Research Article
BibTex RIS Cite

Farklı Branşlarda Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Bilim Tarihine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Year 2022, , 353 - 367, 20.12.2022
https://doi.org/10.56423/fbod.1148755

Abstract

Bu çalışmanın amacı farklı branşlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının bilim tarihine yönelik tutumlarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda son sınıfta farklı branşlarda (fizik, kimya, biyoloji ve fen bilgisi öğretmenliği) öğrenim gören 170 öğretmen adayından Alışır ve ark. (2020) tarafından geliştirilen “bilim tarihi tutum ölçeği” yardımıyla veri toplanmıştır. Araştırma sorularından birincisi olan öğretmen adaylarının bilim tarihine yönelik tutumlarının incelenmesi amacıyla frekans, yüzde ve ortalama gibi değerler verilerek betimsel analiz yapılmıştır. İkinci araştırma sorusu olan öğretmen adaylarının bilim tarihine yönelik tutumlarının branşlara göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi yapılmıştır. Yapılan analizler öğretmen adaylarının bilim tarihine yönelik olumlu tutum sergilediklerini göstermektedir. Alt boyutlara bakıldığında en yüksek ortalamanın bir öğretim yöntemi olarak bilim tarihi boyutunda en düşük ortalamanın ise bilim tarihine ilgi boyutunda olduğu gözlemlenmektedir. Bu durum öğretmen adaylarının bilim tarihinin öğrenme öğretme sürecine katkısını takdir etmesine rağmen, bu konuya ilgilerinin diğer boyutlara kıyasla düşük olduğunu göstermektedir.

References

  • Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). The influence of history of science courses on students' views of NOS. Journal of Research in Science Teaching, 37(10), 1057-1095.
  • Akpınar, E., & Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kuramda fen öğretmeninin rolü. İlköğretim Online, 4(2), 55-64.
  • Alpaslan, M., Işıksal, M., & Haser, Ç. (2014). Pre-service mathematics teachers’ knowledge of history of mathematics and their attitudes and beliefs towards using history of mathematics in mathematics education. Science & Education, 23(1), 159-183.
  • Bakanay, Ç. D., & Güney, B. G. (2018). Biyoloji öğretmen adaylarının derslerde bilim tarihi kullanımına yönelik algıları. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 108-114.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Buckingham: Open University Press.
  • Evans, B. R. (2011). Content Knowledge, Attitudes, and Self‐Efficacy in the Mathematics New York City Teaching Fellows (NYCTF) Program. School Science and Mathematics, 111(5), 225-235.
  • Faria, C., Guilherme, E., Gaspar, R., & Boaventura, D. (2015). History of science and science museums. Science & Education, 24(7–8), 983–1000.
  • Ghaith, G., & Yaghi, H. (1997). Relationships among experience, teacher efficacy, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 13(4), 451-458.
  • Heering, P. (2000). Getting shocks: teaching secondary school physics through history. Science & Education, 9(4), 363–373.
  • Henke, A., & Höttecke, D. (2015). Physics teachers’ challenges in using history and philosophy of science in teaching. Science & Education, 24(4), 349-385.
  • Howarth, R. T. (2012). A comparison of massachusetts and texas high school biology teachers' attitudes towards the teaching of evolution (Order No. 3520549). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1030151720). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1030151720?accountid=12251
  • Höttecke, D., & Silva, C. C. (2010). Why implementing history and philosophy in school science education is a challenge—an analysis of obstacles. Science & Education, 20, 293–316.
  • Höttecke, D., Henke, A., & Riess, F. (2012). Implementing history and philosophy in science teaching: Strategies, methods, results and experiences from the European HIPST project. Science & Education, 21(9), 1233–1261.
  • Irwin, A. R. (2000). Historical case studies: teaching NOS in context. Science Education, 84(1), 5–26.
  • Jones, M. G., & Carter, G. (2007). Science teacher attitudes and beliefs. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research in science education (pp. 1067–1104). New York, London: Routledge.
  • Kampourakis, K. (2013). Mendel and the path to genetics: Portraying science as a social process. Science & Education, 22(2), 293–324.
  • King, B. B. (1991). Beginning teachers’ knowledge of and attitudes toward history and philosophy of science. Science Education, 75(1), 135–141.
  • Laçin-Şimşek, C. (2009). Fen ve Teknoloji dersi öğretim programları ve kitapları bilim tarihinden ne kadar ve nasıl yararlanıyor?. İlköğretim Online, 8(1), 129-145.
  • Laçin-Şimşek, C., & Şimşek, A. (2010). Türkiye’de bilim tarihi öğretimi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterlilikleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 169-198.
  • Lin, H. S., & Chen, C. C. (2002). Promoting preservice chemistry teachers' understanding about the nature of science through history. Journal of Research in Science Teaching, 39(9), 773-792.
  • Matthews, M. R. (1994). Science teaching: The role of history and philosophy of science. Psychology Press.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Biyoloji Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Fizik Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Kimya Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Mısır, M. E., & Laçin-Şimşek, C. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin bilim tarihinin öğretimsel değeri üzerine görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307–332.
  • Sarıbaş, Y. (2019). Lise Biyoloji, Fizik ve Kimya ders kitaplarında kullanılan bilim tarihi hikâyelerinin niteliksel incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Seker, H. (2007, June). Levels of connecting pedagogical content knowledge with pedagogical knowledge of history of science. Paper presented at the Ninth International History, Philosphy and Science Teaching (IHPST) Conference, Calgary, AB, Canada.
  • Seker, H., & Welsh, L. C. (2006). The use of history of mechanics in teaching motion and force units. Science & Education, 15(1), 55–89.
  • Seroglou, F., & Koumaras, P. (2001). The contribution of the history of physics in physics education: A review. Science & Education, 10, 153-172.
  • Solbes, J., & Traver, M. (2003). Against a negative image of science: history of science and the teaching of physics and chemistry. Science & Education, 12(7), 703–717.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: Pearson.
  • Van Aalderen‐Smeets, S. I., Walma van der Molen, J. H. ve Asma, L. J. (2012). Primary teachers' attitudes toward science: A new theoretical framework. Science Education, 96(1), 158-182.
  • Wang, H. A., & Cox-Petersen, A. M. (2002). A comparison of elementary, secondary and student teachers' perceptions and practices related to history of science instruction. Science & Education, 11(1), 69-81.
  • Wang, H. A., & Marsh, D. D. (2002). Science instruction with a humanistic twist teachers’ perception and practice in using the history of science in their classrooms. Science & Education, 11, 169–189.
Year 2022, , 353 - 367, 20.12.2022
https://doi.org/10.56423/fbod.1148755

Abstract

References

  • Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). The influence of history of science courses on students' views of NOS. Journal of Research in Science Teaching, 37(10), 1057-1095.
  • Akpınar, E., & Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kuramda fen öğretmeninin rolü. İlköğretim Online, 4(2), 55-64.
  • Alpaslan, M., Işıksal, M., & Haser, Ç. (2014). Pre-service mathematics teachers’ knowledge of history of mathematics and their attitudes and beliefs towards using history of mathematics in mathematics education. Science & Education, 23(1), 159-183.
  • Bakanay, Ç. D., & Güney, B. G. (2018). Biyoloji öğretmen adaylarının derslerde bilim tarihi kullanımına yönelik algıları. Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Dergisi, 2(2), 108-114.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Buckingham: Open University Press.
  • Evans, B. R. (2011). Content Knowledge, Attitudes, and Self‐Efficacy in the Mathematics New York City Teaching Fellows (NYCTF) Program. School Science and Mathematics, 111(5), 225-235.
  • Faria, C., Guilherme, E., Gaspar, R., & Boaventura, D. (2015). History of science and science museums. Science & Education, 24(7–8), 983–1000.
  • Ghaith, G., & Yaghi, H. (1997). Relationships among experience, teacher efficacy, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and Teacher Education, 13(4), 451-458.
  • Heering, P. (2000). Getting shocks: teaching secondary school physics through history. Science & Education, 9(4), 363–373.
  • Henke, A., & Höttecke, D. (2015). Physics teachers’ challenges in using history and philosophy of science in teaching. Science & Education, 24(4), 349-385.
  • Howarth, R. T. (2012). A comparison of massachusetts and texas high school biology teachers' attitudes towards the teaching of evolution (Order No. 3520549). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1030151720). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1030151720?accountid=12251
  • Höttecke, D., & Silva, C. C. (2010). Why implementing history and philosophy in school science education is a challenge—an analysis of obstacles. Science & Education, 20, 293–316.
  • Höttecke, D., Henke, A., & Riess, F. (2012). Implementing history and philosophy in science teaching: Strategies, methods, results and experiences from the European HIPST project. Science & Education, 21(9), 1233–1261.
  • Irwin, A. R. (2000). Historical case studies: teaching NOS in context. Science Education, 84(1), 5–26.
  • Jones, M. G., & Carter, G. (2007). Science teacher attitudes and beliefs. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research in science education (pp. 1067–1104). New York, London: Routledge.
  • Kampourakis, K. (2013). Mendel and the path to genetics: Portraying science as a social process. Science & Education, 22(2), 293–324.
  • King, B. B. (1991). Beginning teachers’ knowledge of and attitudes toward history and philosophy of science. Science Education, 75(1), 135–141.
  • Laçin-Şimşek, C. (2009). Fen ve Teknoloji dersi öğretim programları ve kitapları bilim tarihinden ne kadar ve nasıl yararlanıyor?. İlköğretim Online, 8(1), 129-145.
  • Laçin-Şimşek, C., & Şimşek, A. (2010). Türkiye’de bilim tarihi öğretimi ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yeterlilikleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 169-198.
  • Lin, H. S., & Chen, C. C. (2002). Promoting preservice chemistry teachers' understanding about the nature of science through history. Journal of Research in Science Teaching, 39(9), 773-792.
  • Matthews, M. R. (1994). Science teaching: The role of history and philosophy of science. Psychology Press.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Biyoloji Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Fizik Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim Kimya Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Mısır, M. E., & Laçin-Şimşek, C. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin bilim tarihinin öğretimsel değeri üzerine görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 1-12.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307–332.
  • Sarıbaş, Y. (2019). Lise Biyoloji, Fizik ve Kimya ders kitaplarında kullanılan bilim tarihi hikâyelerinin niteliksel incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Seker, H. (2007, June). Levels of connecting pedagogical content knowledge with pedagogical knowledge of history of science. Paper presented at the Ninth International History, Philosphy and Science Teaching (IHPST) Conference, Calgary, AB, Canada.
  • Seker, H., & Welsh, L. C. (2006). The use of history of mechanics in teaching motion and force units. Science & Education, 15(1), 55–89.
  • Seroglou, F., & Koumaras, P. (2001). The contribution of the history of physics in physics education: A review. Science & Education, 10, 153-172.
  • Solbes, J., & Traver, M. (2003). Against a negative image of science: history of science and the teaching of physics and chemistry. Science & Education, 12(7), 703–717.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5, pp. 481-498). Boston, MA: Pearson.
  • Van Aalderen‐Smeets, S. I., Walma van der Molen, J. H. ve Asma, L. J. (2012). Primary teachers' attitudes toward science: A new theoretical framework. Science Education, 96(1), 158-182.
  • Wang, H. A., & Cox-Petersen, A. M. (2002). A comparison of elementary, secondary and student teachers' perceptions and practices related to history of science instruction. Science & Education, 11(1), 69-81.
  • Wang, H. A., & Marsh, D. D. (2002). Science instruction with a humanistic twist teachers’ perception and practice in using the history of science in their classrooms. Science & Education, 11, 169–189.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Zeynep Neslihan Alışır 0000-0002-5285-9285

Çiğdem Han Tosunoğlu 0000-0002-5904-656X

Publication Date December 20, 2022
Submission Date July 26, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Alışır, Z. N., & Han Tosunoğlu, Ç. (2022). Farklı Branşlarda Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Bilim Tarihine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(2), 353-367. https://doi.org/10.56423/fbod.1148755

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR