Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER

Year 2018, Issue: 9, 70 - 93, 28.06.2018

Abstract

Film festivalleri ve festival bünyesindeki seçici kurullar tıpkı iletişim sürecinde olduğu gibi, içeriğin seçilmesinde, sunulmasında ve seyirciye ulaştırılmasında, belirleyicidir. Festivalleri düzenleyen organizasyonlar ve bu organizasyonları destekleyen finans kaynakları, bir yönüyle izleyiciye sunulan filmlerin içeriğini de belirlemektedir. Çalışma, bu organizasyonların bir parçası olarak festivallerinin seçici kurullarının, film üretimi, gösterimi ve tüketiminde etkili aktörler olduğu gerçeğinden hareketle, seçici kurulların film seçimlerini belirleyen etkenleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Türkiye’deki belgesel film festivallerini düzenleyen; kamu kurumları, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, bağımsız kişiler, üniversiteler ve özel kuruluşların her birinden süreklilik ve eskiliklerine göre birer örnek alınarak, TRT Belgesel Ödülleri, İstanbul Kısa Film Festivali, Antalya Film Festivali; İFSAK Kısa Film ve Belgesel Yarışması, Serka Kısa Film ve Belgesel Yarışması, Kısaca Öğrenci Filmleri Festivali, Okan Üniversitesi Öğrenci Filmleri Kısa Film Yarışması, Akbank Kısa Film Festivali ile inceleme alanı sınırlandırılarak, bu amaçla, 8 organizasyon içerisinden yukarıda belirlenen ölçütlere göre seçilen festivallerin, 2010-2016 yılları arasında festivallere başvuruda bulunan film sayıları, jüri üyeleri ve dereceye giren filmler ile çalışmanın analiz kısmı zenginleştirilerek elde edilen veriler döküman inceleme ve literatür taranarak elde edilen bulgular değerlendirilmiştir. Ayrıca seçilen festivallerde görev alan komite üyeleri, jüri üyeleri ve ödül alan yönetmenler ile yapılan yüz yüze derinlemesine ve internet aracılığı ile yapılan görüşmeler içerik analizi ile analiz edilerek değerlendirilmiştir.

References

  • AKBULUT, Hasan (2013). Sinema Sektörünün Ekonomisi ve İşletmeciliği. Medya Ekonomisi ve İşletmeciliği, Ed.Erdal Dağtaş, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • ARMES, Roy (2011). Sinema ve Gerçeklik Tariksel Bir İnceleme, Çev: Zeynep Özen Barkot. İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • Golding, P- Murdock, G (1991). Kültür İletişim ve Ekonomi Politik Medya Kültür Siyaset. Ed: Süleyman İrvan. Ankara: Alp Yayınevi.
  • İRVAN, Süleyman (2002). Medya, Kültür, Siyaset. Ankara: Alp Yayınları.
  • IVENS, Joris (1967). Belge Filmi Üzerine Notlar, Yeni Sinema Dergisi, Çev: Sinan Fişek, 5, Şubat-Mart.
  • KILINÇ, Barış. (2015). Sinema ve Politika. Sinema Politika, Ed.Barış Kılınç, Konya: Literatürk Academia Yayıncılık.
  • KURT, Sibel (2015). Hollywood’un Pazarlama Silahı: Lisanslı Ürünler. Sinema Politika, Ed. Barış Kılınç, Konya: Literatürk Academia Yayıncılık.
  • MİLLER, Toby- GOVİL, Nitin vd. (2012). Küresel Hollywood Ekonomi-Politik. Ed. Zahit Atam, Çev: Zahit Atam, Selim Türkmenoğlu, Yusuf Can Ekinci. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Mosco, Vincent. (1996). The Political Economy of Communication. London:Sage Publications, 1996.NIKITIN, P. (2006). Ekonomi politik. Ankara: Eriş Yayınları.
  • ÖZKAN, Evrim (2010). İstanbul’da Kültür Ekonomisini Döndüren Çarklardan Biri: Film Endüstrisi; Temel Yapısal Özellikler, Fırsat ve Tehditler, Politika Önerileri. Sektörel Araştırma Raporu, Kültür Mirası ve Kültür Ekonomisi Envanteri, İstanbul.
  • RUSSELL, B (1996). Siyasal İdealler. Çev: Mehmet Harmancı, İstanbul: Say Yayınları.
  • RYAN,Michael – DOUGLAS, Kellner. (1990). Politik Kamera Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Poltikası. Çev: Elif Özsayar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SAYGILI, Y. Kürşat (2015). Derviş Zaim Sinemasın’da Estetik Arayış. Danışman: Prof.Dr. Serpil Kırel, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SOROS, G. (2004). Açık toplum, Küresel Kapitalizmde Reform. Çev: Doğan Selçuk Öztürk, İstanbul: Truva Yayınları.
  • Wasko, Janet (2005). Critiquing Hollywood: The Political Economy of Motion Pictures. Ed: Moul, C. C., A Concise Handbook of Movie Industry Economics, UK, Cambridge.
  • YAYLAGÜL, Levent (2009). Sinemanın Ekonomi Politiği, Sermayenin Medyası Medyanın Sermayesi Ekonomi Politik Yaklaşımlar, Ed. Selda Bulut, Ankara: Ütopya Yayınevi.
Year 2018, Issue: 9, 70 - 93, 28.06.2018

Abstract

References

  • AKBULUT, Hasan (2013). Sinema Sektörünün Ekonomisi ve İşletmeciliği. Medya Ekonomisi ve İşletmeciliği, Ed.Erdal Dağtaş, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • ARMES, Roy (2011). Sinema ve Gerçeklik Tariksel Bir İnceleme, Çev: Zeynep Özen Barkot. İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • Golding, P- Murdock, G (1991). Kültür İletişim ve Ekonomi Politik Medya Kültür Siyaset. Ed: Süleyman İrvan. Ankara: Alp Yayınevi.
  • İRVAN, Süleyman (2002). Medya, Kültür, Siyaset. Ankara: Alp Yayınları.
  • IVENS, Joris (1967). Belge Filmi Üzerine Notlar, Yeni Sinema Dergisi, Çev: Sinan Fişek, 5, Şubat-Mart.
  • KILINÇ, Barış. (2015). Sinema ve Politika. Sinema Politika, Ed.Barış Kılınç, Konya: Literatürk Academia Yayıncılık.
  • KURT, Sibel (2015). Hollywood’un Pazarlama Silahı: Lisanslı Ürünler. Sinema Politika, Ed. Barış Kılınç, Konya: Literatürk Academia Yayıncılık.
  • MİLLER, Toby- GOVİL, Nitin vd. (2012). Küresel Hollywood Ekonomi-Politik. Ed. Zahit Atam, Çev: Zahit Atam, Selim Türkmenoğlu, Yusuf Can Ekinci. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Mosco, Vincent. (1996). The Political Economy of Communication. London:Sage Publications, 1996.NIKITIN, P. (2006). Ekonomi politik. Ankara: Eriş Yayınları.
  • ÖZKAN, Evrim (2010). İstanbul’da Kültür Ekonomisini Döndüren Çarklardan Biri: Film Endüstrisi; Temel Yapısal Özellikler, Fırsat ve Tehditler, Politika Önerileri. Sektörel Araştırma Raporu, Kültür Mirası ve Kültür Ekonomisi Envanteri, İstanbul.
  • RUSSELL, B (1996). Siyasal İdealler. Çev: Mehmet Harmancı, İstanbul: Say Yayınları.
  • RYAN,Michael – DOUGLAS, Kellner. (1990). Politik Kamera Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Poltikası. Çev: Elif Özsayar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SAYGILI, Y. Kürşat (2015). Derviş Zaim Sinemasın’da Estetik Arayış. Danışman: Prof.Dr. Serpil Kırel, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SOROS, G. (2004). Açık toplum, Küresel Kapitalizmde Reform. Çev: Doğan Selçuk Öztürk, İstanbul: Truva Yayınları.
  • Wasko, Janet (2005). Critiquing Hollywood: The Political Economy of Motion Pictures. Ed: Moul, C. C., A Concise Handbook of Movie Industry Economics, UK, Cambridge.
  • YAYLAGÜL, Levent (2009). Sinemanın Ekonomi Politiği, Sermayenin Medyası Medyanın Sermayesi Ekonomi Politik Yaklaşımlar, Ed. Selda Bulut, Ankara: Ütopya Yayınevi.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Nagihan Çakar Bikiç

Publication Date June 28, 2018
Submission Date April 13, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 9

Cite

APA Çakar Bikiç, N. (2018). TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi(9), 70-93.
AMA Çakar Bikiç N. TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER. Yeni Düşünceler Dergisi. June 2018;(9):70-93.
Chicago Çakar Bikiç, Nagihan. “TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, no. 9 (June 2018): 70-93.
EndNote Çakar Bikiç N (June 1, 2018) TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi 9 70–93.
IEEE N. Çakar Bikiç, “TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER”, Yeni Düşünceler Dergisi, no. 9, pp. 70–93, June 2018.
ISNAD Çakar Bikiç, Nagihan. “TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi 9 (June 2018), 70-93.
JAMA Çakar Bikiç N. TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER. Yeni Düşünceler Dergisi. 2018;:70–93.
MLA Çakar Bikiç, Nagihan. “TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, no. 9, 2018, pp. 70-93.
Vancouver Çakar Bikiç N. TÜRKİYE’DE BELGESEL FİLM FESTİVALLERİNDE FİLM SEÇİMLERİNİ BELİRLEYEN ETKENLER. Yeni Düşünceler Dergisi. 2018(9):70-93.