları ya da bilinen adıyla promosyonlar, işletmelerin potansiyel müşterilerini ikna ve mevcut müşterilerini elde tutma amaçlarıyla yapılmaktadır. Bununla birlikte giderleştirilen sadakat uygulamaları (puan, hediye çeki, fiziki hediyeler vb) ile vergi matrahının azaltılması gibi amaçlar da gözetilmektedir. Oysa bu tür işlemlerin tutarları gider yazılırken aynı zamanda beklenen hâsılatta bir artışa sebep olmuyorsa işletmeler için büyük farklılıklar ortaya çıkmamaktadır. Hatta öyle ki, satış hâsılatı yüksek büyük işletmeler ve şirketler, bu kalemleri tablo ve dipnotlarda ayrıca gösterme gereği bile duymamaktadır. Diğer yandan Uluslararası Finansal Raporlama Standartları (UFRS)/Uluslararası Muhasebe Standartları(UMS) gerçeğe uygun sunum amacıyla bu kalemlerin de hesaplanması ve ayrıştırılmasına önem vermiştir. Bu amaçla ilk olarak bir yorum/açıklama şeklinde IFRIC 13 Müşteri Sadakat Programları, UMS 18 Hâsılat Standardı ile birlikte ortaya çıkmıştır. UFRS 15 Müşteri Sözleşmelerinden Elde Edilen Hâsılat Standardının yürürlüğe girmesiyle bu standart ve yorumlar ilga olsa da, UFRS 15’in ruhuna aykırı olmamak kaydıyla IFRIC 13 temel alınmaktadır. Çalışmamızda, uluslararası muhasebe/finansal tablolar standartlarında promosyon/müşteri opsiyonu incelenirken, yöntem olarak, UFRS 15 Müşteri Sözleşmelerinden Elde Edilen Hâsılat Standardı içindeki kavramsal konumuna, muhasebeleştirilmesine değinilmiş ve ardından Borsa İstanbul’da (BİST) hisseleri kote olmuş, bağımsız denetime tabi ve faaliyet raporlarını halka sunan işletmelerden perakende sektöründe olanlar seçilerek raporlarında müşteri opsiyonlarını nasıl gösterdikleri ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 12 |