21st century skills; these are the definitions of skills that individuals need to acquire and continuously develop in order to be qualified and preferable both at the national and international level in the century we live in. In this context, the aim of the research is; the aim is to evaluate the postgraduate level definitions of the Turkish Higher Education Qualifications Framework and the formation of P21 within the scope of 21st century skill classification. Therefore, in the research, document analysis method from qualitative research was used. Again in the research; since the formation of P21 is related to the subject by mentioning the 21st century skill definitions, recent studies and projects in the field of education in Turkey have been mentioned. Then, the European Qualifications Framework, the National Qualifications Framework and the Turkish Qualifications Framework were briefly mentioned and the postgraduate level definitions of the Turkish Higher Education Qualifications Framework were analyzed and evaluated within the scope of the 21st century skill classification of the P21 formation. As a result, in the literature review, it has been determined that there is not enough research on the Turkish Higher Education Qualifications Framework and it is thought that the research will contribute to the field.
21. yüzyıl becerileri; yaşadığımız yüzyılda bireylerin hem ulusal hem de uluslararası düzeyde nitelikli ve tercih edilebilir olabilmeleri için edinmeleri ve sürekli bir şekilde geliştirmeleri gereken beceri tanımlamalarıdır. Bu kapsamda araştırmanın amacı; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi lisansüstü düzey tanımlarını, P21 oluşumunu 21. yüzyıl beceri tasnifi kapsamında değerlendirmektir. Dolayısıyla araştırmada, nitel araştırmalardan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Yine araştırmada; P21 oluşumunu 21.yüzyıl beceri tanımlamalarından bahsedilerek konuyla bağlantılı olması sebebiyle Türkiye’de son dönemde eğitim alanında yapılan çalışmalardan ve projelerden söz edilmiştir. Ardından Avrupa Yeterlilikler Çerçevesinden, Ulusal Yeterlilikler Çerçevesinden ve Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinden kısaca bahsedilerek Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi lisansüstü düzey tanımları, P21 oluşumunun 21.yüzyıl beceri tasnifi kapsamında analiz edilerek değerlendirilmiştir. Sonuç olarak yapılan alanyazın taramasında, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi konusunda yeterince araştırma yapılmadığı tespit edilmiş olup araştırmanın alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |