Research Article
BibTex RIS Cite

MÜZİKOLOJİ BÖLÜMLERİNDE BESTELEME TEKNİKLERİ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ HAKKINDA DÜŞÜNCELER

Year 2018, Volume: 2 Issue: 4, 142 - 158, 30.12.2018

Abstract

MÜZİKOLOJİ BÖLÜMLERİNDE BESTELEME TEKNİKLERİ
EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ HAKKINDA DÜŞÜNCELER



 


ÖZET



Uluslararası sanat
müziğine has bestecilik geleneğine bağlı olan ülkelerde besteleme teknikleri
eğitiminin Müzikoloji bölümleri müfredatlarında önemli yere sahip olduğunu
görmek mümkündür. Bu anlamda eski Sovyetler Birliği ülkeleri ve Fransa
örneklerini inceleyen bu çalışma besteleme teknikleri eğitiminde adı geçen
ülkelerin belli başlı standartlar yakaladıkları hususunu ortaya koymaktadır. Eğitim-öğretim
sürecinde besteleme kavramının yerini
belirlerken dünya pratiğini göz ardı etmeksizin bu konuda Türkiye’de etkin ve
anlamlı bir örnek oluşturmak adına çalışmada bazı problemlere değinilmiştir. Bu
problemlerin başında, ülkemizdeki Müzikoloji bölümleri müfredatlarının çoğunda
müzik teorisine yönelik derslerin yeterli sayıda açılmaması gelmektedir.
Özellikle Türkiye’nin Doğu illerindeki yükseköğretim kurumlarının Müzikoloji
bölümlerinde mesleki açıdan önemli olan müzik teorisi derslerinin açılmaması, söz
konusu alanda yeterli bireylerin yetiştirilmesi için bir engel teşkil
etmektedir. Problemlerden bir diğeri ise Güzel Sanatlar Fakülteleri kapsamında
Müzik Bilimleri bölümleri faal iken, artık Konservatuarlarda da açılan
Müzikoloji bölümleri besteleme teknikleri konusunda herhangi bir yenilik veya
farklılık getirmemektedir. Oysa ki, Avrupa üniversitelerinin müzikolojiye
odaklı bölümlerinin müfredatlarında öğrenciye besteleme ve aranjman kabiliyetini
kazandıran derslerin sayısı ve konuları takdire şayandır. Türkiye’deki müzik
eğitimi sisteminden kaynaklanan mevcut durum incelendiği vakit söz konusu olan
besteleme tekniklerine odaklı derslerin tam anlamı ile yürütülebilmesi için
gereken koşulların oluşmadığı ortaya çıkmaktadır. Çalışmada Türkiye’deki
Müzikoloji bölümlerinin müfredatlarında besteleme tekniklerinin öğrenimine
yönelik derslerin yaygınlaştırılması ve zorunlu hale getirilmesi ile beraber bu
derslerin dünya standartlarına uygun işlenmesi adına bazı önerilerde
bulunulmuştur. Araştırmada betimsel (Survey) türün tarama modeli
kullanılmıştır. Konu ile ilgili yurt dışındaki ve Türkiye’deki öğretim
süreçlerini karşılaştırmak amacı ile çok sayıda internet kaynaklarından
faydalanılmıştır. Araştırılmış örneklerin ve kazanılmış öğretim deneyiminin
analizi sonucunda besteleme teknikleri alanı ile ilgili ciddi eksikliklerin
olduğu tespit edilmiştir. Fakat bu eksiklikleri göz önünde bulundurarak, mevcut
şartların iyileştirilmesi ve besteleme teknikleri dersinin tek başlık altında
Müzik Bilimleri veya Müzikoloji bölümlerinin müfredatlarına konulmasının mümkün
olabileceği kanaatine varılmıştır.



Anahtar kelimeler:
Besteleme Teknikleri, Doğaçlama, Çok Sesli Eser, Müfredat, Müzikoloji.



 



 



 



 



 



OPINIONS UPON

THE PLACE AND IMPORTANCE OF COMPOSING TECHNIQUES

 IN MUSICOLOGY DEPARTMENTS



 



ABSTRACT



It is possible to see that composing techniques have
important places in the curriculum of Musicology departments in the countries
which are clinging to the tradition of composing that is special to
international classical music. Within this context, this article, by examining
the examples of former Soviet Union countries and France, puts forward the fact
that these countries set some major standards in terms of training for
composing techniques. In setting the position of the composing concept in the process of education-training, without
ignoring the practice all over the world, some problems are touched upon in
order to give an efficient and meaningful example in Turkey in this matter. It
is the primary problem that there are not enough courses opened on the theory
of music in most of the curriculums for Musicology departments in our country.
Especially in the universities of the cities at the Eastern part of Turkey, not
opening the music theory courses, which are important in terms of profession,
in Musicology departments poses an obstacle for training individuals who are
proficient in the mentioned field. Another problem is that although the
Musicology Departments are active in Faculties of Fine Arts, the Musicology
departments opened in Conservatories cannot bring any innovation or difference
with regard to composing techniques. However, the number and the subjects that
the departments, which focus on Musicology at European universities, have to
make the students gain the ability for composing and arrangement are worthy of
respect. When the current situation resulting from the musical
education/training process in Turkey is examined, it is obviously seen that the
requirements to completely perform the aforesaid courses for composing
techniques are not met. In this study, there has been made some suggestions to
popularize these courses on learning the composing techniques, to make them
compulsory and to perform these courses in conformity with global standards. In
the research, descriptive survey method was used. A number of internet
resources were used to be able to compare the education/training processes in
Turkey and other countries. As a result of the analysis of examined examples
and gained teaching experience, it has been determined that there are critical
deficiencies about the field of composing techniques. However, by considering
these deficiencies, it has been concluded that the current conditions should be
improved and that it may be possible to add the composing techniques course in
the curriculum of the Musicology or Music departments under one title.



Key
Words:
Composing
techniques, Improvisation, Polyphonic work, Curriculum, Musicology.



 



 



 

References

  • KAYNAKÇA
  • 1. Acim, S. (2003), Bestecilik ve Eğitimi, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, 30-31 Ekim 2003, Malatya http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/B-Birol.html, (21.012018)
  • 2. Baillet, J. (2002), L’Esthetique Musicale de Tristan Murail, P.Szendy (Der.) Compositeurs d’aujourd’hui: İçinde 7-27. Paris, L’Harmattan
  • 3. Bilgin, S., Şaktanlı, S. C., (2010), Eğitim Müziği Besteleme Teknikleri Bakımından Örnek Bir Şarkı İncelenmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 2010 (5/1):http://dergipark.ulakbim.gov.tr/nwsafine/article/viewFile/5000062825/5000058992 (21.01.2018)
  • 4. Kasap, B. T. (2009), Müzik Eğitiminde Teknolojik Yaklaşımlar, 38. İCANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, 10-15 Eylül, 2009, Ankara, http://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/KASAP-Belir-Tecimer-MÜZİK-EĞİTİMİNDE-TEKNOLOJİK-YAKLAŞIMLAR.pdf (23.01.2018)
  • 5. Taylor, S. A. (2003), Ligeti, Africa and Polyrhythm, The World of Music (e-journal), 2003 (45/2): www.stephenandrewtaylor.net, (14.04.2016)
  • 6. Tuğcular, E. (2015), Eğitim Müziği Besteleme Dersinde İzlenen Yöntemler (Gazi Üniversitesi Örneği), Afyon Kocatepe Üniversitesi, Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 2015, (1/1): http://amader.aku.edu.tr/sayi1/ocakdergi1sayi.pdf (25.01.2018)
  • 1. https://lesla.univ-lyon2.fr/emplois-du-temps-613268.kjsp?RH=1405607189887&RF=1421147106255 (30.01.2018)
  • 2. https://formations.univ-lille3.fr/fr/fiche/description/16arts/1119?onglet=description (30.01.2018)
  • 3. http://formations.univ-grenoble-alpes.fr/fr/catalogue/licence-XA/arts-lettres-langues-ALL/licence-musicologie-program-licence-musicologie/parcours-musiques-et-musicologie-2e-et-3e-annee-subprogram-parcours-musiques-et-musicologie.html (30.01.2018)
  • 4. http://voronezharts.ru/sveden/education (01.02.2018)
  • 5. http://www.spbgik.ru/cathedra/Kafedra-muzykoznaniya-i-muzykalno-prikladnogo-iskusstva/int_cathedra/32-Discipliny/ (02.02.2018)
  • 6. http://kazanconservatoire.ru/images/Doc2015/Ucheb_plan_specmuzykoved_30.11.2016.pdf (02.02.2018)
  • 7. http://www.conservatoire.edu.ge/uploads/musikismcodneoba-2013-14-_modif.pdf (03.02.2018)
  • 8. http://www.conservatoiredeparis.fr/uploads/tx_sacparisensdisc/musicologie_03.pdf (03.02.2018)
  • 9. https://www.bgam.edu.by/upload/dokumenty/raspisanie-2018/Raspisanie_12.02.2018/Raspisanie_muzykoved_12.02.2018.pdf (12.02.2018)
  • 10. https://www.anadolu.edu.tr/akademik/yuksekokullar/294/genel-muzikoloji-anabilim-dali/dersler (19.02.2018)
Year 2018, Volume: 2 Issue: 4, 142 - 158, 30.12.2018

Abstract

References

  • KAYNAKÇA
  • 1. Acim, S. (2003), Bestecilik ve Eğitimi, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, 30-31 Ekim 2003, Malatya http://www.muzikegitimcileri.net/bilimsel/bildiri/B-Birol.html, (21.012018)
  • 2. Baillet, J. (2002), L’Esthetique Musicale de Tristan Murail, P.Szendy (Der.) Compositeurs d’aujourd’hui: İçinde 7-27. Paris, L’Harmattan
  • 3. Bilgin, S., Şaktanlı, S. C., (2010), Eğitim Müziği Besteleme Teknikleri Bakımından Örnek Bir Şarkı İncelenmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 2010 (5/1):http://dergipark.ulakbim.gov.tr/nwsafine/article/viewFile/5000062825/5000058992 (21.01.2018)
  • 4. Kasap, B. T. (2009), Müzik Eğitiminde Teknolojik Yaklaşımlar, 38. İCANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, 10-15 Eylül, 2009, Ankara, http://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/KASAP-Belir-Tecimer-MÜZİK-EĞİTİMİNDE-TEKNOLOJİK-YAKLAŞIMLAR.pdf (23.01.2018)
  • 5. Taylor, S. A. (2003), Ligeti, Africa and Polyrhythm, The World of Music (e-journal), 2003 (45/2): www.stephenandrewtaylor.net, (14.04.2016)
  • 6. Tuğcular, E. (2015), Eğitim Müziği Besteleme Dersinde İzlenen Yöntemler (Gazi Üniversitesi Örneği), Afyon Kocatepe Üniversitesi, Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 2015, (1/1): http://amader.aku.edu.tr/sayi1/ocakdergi1sayi.pdf (25.01.2018)
  • 1. https://lesla.univ-lyon2.fr/emplois-du-temps-613268.kjsp?RH=1405607189887&RF=1421147106255 (30.01.2018)
  • 2. https://formations.univ-lille3.fr/fr/fiche/description/16arts/1119?onglet=description (30.01.2018)
  • 3. http://formations.univ-grenoble-alpes.fr/fr/catalogue/licence-XA/arts-lettres-langues-ALL/licence-musicologie-program-licence-musicologie/parcours-musiques-et-musicologie-2e-et-3e-annee-subprogram-parcours-musiques-et-musicologie.html (30.01.2018)
  • 4. http://voronezharts.ru/sveden/education (01.02.2018)
  • 5. http://www.spbgik.ru/cathedra/Kafedra-muzykoznaniya-i-muzykalno-prikladnogo-iskusstva/int_cathedra/32-Discipliny/ (02.02.2018)
  • 6. http://kazanconservatoire.ru/images/Doc2015/Ucheb_plan_specmuzykoved_30.11.2016.pdf (02.02.2018)
  • 7. http://www.conservatoire.edu.ge/uploads/musikismcodneoba-2013-14-_modif.pdf (03.02.2018)
  • 8. http://www.conservatoiredeparis.fr/uploads/tx_sacparisensdisc/musicologie_03.pdf (03.02.2018)
  • 9. https://www.bgam.edu.by/upload/dokumenty/raspisanie-2018/Raspisanie_12.02.2018/Raspisanie_muzykoved_12.02.2018.pdf (12.02.2018)
  • 10. https://www.anadolu.edu.tr/akademik/yuksekokullar/294/genel-muzikoloji-anabilim-dali/dersler (19.02.2018)
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Mevcut Sayı
Authors

Vefa Terzioğlu 0000-0003-3552-1837

Publication Date December 30, 2018
Submission Date June 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 4

Cite

APA Terzioğlu, V. (2018). MÜZİKOLOJİ BÖLÜMLERİNDE BESTELEME TEKNİKLERİ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ HAKKINDA DÜŞÜNCELER. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 142-158.

The open access statement