Yerel bilgiyi bölgesel/küresel bir platforma taşımak ve böylelikle yeni kavramlar sunma çabalarında uluslararası toplumsal cinsiyet eşitsizliği endeksleri ve göstergeleri, konu üzerine bilgi üretimi ve yayılmasında önemli bir referans haline gelmiştir. Bu endekslerin zamanla hem akademisyenler hem de politika yapıcılar tarafından toplumsal cinsiyet eşitliğini değerlendirmek için başvurulan kaynaklar olarak kullanımı artsa da aynı zamanda eksiklikleri ve iyileştirilmesi gereken alanlar konusunda sıkça eleştirilmektedirler. Bu çalışmada Avrupa toplumsal Cinsiyet Eşitliği Enstitüsü (EIGE) toplumsal cinsiyet eşitsizliği endeksi (GEI)’nin diğer uluslararası endekslerle karşılaştırması yapılacak ve toplumsal cinsiyete dayalı bilginin oluşumunda ve yayılımında nasıl bir epistemik adaletsizliğe neden olduğu sorusu ele alınacaktır. Bu amaçla eleştirel bir bakışla endeksin göstergeleri, metodolojisi ve kullanım alanları derinlemesine analiz edilecektir. Çalışma ile toplumsal cinsiyet eşitsizliği endeksleri konusunda akademik tartışmayı ilerletmeyi, endeks üretiminde kavramsallaştırma, veri üretimi/kullanımı ve ölçüm üzerine odaklanarak, endekslerle ilgili araştırmalardaki epistemik adaletsizlikleri görünür kılmayı ve dolayısıyla toplumsal aktivizm ve savunuculukta veri kullanımının önemini vurgulamayı amaçlıyoruz.
Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Epistemik Adalet Avrupa Birliği Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği Endeksi
Bu çalışma TUBITAK 1001 Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı tarafından desteklenen "Sürdürülebilir Kalkınmada Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Endeksinin Geliştirilmesi ve G20 Ülkeleri Analizi" Başlıklı 123K466 No'lu projeden üretilmiştir.
Tubitak
123K466
In efforts to bring local knowledge to a regional/global platform and introduce new concepts and definitions, international gender inequality indices and their selected indicators have become important references in the production and dissemination of knowledge related to gender inequality. Although the use of these indices by both academics and policymakers to assess gender inequality has increased over time, they are frequently criticized for their insufficiency in doing so and areas in need of improvement for better measurement. This study addresses the question of how the European Institute for Gender Equality (EIGE) Gender Equality Index (GEI) contributes to epistemic injustice related to gender inequality. To this end, the indicators, methodology, and uses of the GEI index will be critically analyzed focusing on its conceptualization, indicators, data use and measurement. The study aims to advance critical academic discussions on gender inequality indices by highlighting the epistemic injustices in an effort to emphasize the importance of data use in social activism and advocacy.
123K466
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Women's Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 123K466 |
Publication Date | December 24, 2024 |
Submission Date | September 22, 2024 |
Acceptance Date | November 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 1 |