This research was conducted to determine how social media affects the eating attitudes and behaviors of university students. 193 student senrolled in different under graduate programs at Erciyes University were given, such as a one-time 60-minute nutrition education by researchers. After wards, the participants were divided in to two groups as intervention (n=89) and control (n=104); A questionnaire consisting of "Demographic Information", "Eating Attitude Test", "Social Media Usage" and "Food Consumption Record" sections was applied. In the next stage, three posts on a topic were shared with the intervention group from the Instagram account (@diettez) for 10 weeks. In this process, no intervention was made in the control group. Then, the questionnaire forms were applied again to both groups at the end of 10 weeks. The proportion of participants who stated that they changed the ireating behavior thanks to the posts about nutrition on social media in creased from 44.9% to 60.7% in the intervention group and from 41.3% to 43.3% in the control group. While there was no significant difference between the groups before the study; After wards, a statistically significant increase was found in the intervention group compared to the control group (p=0.032). While 6.7% of the participants in the intervention group paidattention to probiotic-yogurt-kefir consumption before the study, this rate increased to 15.7% after the study (p<0.05). Similarly, 12.4% of the intervention group and 10.6% of the control group paidattention to the contentin formation of foods before the study, while this rate increased to 24.7% in the intervention group and 15.4% in the control group after the study (p<0.05). It has been concluded that social media shares made by experts with the right content can have a positive effect on nutritional behaviors.
Bu araştırma sosyal medyanın, üniversite öğrencilerinin yeme tutum ve davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Erciyes Üniversitesi’nde farklı lisans programlarınakayıtlı 193 öğrenciye araştırmacılar tarafından tek seferlik 60 dakika sürenbeslenme eğitimi verilmiştir. Sonrasında katılımcılar müdahale (n=89) ve kontrol (n=104) olmak üzere iki gruba ayrılarak; “Demografik Bilgi”, “Yeme Tutum Testi”, “Sosyal Medya Kullanımı” ve “Besin Tüketim Kaydı” bölümlerinden oluşan anket uygulanmıştır. Sonraki aşamada müdahale grubuna Instagram hesabından (@diyettez) 10 hafta boyunca, her hafta bir konudanüç gönderi paylaşılmıştır. Bu süreçte kontrol grubuna herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır.Ardındananket formları her iki gruba da 10 hafta sonunda tekrar uygulanmıştır. Sosyal medyadaki beslenme ile ilgili paylaşımlar sayesinde beslenme davranışını değiştirdiğini belirten katılımcıların oranı müdahale grubunda %44.9’dan %60.7’ye kontrol grubunda ise %41.3’ten %43.3’e yükselmiştir. Çalışma öncesinde gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmazken; sonrasında müdahale grubunda kontrol grubuna göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artış saptanmıştır (p=0.032). Müdahale grubunda araştırma öncesinde katılımcıların %6.7’siprobiyotik-yoğurt-kefir tüketimine dikkat etmekteyken, araştırma sonrasında bu oran %15.7’ye yükselmiştir (p<0.05). Benzer şekilde araştırma öncesinde müdahale grubunun %12.4’ü, kontrol grubunun %10.6’sı yiyeceklerin içerik bilgilerinedikkat ediyorken, araştırma sonrasında bu oran müdahale grubunda %24.7’ye, kontrol grubunda ise %15.4’e yükselmiştir (p<0.05). Doğru içerik ile uzman kişiler tarafından yapılan sosyal medya paylaşımlarının beslenme davranışları üzerine olumlu etkisi olabileceği sonucuna varılmıştır.
Beslenme davranışları Beslenme mesajları Sosyal medya Üniversite öğrencileri Yeme alışkanlığı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nutrition and Dietetics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 3, 2023 |
Publication Date | August 4, 2023 |
Submission Date | November 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 32 Issue: 2 |