In this study, concentrating on participant observations I made in the dance group where I have been dancing for several years and in-depth interviews I conducted with four women dancers, I try to examine how women perceive their and the others’ bodies, what they feel about them, how these emotions work and affect the construction of their bodies. Within this context, first taking neoliberal subject as starting point, which is pointed both in the dance floors and by the women through the narrative of free individual, who plans and transforms her body/life as a project on the basis of pleasure and desire, I discuss neoliberal subject within the framework of Michel Foucault’s concepts of biopolitics/biopower. Following this path, I present the significant points mentioned during the interviews in relation to the main questions of the study and put forth the deductions about the womanhood narrative and subject imagery together with the life portrait it is articulated to
Bu çalışmada, uzun yıllar dans ettiğim bir dans topluluğunda gerçekleştirdiğim katılımlı gözlemler ve dört dansçı kadınla yaptığım derinlemesine görüşmeler üzerinden, kadınların kendilerinin ve başkalarının bedenleriyle nasıl ilişkilendiklerini, onlar hakkında neler hissettiklerini ve bu duyguların dolaşıma girerek bedenlerini nasıl şekillendirdiğini irdelemeye çalışıyorum. Bu bağlamda öncelikle hem dans salonlarında çizilen, hem de kadınların söze döktükleri bedenini/yaşamını haz ve arzu temelinde bir proje gibi tasarlayan ve dönüştüren özgür birey anlatısının imlediği neoliberal özneyi referans alarak, Michel Foucault’nun biyopolitika/biyoiktidar kavramsallaştırmaları çerçevesinde neoliberal özneliği tartışıyorum. Sonrasında çalışmanın temel sorularına dönük olarak görüşmelerde öne çıkan unsurlara yer vererek, tüm bunların nasıl bir kadınlık anlatısına ve özne tahayyülü ile eklemlendiği yaşam kurgusuna işaret ettiğine dair çıkarımlara yer veriyorum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |