Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GASTRO MEDYA VE GASTRO KÜLTÜRÜN KAVRAMSAL İNCELEMESİ

Yıl 2016, Cilt: 22 Sayı: 88, 83 - 98, 01.11.2016

Öz

Gastromedya yeni tüketiciler yaratarak bütün dünyada hâkimiyetini, yeni medya araçları ile

kurmaktadır. Yiyecekler ve içecekler, medya araçlarından tarihin hiçbir diliminde olmadığı

kadar anlatılmakta, gösterilmekte, fotoğrafları, filmleri çekilmekte ve bu göstergelere eşlik

eden hikâyeleri ile birlikte medyada en sık işlenen konulardan biri haline gelmektedir. Yeme

ve içme eylemi artık, medyadan alınan mesajların tüketilmesinden sonra gerçekleşen en

son eylemdir. Bu yüzden günümüzde yeme-içme eylemi, onu görmekten daha az değerlidir.

Gastro medyada üretilen gastro kültür, modern ve sanayi sonrası toplumları yenilen içilenden

daha fazla beslemektedir. Bu kültür içinde üretilen mesajlar, gastro kamusal alanın parçası

olan gastro medya ile kitlelere iletilir. Gastro kültür, bu mesajlar ile biçimlenen, çok özel bir

kültürel alandır. Gastro kültür, küresel boyutta bir akışkanlıkla ülke sınırlarını aşar ve yeni

karşılaşmalar ile yeni formlar alır. Gastro gösteriler, medya araçlarında gastro kültürün eğlenceli

bir şekilde temsilleri ile şekillenir. Gastro medyada yemek hakkında popüler kültür

üretenler, foodieler, gurmeler, yazarlar gastro kültüre değer katarak, küresel kapitalist pazarın

içerisinde bu kültürü yeniden inşa ederler. Gündelik hayat estetikleştirilirken, gastro medyada

bu sayede estetikleştirmeye katkıda bulunur. Gastro kültürel sermaye sayesinde yiyecekler

ve içecekler, estetikleştirilmiş bir tüketim metası haline de dönüştürülmüştür. Ötekinin kim

olduğuna dair deneyim yaşamayı cazip hale getiren yemek kültürünün paylaşımı, kozmopolitan

bireylerin ortaya çıkmasına da katkı sağlar.

 

Kaynakça

  • Althusser, Louis(2015). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki Yayınları
  • Bahtin, Mihail (2014), Karnavaldan Romana, Ayrıntı Yayınları
  • Bali, Rifat (2002). Tarzı Hayat’tan, Life Style’a”, İletişim
  • Baudrillard, Jean (2004). Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları
  • Berman, Marshall(1994). Katı Olan Her şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları
  • Bourdieu, Pierre(2014). Ayırım, Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi, Heretik Yayınları, Ankara
  • Brillat Savarin, Jean Anthelme(2009). The Physiology of Taste, Merchant Books(Orijinal Baskı
  • Cantek, Funda (2011) Mutfakta Pişer, İnternete de Düşer: Yemek Blogları Kadınlara Neler Vaad Ediyor? , Kültür ve İletişim, 14 (1), Kış: 9-39
  • De Solier Isabelle(2013). Food and The Self, Bloomsbury
  • Dellaoğlu, Besim(2001). Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayınları
  • Featherstone, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü”, Ayrıntı Yayınları
  • Gillespie, Cailein (2011). European Gastronomy Into The 21 st Century, Butterworth- Heinemann, Oxford
  • Gong, Qian(2013). Media, Peter Jackson, Food Words, Bloomsbury Academic
  • Harvey, David(2010). Postmoderliğin Durumu, Metis Yayınları,
  • Johnston, Josee, Shyon Baumann(2010), Foodies, Democracy and Distinction in the Gourmet Foodscape, Routledge
  • Kagan, Moissej(1993). Estetik ve Sanat Dersleri, İmge Kitabevi
  • Kanık, İlkay (2016), Küreselleşme Sürecinde Kültürel Melezleşme Örneği Olarak Yemek Kanalları ve Programları, folklor/ edebiyat, Cilt 22, Sayı 86, 2016/2
  • Kellner, Douglas (2010). Medya Gösterisi, Açılım Kitap, 2010
  • Naccarato, Peter, Kathlen Lebesco (2012) , Culinary Capital, Berg Publishers Ritzer, George(2014). Toplumun McDonaldlaşması, Ayrıntı Yayınları
  • Robins, Kevin (2013) İmaj, Ayrıntı Yayınları
  • Stevenson, Nick(2006). Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ütopya Yayınları
  • Thompson, John B. (2013). İdeoloji ve Modern Kültür, Dipnot Yayınları
  • Türkoğlu, Nurçay (2003). Kitle İletişimi ve Kültür, Naos Yayınları
  • Williams, Raymond (2006). Anahtar Sözcükler, İletişim Yayınları
  • Yücel, Tahsin (2004). Söylemlerin İçinden, Alkım Kitabevi, İstanbul
Yıl 2016, Cilt: 22 Sayı: 88, 83 - 98, 01.11.2016

Öz

Kaynakça

  • Althusser, Louis(2015). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki Yayınları
  • Bahtin, Mihail (2014), Karnavaldan Romana, Ayrıntı Yayınları
  • Bali, Rifat (2002). Tarzı Hayat’tan, Life Style’a”, İletişim
  • Baudrillard, Jean (2004). Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları
  • Berman, Marshall(1994). Katı Olan Her şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları
  • Bourdieu, Pierre(2014). Ayırım, Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi, Heretik Yayınları, Ankara
  • Brillat Savarin, Jean Anthelme(2009). The Physiology of Taste, Merchant Books(Orijinal Baskı
  • Cantek, Funda (2011) Mutfakta Pişer, İnternete de Düşer: Yemek Blogları Kadınlara Neler Vaad Ediyor? , Kültür ve İletişim, 14 (1), Kış: 9-39
  • De Solier Isabelle(2013). Food and The Self, Bloomsbury
  • Dellaoğlu, Besim(2001). Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayınları
  • Featherstone, Mike (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü”, Ayrıntı Yayınları
  • Gillespie, Cailein (2011). European Gastronomy Into The 21 st Century, Butterworth- Heinemann, Oxford
  • Gong, Qian(2013). Media, Peter Jackson, Food Words, Bloomsbury Academic
  • Harvey, David(2010). Postmoderliğin Durumu, Metis Yayınları,
  • Johnston, Josee, Shyon Baumann(2010), Foodies, Democracy and Distinction in the Gourmet Foodscape, Routledge
  • Kagan, Moissej(1993). Estetik ve Sanat Dersleri, İmge Kitabevi
  • Kanık, İlkay (2016), Küreselleşme Sürecinde Kültürel Melezleşme Örneği Olarak Yemek Kanalları ve Programları, folklor/ edebiyat, Cilt 22, Sayı 86, 2016/2
  • Kellner, Douglas (2010). Medya Gösterisi, Açılım Kitap, 2010
  • Naccarato, Peter, Kathlen Lebesco (2012) , Culinary Capital, Berg Publishers Ritzer, George(2014). Toplumun McDonaldlaşması, Ayrıntı Yayınları
  • Robins, Kevin (2013) İmaj, Ayrıntı Yayınları
  • Stevenson, Nick(2006). Medya Kültürleri, Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ütopya Yayınları
  • Thompson, John B. (2013). İdeoloji ve Modern Kültür, Dipnot Yayınları
  • Türkoğlu, Nurçay (2003). Kitle İletişimi ve Kültür, Naos Yayınları
  • Williams, Raymond (2006). Anahtar Sözcükler, İletişim Yayınları
  • Yücel, Tahsin (2004). Söylemlerin İçinden, Alkım Kitabevi, İstanbul
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

İlkay Kanık

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 22 Sayı: 88

Kaynak Göster

APA Kanık, İ. (2016). GASTRO MEDYA VE GASTRO KÜLTÜRÜN KAVRAMSAL İNCELEMESİ. Folklor/Edebiyat, 22(88), 83-98.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)