Purpose: The study was conducted to evaluate whether the Substance Addiction Awareness Scale and Substance Addiction Knowledge Test, which were developed to determine the awareness and knowledge levels of students studying in secondary education, is a valid and reliable tool in determining the awareness and knowledge levels of adult individuals.
Method: The study, conducted in a methodological type, was carried out with 306 students studying at a university in the spring semester of the 2019-2020 academic year, between March and April 2020. . SPSS 22 and LISREL 8.80 were used to analyze the data. Since the data set of the Substance Addiction Knowledge Test is coded as a two-category 1; 0 (dichotomy), items based on classical test theory (item difficulty indexes, item discrimination indices) and test statistics (KR-20 reliability, criterion validity and descriptive score distribution) statistics) were evaluated based on the data of the sample included in this study. Confirmatory Factor Analysis (validity study) and Cronbach Alpha (internal consistency) reliability analyzes were performed on the data obtained within the scope of this study, respectively, in order to determine whether the Substance Addiction Awareness Scale has the same factor structures and reliability in the sample in which this study was conducted.
Results: Item difficulty values of the Drug Addiction Knowledge Test ranged from 0.48 to 0.97. Item discrimination values of the items in the test ranged from 0.20 to 0.63, the internal consistency reliability coefficient of the test was KR-20 = 0.85 and KR-21 was 0.83. In the criterion validity of the Substance Addiction Knowledge Test, the correlation coefficients between the scores of the substance addiction knowledge test and the total scores of the substance addiction awareness scale and its sub-dimensions ranged between 0.320 and 0.463, and all correlation coefficients were found to be significant and high at the p> 0.01 level. In the confirmatory factor analysis of the Item Addiction Awareness Scale, it was observed that the t values of the factor loads of the items belonging to all dimensions of the scale were statistically significant at the p <0.01 level, and the R2 (item reliability) values of all items in the scale were at an acceptably high level. With the analysis of the model data fit of the Substance Addiction Awareness Scale, it was found that the test had a good level of model-data fit and factorial structure validity. found sufficient.
Conclusion: The Substance Addiction Awareness Scale and the Substance Addiction Knowledge Test is a valid and reliable measurement tool that can be used to evaluate the awareness and knowledge levels of adults.
Amaç: Araştırma, ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilerin madde bağımlılığı konusundaki farkındalık ve bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik geliştirilmiş olan Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği ve Madde Bağımlılığı Bilgi Testi’nin, erişkin bireylerin farkındalık ve bilgi düzeylerini belirlemede geçerli ve güvenilir bir araç olup olmadığını değerlendirmek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Metodolojik tipte yapılan çalışma, Mart-Nisan 2020 tarihleri arasında, bir üniversitede 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde öğrenim gören 306öğrenci ile yürütüldü. Veriler, “Tanıtıcı Bilgi Formu”, Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği ve Madde Bağımlılığı Bilgi Testi” ile toplandı. Verilerin analizinde, SPSS 22 ve LISREL 8.80 kullanıldı. Madde Bağımlılığı Bilgi Testi veri seti iki kategorili 1;0 (dikotom) şeklinde kodlanmış olduğundan, klasik test teorisine dayalı madde (madde güçlük indeksleri, madde ayırt edicilik indeksleri) ve test istatistikleri (KR-20 güvenirliği, ölçüte dayalı geçerlik ve puan dağılımına ait betimsel istatistikler) bu çalışmaya dahil edilen örnekleme ait veriler üzerinden değerlendirildi. Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği’nin bu çalışmanın yapıldığı örneklemde de aynı faktör yapılarına ve güvenirliğe sahip olup olmadığını belirlemek için, sırası ile bu araştırma kapsamında elde edilen veriler üzerinden Doğrulayıcı Faktör Analizi (geçerlik çalışması) ve Cronbach Alfa (iç tutarlılık) güvenirlik analizleri yapıldı.
Bulgular: Madde Bağımlılığı Bilgi Testinin madde güçlük değerleri 0,48 ile 0,97 aralığında değişmektedir. Testteki maddelerin madde ayırt edicilik değerleri 0,20 ile 0,63 aralığında olup, testin iç tutarlılık güvenirlik katsayısı KR-20=0,85 ve KR-21 değeri ise 0,83 olarak elde edildi. Madde Bağımlılığı Bilgi Testinin ölçüt geçerliğinde madde bağımlılığı bilgi testine ait puanlar ile madde bağımlılığı farkındalık ölçeği toplam puanları ve alt boyutlarına ait puanlar arasındaki korelasyon katsayıları 0,320 ve 0,463 aralığında değişmekte ve bütün korelasyon katsayıları p>0,01 düzeyinde anlamlı ve yüksek bulundu. Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği’nin doğrulayıcı faktör analizinde ölçeğin tüm boyutlarına ait maddelerin faktör yüklerinin t değerlerinin p<0,01 düzeyinde istatistiki olarak anlamlı olduğu ve ölçekteki tüm maddelere ait R2 (madde güvenirlikleri) değerlerinin kabul edilebilir düzeyde yüksek olduğu gözlendi. Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği model veri uyumuna ilişkin yapılan analiz ile testin iyi düzeyde model-veri uyumuna sahip olduğu ve faktöryel yapı geçerliğine sahip olduğu bulundu.Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği’nin tümü ve alt boyutların hepsi için Cronbach Alfa güvenirlik katsayıları (α=0.862) oldukça yeterli bulundu.
Sonuç: Madde Bağımlılığı Farkındalık Ölçeği ve Madde Bağımlılığı Bilgi Testi, erişkin bireylerin farkındalık ve bilgi düzeylerini değerlendirmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | November 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 1 Issue: 3 |