Dünya üzerindeki tüm kültürlerde halk dansları çeşitli şekillerde sınıflandırılmıştır.
Bu sınıflandırmalarda savaş konulu danslar özel bir yer tutar. Bu dansları özel kılan
ise ait olduğu toplumun birlik-beraberlik duygusunu güçlendiren güçlü bir araç
olmasıdır. Örneğin bir toplumun hafızasında yer etmiş bir kahramanın davranışı
veya bir savaşın anısının o toplumun bütün bireylerini şekillendirdiği görülmüştür.
Savaş dansları içerisinde yer alan silahlı danslardan kılıçlı olanlar dünyadaki
birçok kültürde kahramanlık sembolü olarak görülmektedir. Kılıcın etkisinin
doğrudan bilek gücüne dayanması nedeniyle kılıçla yapılan danslar ilk çağlardan
beri yiğitlik, mertlik göstergesi olarak icra edilmiştir. Yüzyıllar boyunca birçok
toplumun geleneksel halk danslarının içerisinde yer alan savaş dansları arasında
en yaygın olan kılıç dansları, bazen tek kişi tarafından solo olarak, bazen iki kişi
arasında karşılıklı olarak, bazen de kalabalık bir dansçı grubu tarafından karşılıklı
olarak veya daire şeklinde icra edilirler. Antik Anadolu uygarlıklarında da görülen
kılıç dansları Avrupa kılıç danslarının kökenini oluşturması açısından önem
taşımaktadır. Çünkü bu tür danslar Hititlerden Friglere, Lidyalılardan Helenistik
dönem ve Bizans uygarlığına kadar birçok kültürde karşımıza çıkmaktadır. Türklerin
Anadolu’ya yerleşmesiyle beraberlerinde getirdikleri “Bozkır” kültürünün Akdeniz
ve Mezopotamya kültürleri ile harmanlanmasıyla oluşan günümüz Anadolu Türk
kültüründe de kılıçlı dansların varlığı görülmektedir. Çalışmanın amacı, günümüz
Anadolu’sunda görülen kılıçlı dansların neler olduğunu ve bu dansların Anadolu
sahasında nasıl bir dağılım gösterdiğini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda
çalışma, kılıç genel adı altında kama, pala, yatağan, hançer ve bıçak gibi kesici
silahları kapsamakta ve Anadolu sahası ile sınırlandırılmaktadır. Yöntem olarak
da konu ile ilgili yazılı ve görsel materyallerin incelenerek çözümlenmesini içeren
doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Ayrıca danslara ait görüntüleri kare kod
(QR kod) sistemiyle çalışmamıza ekleyerek bu dansların benzer özellikleri ve
farklılıkları tartışılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore in the Türkiye Field |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 29 Issue: 115 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)