İnsanın evrim süreci sadece antropolojik bir olgu değil aynı zamanda kimi
kez dinsel/siyasal yaklaşımlara kimi kez de mizaha kapı aralayan bir tartışma
zeminidir. Bu sürecin bilimsel argümanlarla veya dinsel/siyasal eleştiri ya da
desteklerle biçimlenen tarafında “ciddiyet” barınmaktadır. Ama öte yandan insanın
evrim çizgisindeki değişime dayalı biyolojik ve kültürel akış, mizah boyutuna da
bürünerek karikatürlere de yansıyan bir bakış tarzı yaratmaktadır. Mizahın temelinde
yer alan insanın kendisiyle alay etme dürtüsü, konu evrim sürecine gelince daha
da ironik bir biçime bürünmektedir. Australopithecus ile yolu açılan homo habilis,
homo erectus ve neandertal insandan bugünkü homo sapiens’e uzanan 6 milyon
yıllık insanlık süreci sadece biyolojinin ve antropolojinin değil mizahın da ilgi
alanına girmektedir. İletişim teknolojilerindeki baş döndürücü hızın insan zihnine
yansıyış biçimi ve bu hızın yarattığı değişim, evrim sürecini tamamlayan insandaki
çelişkilere zemin oluşturmaktadır. Bu çalışmada; Cumhuriyet gazetesinde
“Çizgilik” başlığı altında günlük karikatürler yayımlayan Kamil Masaracı’nın
Mart 2023-Mayıs 2024 arasındaki on dört aylık dönemde çizdiği evrimle ilgili
yirmi beş karikatürü eleştirel söylem analizine tabi tuttum, karikatürlerin ilettiği
mesajların alt metin okumalarıyla evrim süreci arasındaki ilintiyi analiz ederek
medya antropolojisi bağlamında ilk insandan günümüzdeki modern insana ulaşan
sürecin karikatürize edilen göndermelerini betimlemeye çalıştım. Sonuçta; medya
antropolojisinin kitle psikolojisini, kitlenin kültürel eğilimlerini ve kitlenin
tercihlerini insanın evrim yolculuğu üzerinden okuma çerçevesi, Masaracı’nın
karikatürlerinden yansıyan bir gerçeklik olarak ortaya çıktı. Analiz ettiğim yirmi
beş karikatürün ortak noktası da bu gerçekliğin insanın özüne ilişkin çeşitli tonları
taşımasıdır. Bu tonlar, içsel bir trajediyi barındırdığı kadar hayatın zenginliğine
ilişkin de birer güçlü vurgu olarak değerlendirilebilir.
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale tamamıyla özgün bir araştırma olarak planlanmış, yürütülmüş ve sonuçları ile raporlaştırıldıktan sonra ilgili dergiye gönderilmiştir. Araştırma herhangi bir sempozyum, kongre vb. sunulmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiştir. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik komite onayı: Çalışmada etik kurul iznine gerek yoktur. Finansal destek: Çalışmada finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Çalışmada potansiyel çıkar çatışması bulunmamaktadır.
The evolutionary process of humans is not merely an anthropological phenomenon;
it also serves as a ground for discussion that sometimes opens up to religious/
political approaches and at other times to humor. In this process, the facet shaped
by scientific arguments or religious/political criticisms or support encompasses
a level of “seriousness.” On the other hand, the biological and cultural flow
stemming from changes in the human evolutionary line also takes on a humorous
dimension, reflecting a distinct perspective in cartoons. The fundamental human
impulse to mock oneself, which underlies humor, becomes even more ironic when
related to the evolutionary process. The 6-million-year human journey, beginning
with Australopithecus and moving through Homo habilis, Homo erectus, and
Neanderthal to today’s Homo sapiens, not only pertains to the fields of biology
and anthropology but also attracts interest in humor. Particularly, the dizzying pace
of communication technologies and the changes it imparts on the human mind lay
the groundwork for contradictions in the modern human who has completed this
evolutionary process. In this study, I conducted a critical discourse analysis on
25 cartoons related to evolution, drawn by Kamil Masaracı and published under
the title “Çizgilik” in Cumhuriyet newspaper over a 14-month period from March
2023 to May 2024. By analyzing the relationship between the subtext readings of
the messages conveyed by these cartoons and the process of evolution, I aimed to
describe the caricatured references to the journey from the first human to modern
humans within the context of media anthropology. Ultimately, the framework of
reading mass psychology, cultural tendencies, and preferences through the lens of
human evolution emerged as a reality reflected in Masaracı’s cartoons. The common
point of the 25 cartoons I analyzed is that they carry various nuances related to the
essence of humanity. These nuances can be considered strong emphases on both an
inherent tragedy and the richness of life.
Research and publication ethics statement: This is a research article, containing original data, and it has not been previously published or submitted to any other outlet for publication. The author followed ethical principles and rules during the research process. In the study, informed consent was obtained from volunteer participants and the privacy of the participants was protected. Contribution rates of authors to the article: The article is single-authored. Ethics committee approval: Ethics committee approval is not required for the study. Support statement (Optional): No financial support was received for the study. Conflict of interest: There is no conflict of interest between the authors of this article.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore (Other) |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2024 |
Submission Date | May 27, 2024 |
Acceptance Date | October 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 30 Issue: 120 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)