In the study, the factors that can be effective in choosing oral and dental health care products for their children were evaluated. A descriptive survey was applied to the parents (n=270) of children aged 0-14. Descriptive statistics and chi-square tests were used in the analysis. A p<0.05 level was considered significant. Although the dentist's recommendation is the most effective in the process, the characteristics of the product such as taste, smell, brand, natural and herbal content, past experience, and pharmacist recommendation were found to be effective as well. It was determined that parent education status and monthly income had a significant effect on the products provided for children and on the preference for herbal products (p<0.05). It was observed that the frequency of visits to the dentist and parent education status had a significant effect on the person consulted in product selection (p<0.05). A significant relationship was found between monthly income and trust in the brand (p<0.05). The primary factor that is compelling in decision-making is dentist recommendations. Parent education status, monthly income, frequency of dental visits, herbal and natural content, past experiences, pharmacist recommendations, easy accessibility, as well as taste and smell of the product are other effective factors. Planning should be made for producing high-quality oral care products that are focused on consumer trends and requirements in order to maintain the oral health of the community.
Çalışmada ebeveynlerin çocukları için ağız ve diş sağlığı bakım ürünleri seçerken seçimlerinde etkili olabilecek unsurlar değerlendirilmiştir. Tanımlayıcı tipte anket, 0-14 yaş arası çocukların ebeveynlerine (n=270) uygulandı. Yapılan analizlerde tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare testi kullanıldı. P<0.05 düzeyi anlamlı olarak belirlendi. Ebeveyn ürün seçiminde daha çok diş hekimi tavsiyesi etkili olmakla birlikte, ürünün tadı, kokusu, markası, doğal ve bitkisel içeriğe sahip olması gibi özellikleri, kullanıcının geçmiş deneyimi ve eczacı tarafından önerilmiş olması gibi faktörlerin de etkili olduğu tespit edildi. Ebeveyn eğitim düzeyi ile aylık gelirin çocuklar için temin edilen ürünlere ve bitkisel içerikli ürün tercih etme durumuna anlamlı etkisinin olduğu saptandı (p<0.05). Diş hekimi ziyaret sıklığının ve ebeveyn eğitim düzeyinin, ürün seçiminde danışmayı tercih ettikleri kişiye anlamlı bir etkisinin olduğu görüldü (p<0.05). Aylık gelir ile markaya güvenme durumu arasında anlamlı bir ilişki bulundu (p<0.05). Ebeveynlerin ürün seçimlerinde etkili olan birincil etmenin diş hekimi tavsiyesi olduğu tespit edilmiştir. Ebeveyn eğitim durumu, gelir düzeyi, ebeveyn ve çocuk diş hekimi ziyareti sıklığı, bitkisel ve doğal içerikli ürün, geçmiş deneyim, eczacı önerisi, ürünün kolay ulaşılabilirliği, tadı ve kokusu da etkili olan diğer unsurlardır. Tüm bu faktörler dikkate alınarak sürdürülebilir bir toplum ağız sağlığı için tüketici eğilim ve gereksinimlerine yönelik, kaliteli ağız bakım ajanlarının üretilmesi için planlama yapılmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paedodontics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | September 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 4 |
*The articles to be sent to the journal should be prepared according to the sample files given below. Manuscripts not prepared in accordance with the journal format will be returned to the Author(s).
1. ORIGİNAL ARTİCLE TEMPLATE/ÖZGÜN MAKALE ŞABLONU
2. CASE REPORT TEMPLATE/OLGU SUNUMU ŞABLONU
3. REVİEW TEMPLATE /DERLEME ŞABLONU
5. COPYRİGHT TRANSFER FORM/TELİF HAKKI DEVİR FORMU
**International Medical Journals Editorial Board (ICMJE) directive