Research Article
BibTex RIS Cite

SPOR YOLUYLA GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN KAPSAYICI GRASSROOTS SPOR ETKİNLİKLERİ: BİR ÇOCUK FUTBOLU ARAŞTIRMASI

Year 2021, Volume: 1 Issue: 3, 31 - 60, 30.12.2021

Abstract

Geçtiğimiz yüzyılda bireysel perspektifi göz ardı eden kitlesel yaklaşımlar, endüstriyel süreçler ve toplumsal olaylar, insani gelişime ket vuran engeller haline dönüşmüştür. Bu dönüşüm insanların, aktivitelerinin ve eserlerinin özgünlüğünü ve değerini metalaştırmıştır. Sanat eserleri ticari ürünlere, kültür sınıf göstergesine, spor da bir tüketim alanına dönüşmüştür. Son yıllarda bu sürece eleştirel bir yaklaşım olarak da değerlendirebilecek spor yoluyla gelişim perspektifinden Grassroots felsefesi ve Olimpik Hareket, daha iyi ve barışçıl bir dünyanın inşasına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Spor yoluyla gelişim, sporu sadece performansa yönelik kritik göstergeler olarak değil, sosyal göstergelerdeki iyileşme ve esenliğin artışı olarak da değerlendirmektedir. Bu nedenle, sosyal etkileşim içinde bütünsel (bilişsel, duygusal ve kinestetik) aktivitelerle, bedenin, zihnin ve iradenin birlikte yoğrularak gelişimine odaklanır. Bu perspektiften spor, tüm çocukları grup faaliyetlerine erken yaşlardan itibaren dahil etmek için güçlü bir araçtır ve bu sayede çocuğun psikososyal gelişiminde aracılık etme ve iyi olma halini yükseltme gibi görevler üstlenmektedir. Bu çalışmanın amacı, 2016-2017 eğitim-öğretim yılından itibaren her sene, Grassroots programı dahilinde (Türk ve Suriyeli çocukların katılımıyla) farklı tasarımlarla düzenlenen çocuk futbolu projelerinin spor yoluyla gelişime katkısına ışık tutmaktır. Çalışmanın bir başka alt amacı ise, çocuklara yönelik güvenli bir spor programı oluşturmaktır. Araştırmanın bilimsel tekniği olarak nicel yöntem seçilmiş, 2017-2018 eğitim-öğretim bahar döneminde ilköğretim seviyesinde 8 hafta süren bir uygulama ve envanter çalışması yapılmıştır. Araştırma, deneysel yöntem ve sırasal desenle yürütülmüştür. Araştırmanın uygulama alanı olarak İstanbul Anadolu Yakası’ndaki sığınmacı öğrencilerin eğitim gördüğü ilköğretim okullarındaki farklı sınıflar amaçlı tipik örneklem olarak seçilmiştir. Alan uzmanı araştırmacılar tarafından envanter oluşturulduktan sonra Arapçaya, sonra yeniden Türkçeye çevrilerek uyarlaması yapılmıştır. Her iki dilde de 2018 yılı bahar döneminde veriler toplanmıştır. Sonuçlar, özellikle daha küçük sınıftaki öğrencilerin algılarının, spor etkinliği aracılığıyla olumlu yönde farklılaştığına işaret etmektedir. Bulgular, eğitsel oyunları, çocuk futbolunu ve kapanış şenliğini içeren programın çocukların psikolojik iyi olma halinde olumlu katkı sağladığını göstermektedir.

References

  • Adams, T. (1995). The Conceptualization and Measurement of Perceived Wellness, PhD Thesis, Texas University.
  • Adams, T., Bezner, J. ve Steinhardt, M. (1997). “The Conceptualization and Measurement of Perceived Wellness: Integrating Balance Across and within Dimensions”. American Journal of Health Promotion, 11(3), 208-218.
  • Alpay, N. (2021). “Sporun Yaygınlaşmasının Gelişmeye Etkileri: Bir İnceleme”. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 33-44.
  • Aracı, H. (1999). Okullarda Beden Eğitimi. Ankara:Bağırgan Yayınevi.
  • Baltacı, G. (2008). Çocuk ve Spor. Sağlık Bakanlığı Yayın No. 730, Ankara: Klasmat Matbaacılık
Year 2021, Volume: 1 Issue: 3, 31 - 60, 30.12.2021

Abstract

References

  • Adams, T. (1995). The Conceptualization and Measurement of Perceived Wellness, PhD Thesis, Texas University.
  • Adams, T., Bezner, J. ve Steinhardt, M. (1997). “The Conceptualization and Measurement of Perceived Wellness: Integrating Balance Across and within Dimensions”. American Journal of Health Promotion, 11(3), 208-218.
  • Alpay, N. (2021). “Sporun Yaygınlaşmasının Gelişmeye Etkileri: Bir İnceleme”. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 33-44.
  • Aracı, H. (1999). Okullarda Beden Eğitimi. Ankara:Bağırgan Yayınevi.
  • Baltacı, G. (2008). Çocuk ve Spor. Sağlık Bakanlığı Yayın No. 730, Ankara: Klasmat Matbaacılık
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Activity Management
Journal Section Research Articles
Authors

Tuna Uslu

Serkan Esen

İlknur Hacısoftaoğlu Közleme

Hülya Ünlü 0000-0003-4571-2979

Şeval Kayğusuz

Utku Tuna

Publication Date December 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 3

Cite

APA Uslu, T., Esen, S., Hacısoftaoğlu Közleme, İ., Ünlü, H., et al. (2021). SPOR YOLUYLA GELİŞİM PERSPEKTİFİNDEN KAPSAYICI GRASSROOTS SPOR ETKİNLİKLERİ: BİR ÇOCUK FUTBOLU ARAŞTIRMASI. Fenerbahçe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 31-60.