Ebelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi: Bir Üniversite Örneği
Year 2022,
Volume: 2 Issue: 1, 312 - 320, 26.04.2022
Günay Arslan
,
Makbule Evğün
,
Aleyna Aynacı
,
Dilan Eroğlu
,
Başak Dülegöz
,
Meryem Altıner
,
Nagihan Gül
,
Gül Laçin
,
Serap Çağlayan
,
Emine Aydın
Esra Öztürk
Abstract
Giriş-Amaç: Bir sağlık profesyoneli olan ebeler için problem çözmenin önemi oldukça büyüktür. Ebelik mesleğini ilk adımlarının atıldığı öğrencilik döneminde eleştirel düşünmenin gelişimi; kaliteli bakım vermede büyük öneme sahiptir. Bu araştırma, ebelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerini belirlemek ve öğrenim sırasında sınıflar arası değişimi belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç-Yöntem: Kesitsel olarak 2020-2021 Bahar döneminde yapılan bu araştırmanın örneklemini; 268 öğrenci oluşturdu. Araştırmada; sosyo-demograifk veri formu ve Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanıldı Verilerin dağılımını değerlendirmek için Kolmogorov Smirnov testi, tanımlayıcı istatistiklerin gösteriminde sayı, yüzde, ortalama, ortanca, standart sapma, en küçük değer ve en büyük değer kullanılmış olup anlamlılık için sınır değer olarak p<0.05 kabul edildi.
Bulgular: Ebelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi puanı; 109,40±23,83 olarak saptandı. Öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri; gelir durumları, baba eğitim durumu, ebelik bölümünü isteyerek seçme ve akademik olarak başarılı olduğunu düşünme durumlarına göre arttı (p<0,05). Ayrıca eleştirel düşünme sınıf derecesi arttıkça yükseldi.
Sonuç: Ebelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri sosyo-demografik özelliklerine göre değişmekle birlikte, sınıf düzeyleri arttıkça yükselmektedir. Ebelik öğrenimi eleştirel düşünmeyi olumlu yönde etkilemektedir.
Supporting Institution
--
References
- American Philosophical Association (1990). Critical Thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. “The Delphi Report”, Committee on Pre-college Philosophy (ERIC Document Reproduction Service No. ED 315 423). 1990. https://www.qcc.cuny.edu/socialsciences/ppecorino/CT-Expert-Report.pdf Erişim Tarihi: 30.10.2021
- Akbıyık, C. (2002). Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksel Lisans Tezi. Ankara. Danışman: Dr. Süleyman Sadi Seferoğlu
- Aydın, M., Yurdakul, M., Erdoğan, S., (2013) Ebelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi; 2 (1); 30-35.
- Azizi-Fini, I., Hajibagheri, A., Adib-Hajbaghery, M. (2015). Critical Thinking Skills in Nursing Students:A Comparison Between Freshmen and Senior Students. Nursing and Midwifery Studies, 4(1).
- Dil Coşkun, S. (2001). Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara: Yüksek Lisans Tezi.
- Dirimeşe E, Dicle A (2006). Hemşirelerin ve Öğrenci Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
- Ekinci, Ö. (2009). Öğretmen Adaylarının Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Eşer, İ., Khorshıd, L., Demir,. (2007). Yoğun bakım Hemşirelerinde Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007, 11(3)
- Gündoğdu, H. (2009). Eleştirel düşünme ve eleştirel düşünme öğretimine dair bazı yanılgılar, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 57-74.
- Hançerlioğlu, O. (1975). Düşünce Tarihi. Remzi Kitabevi. İstanbul.
Kantek, F., Öztürk, N. ve Gezer, N. (2010). Bir Sağlık Yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
- Öztürk, N., Ulusoy, H. (2008). Lisans ve Yüksek Lisans Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1), 15-25.
- Özdemir, S. M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi; 3(3): 297-316.
- Tümkaya, D., Aybek, D. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Sosyo Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi . Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17 (2) , 387-402
- Sevil, Ü., Ertem, G., Bulut, S. (2005). Ege Üniversitesi Ödemiş Sağlık Yüksek Okulu Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi, 3. Uluslararası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, İzmir, 116.
- Ulusoy,S., Yavuz, K.F., Esen,F.B., Umut, G., Karatepe, H. T., (2016) Sınav Kaygısına Yönelik Bilişsel Grup Terapisi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 1,28-37
- Zaybak, A.,&Khorshid, L. (2006). Theinvestigation of thelevel of criticalthinking of students in Ege University School of Nursing. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(2), 137-146
Determining The Critical Thinking Dispositions Of Midwifery Students: A University Example
Year 2022,
Volume: 2 Issue: 1, 312 - 320, 26.04.2022
Günay Arslan
,
Makbule Evğün
,
Aleyna Aynacı
,
Dilan Eroğlu
,
Başak Dülegöz
,
Meryem Altıner
,
Nagihan Gül
,
Gül Laçin
,
Serap Çağlayan
,
Emine Aydın
Esra Öztürk
Abstract
Introduction-Objective: Problem solving is very important in the professional midwifery care process. The development of critical thinking in the student period when the first steps of the midwifery profession are taken; plays an important role in providing quality care. This research was carried out to determine the critical thinking levels of midwifery students and to determine the change between classes during learning.
Materials-Methods: The sample of this study, which was conducted in the spring term of 2020-2021, cross-sectionally; It consisted of 268 students. In the research; socio-demographic data form and Critical Thinking Tendency Scale were used Kolmogorov Smirnov test was used to evaluate the distribution of data, number, percentage, mean, median, standard deviation, smallest value and maximum value were used in the display of descriptive statistics, and p<0.05 was the cutoff value for relevance. accepted.
Results: Midwifery students' critical thinking disposition score; It was found to be 109.40±23.83. Students' critical thinking dispositions; income status, education level of the father, choosing the midwifery department willingly, and thinking that they are academically successful (p<0.05). In addition, critical thinking increased as the grade level increased.
Conclusion: Although the critical thinking tendencies of midwifery students vary according to their socio-demographic characteristics, they increase as their grade levels increase. Midwifery education positively affects critical thinking.
References
- American Philosophical Association (1990). Critical Thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. “The Delphi Report”, Committee on Pre-college Philosophy (ERIC Document Reproduction Service No. ED 315 423). 1990. https://www.qcc.cuny.edu/socialsciences/ppecorino/CT-Expert-Report.pdf Erişim Tarihi: 30.10.2021
- Akbıyık, C. (2002). Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı. Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksel Lisans Tezi. Ankara. Danışman: Dr. Süleyman Sadi Seferoğlu
- Aydın, M., Yurdakul, M., Erdoğan, S., (2013) Ebelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi; 2 (1); 30-35.
- Azizi-Fini, I., Hajibagheri, A., Adib-Hajbaghery, M. (2015). Critical Thinking Skills in Nursing Students:A Comparison Between Freshmen and Senior Students. Nursing and Midwifery Studies, 4(1).
- Dil Coşkun, S. (2001). Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara: Yüksek Lisans Tezi.
- Dirimeşe E, Dicle A (2006). Hemşirelerin ve Öğrenci Hemşirelerin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir.
- Ekinci, Ö. (2009). Öğretmen Adaylarının Empatik ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Eşer, İ., Khorshıd, L., Demir,. (2007). Yoğun bakım Hemşirelerinde Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007, 11(3)
- Gündoğdu, H. (2009). Eleştirel düşünme ve eleştirel düşünme öğretimine dair bazı yanılgılar, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 57-74.
- Hançerlioğlu, O. (1975). Düşünce Tarihi. Remzi Kitabevi. İstanbul.
Kantek, F., Öztürk, N. ve Gezer, N. (2010). Bir Sağlık Yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
- Öztürk, N., Ulusoy, H. (2008). Lisans ve Yüksek Lisans Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeyleri ve Eleştirel Düşünmeyi Etkileyen Faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1), 15-25.
- Özdemir, S. M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi; 3(3): 297-316.
- Tümkaya, D., Aybek, D. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Sosyo Demografik Özellikler Açısından İncelenmesi . Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17 (2) , 387-402
- Sevil, Ü., Ertem, G., Bulut, S. (2005). Ege Üniversitesi Ödemiş Sağlık Yüksek Okulu Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi, 3. Uluslararası-10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, İzmir, 116.
- Ulusoy,S., Yavuz, K.F., Esen,F.B., Umut, G., Karatepe, H. T., (2016) Sınav Kaygısına Yönelik Bilişsel Grup Terapisi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi 1,28-37
- Zaybak, A.,&Khorshid, L. (2006). Theinvestigation of thelevel of criticalthinking of students in Ege University School of Nursing. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(2), 137-146