DOI: 10.26650/experimed.2019.19004
Objective: The aim of this study was to
compare the awareness of rational drug use among university students studying
health sciences (SA) and non- health sciences (SAD).
Materials and Methods: For this purpose, a
questionnaire was applied to 250 students studying in İstanbul Yeni Yüzyıl
University between January and October 2017. The questionnaire consists of 30
questions including demographic characteristics and drug using habits. It also
covers the basic principles of rational drug use, and drug supply behaviors are
also questioned. The findings were evaluated on the basis of total
participants, comparison of SA and SAD
groups as well as comparison of Pharmacy Students (EF group) and health
sciences except pharmacy students group (EFD-SA group).
Results: When the findings are evaluated,
it is seen that the EF group taking the courses on rational drug use and
courses on pharmacology and pharmacology related courses given in this
perspective were more compatible with the principles of rational drug use compared
to the EFD-SA group. In addition, it was observed that SA group students were
more rational in terms of drug use compared to SAD group.
Conclusion: It is predicted that pharmacy
students who exhibited the highest level of rational drug use behaviors based
on the education they received, will be effective in supporting and developing
the role of pharmacists in the eyes of the public and and promoting rational
drug use. In this context, we think that it will be beneficial to promote not
only education and studies related rational drug use but also those emphasizing
the importance of the pharmacist’s consultancy service.
Cite this article as: Şahin E, Dayıoğlu N, Ökmen
B, Korkmaz E, Baykara Ş, Baktır G. Rational Drug Use Awareness in University
Students Training Outside of Health Area and Health Area. Experimed 2019; 9(1):
32-8.
DOI: 10.26650/experimed.2019.19004
Amaç: Bu çalışmanın amacı sağlık alanı (SA)
ve sağlık alanı dışında (SAD) eğitim alan üniversite öğrencilerde akılcı ilaç
kullanımı farkındalığının karşılaştırılmasıdır.
Gereç ve Yöntem: Bu amaçla Ocak-Ekim 2017
tarihleri arasında İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesinde eğitim almakta olan 250
öğrenciye anket uygulanmıştır. Anket formu demografik özellikleri ve ilaç
kullanım alışkanlıklarını içeren 30 sorudan oluşmaktadır. Ayrıca Akılcı ilaç
kullanımının temel prensiplerini kapsamakta, ilaç temin etme davranışları da
sorgulanmaktadır. Bulgular toplam katılımcılar ve ayrıca SA ile SAD grupları, Eczacılık Fakültesi öğrencileri (EF grubu)
ile Eczacılık dışındaki SA grubu (EFD-SA grubu) temelinde kıyaslanarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Bulgular değerlendirildiğinde akılcı
ilaç kullanımı ve bu perspektif çerçevesinde verilen farmakoloji ve
farmakolojiyle ilgili dersleri alan EF grubunun EFD-SA grubuna kıyasla akılcı
ilaç kullanımı ilkelerine daha uyumlu hareket ettiği görülmektedir. Ayrıca SA
grubu öğrencilerin SAD grubuna kıyasla ilaç kullanımı açısından daha rasyonel
davrandıkları görülmektedir.
Sonuç: Bu araştırmada, aldıkları eğitim ile
en yüksek düzeyde akılcı ilaç kullanımı davranışı sergilemiş olan eczacılık fakültesi
öğrencilerinin, eczacıların toplum gözündeki danışman rolünü ön plana çıkarma
ve akılcı ilaç kullanımını destekleme ve geliştirme bakımından etkili olacakları
öngörülmektedir. Bu kapsamda sadece akılcı ilaç kullanımının değil, eczacının
danışmanlık hizmetinin de önemini vurgulayan eğitim ve çalışmaların artmasının
faydalı olacağı düşüncesindeyiz.
Cite this article as: Şahin E, Dayıoğlu N, Ökmen
B, Korkmaz E, Baykara Ş, Baktır G. Rational Drug Use Awareness in University
Students Training Outside of Health Area and Health Area. Experimed 2019; 9(1):
32-8.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | February 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |