Bu
çalışmanın amacı, deneyimlenmiş mekân ve fizikî/matematiksel mekân
karşılaştırmasından hareket ederek –deneyimlenmiş mekânın özel bir biçimi olan–
hodolojik mekânı sinema sanatı bağlamında tartışmaktır. Çalışmada, mekâna ve
sinemasal hodolojik mekâna dair temel önerme ve kuramsal yaklaşımların tartışılmasının
ardından Nuri Bilge Ceylan’ın Bir
Zamanlar Anadolu’da (2011) adlı filmi biçimsel ve bağlamsal çözümleme
yöntemleriyle incelenmiştir. Filmde, Doktor Cemal’in (Muammer Uzuner) deneyimlediği
sinemasal hodolojik mekânın çözümlenmesiyle şu temel bulgu ve sonuçlara
ulaşılmıştır: (1) Filmde gerçekleşen arama etkinliği
boyunca, Doktor Cemal ve diğerlerinin izlediği yol hodolojik mekânı meydana
getirir; (2) Filmde ataerkil hiyerarşik ilişkiler mekânla bir araya gelerek
Doktor Cemal’in bilişsel haritasını oluşturur. Mekânla ilintili çeşitli iktidar
ilişkileri, mekân sayesinde görünür hale gelmektedir; (3) Filmin sinemasal
hodolojik coğrafyası Anadolu’nun yerleşim yerlerini gösteren idari haritayla çelişmektedir
ki bu durum bir kez daha deneyimlenmiş mekân kavramsallaştırmasına atıfta
bulunur.
Sinema ve Mekân Sinemasal Mekânlar Hodolojik Mekânlar Sinemasal Hodolojik Mekânların Çözümlenmesi Bir Zamanlar Anadolu’da
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | April 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 9 |