Bu çalışma ilk bölümde tilavet etmek anlamında bir okuma ve ikinci
bölümde anlamaya yönelik okuma ve bunların nasıl olması gerektiğine ilişkin
önerileri barındıran bir özelliğe sahiptir. Yapılan tespitlerden hareketle
kısaca Kur'an okunurken en doğru biçimde bir okumaya nasıl ulaşılacağına
ilişkin öneriler, yapılan bariz hataları de içeren örneklerle sunulacaktır.
Kur'an’ı anlamaya yönelik olan okumanın nasıl olması gerektiğine dair daha önce
yapılan bazı çalışmaların vardıkları sonuçların ve elde edilen kaynaklardan
tespit edilen verilerin değerlendirmesi ile konunun daha açık bir şekilde
ortaya konulması önemlidir. Bu nedenle çalışma ibadet için okuma ile anlamak
için okuma gibi iki farklı okumanın birleştirilmesi amacını taşımaktadır.
Kur’an okumanın, harflerin mahreç ve sıfatlarından başlayarak
tecvîde riayet etmek gibi önemli kuralları bulunmaktadır. Harflerin doğru
seslerle telaffuz edilmesi, tilavetin doğru yapılmasına yönelik bir adımdır. Ancak
bir harfi doğru çıkarmak Kur'an’ı doğru okuyabilmek için tek başına yeterli
değildir. Harflerin sıfatlarına ve tecvîd kurallarına riayet edilmeden yapılan
okuyuşlar, kıraat âlimleri tarafından hatalı sayılmıştır. Kur’an okuyan kişi
onun anlamını bozacak bir okuyuştan kaçınmalıdır. Kişinin ibadetleri için
makbul bir okuyuşta yeterli düzeye ulaşması ve bunu gerçekleştirecek yöntemi
bilmesi gerekir.
Kur’an’ı anlamaya yönelik okuma da onun doğru telaffuzla okunması
gibi Hz. Peygamber döneminden günümüze kadar uzanan bir sürece sahiptir. Bu
okuma, Allah kelamının nüzulünden bugüne anlaşılması ve yorumlanması çabasından
başka bir şey değildir. İslam kültür tarihi boyunca İslami ilimlerin temel
konusu olan Kur’an, günümüzde de hala ilahiyat fakülteleri başta olmak üzere
her ortamda anlama çabalarının konusu olmaya devam etmektedir.
Kur'an okuma kıraat ilminin konusu iken onu anlamaya yönelik okuma
tefsir ilminin konusu olarak karşımızdadır. Bu çalışma ayrıca iki tür okumanın
birbirine olan desteğini ortaya koymaya çalışacaktır. Bu nedenle metin her
ikisinin de ayrı bir şekilde yollarını tanımlayan, yorumlayan ve değerlendiren
bir ürün olmayı amaç edinmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Mevcut Sayı |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | September 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 4 |
The open access statement