Platon diyaloglarında aşkı pek çok boyutuyla tartışma konusu edinir. Bu boyutlar içinde,
aşk-üreme, aşk-kozmos, aşk-güzellik, aşk-etik, aşk-siyaset, aşk-yaratım, aşk-ölümsüzlük,
aşk-eğitim ilişkisi gibi konular önemli bir yer tutar. Bu konulardan kimileri, özellikle
aşk-kozmos, aşk-üreme, aşk-etik, aşk-eğitim ilişkisi gibi konular, kendisinden önce kimi
doğa filozofları ve Sokrates tarafından ele alınıp işlenmiştir. O kendisinden önce yapılan
bu tartışmalara, kendi felsefi anlayışından yola çıkarak önemli katkılar sağladığı gibi, aşkla
siyaset, aşkla hakikat ve ölümsüzlük arasında da bağlar kurmuştur. Özellikle Symposion
diyaloğunda, aşk, üreme, yaratım ve güzellik ilişkisinden yola çıkarak, aşkla hakikat ve
ölümsüzlük arasında kurduğu bağ ve türsel, sosyal ve ebedi ölümsüzlük arasında yaptığı
ayrım özgündür ve anlaşıldığı kadarıyla bir öncüsü yoktur. Onun bu ölümsüzlük türlerini,
insanların epistemik kapasiteleriyle de ilişkilendirdiği, sıradan insanların türsel ölümsüzlüğe,
zanaatçıların ruhsal ya da sosyal ölümsüzlüğe, hakikati elde eden filozofların ise
ebedi ölümsüzlüğe ulaşacaklarını savunduğu görülür. O, aşk, üreme, yaratım ve güzellik
ilişkisinden yola çıkarak saptadığı ölümsüzlük türlerini, Sokrates’le diyalektik içinde Diotima
diye adlandırdığı bilge bir kadının dilinden aktarır. Aktarımını, kendi idealar öğretisi,
anımsama kuramı, ruhun düşüşü ve yükselişi gibi temalar etrafında örer. Böylelikle ilk
kez felsefe tarihinde, aşk rehberliğinde bedenlerden ruhlara ve bilgeliğe ve nihayet güzellik
ideasının kendisine ulaşan bir hakikat merdiveni inşa eder. Sıraladığı üç ölümsüzlüğü
de bu merdiven basamaklarıyla uyumlu bir şekilde sunar. İşte bu makale, Platon’un Symposion
diyaloğunda kurduğu aşk, üreme, yaratım, güzellik ve ölümsüzlük ilişkilerini analiz
etmekte; özel olarak Platon’un saptadığı üç tür ölümsüzlüğü, kendi felsefesiyle bağları
ışığında ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Platon discusses the love from several dimensions in his dialogues. Within these dialogues
such subjects as love-fertility, love-cosmos, love-beauty, love-ethic, love-politics,
love-creativity, love-immortality, love-education have an important place. Some of these
subjects, especially love-cosmos, love-fertility, love-ethic, love-education were dealt with
by the nature phliosophers and Socrates. Not only did he make some important contributions
to the discussions having been made before him from his own philosophical point
of view but he also established some connections between love-politics, love-reality and
love-immortality. Especially the connection he established between love, reality and the
immortality using the relationship of love, fertility, creativity and the beauty and the
discrimination he made between social and real-eternal immortality are very original and as far as it is understood it is unique. It is seen that he related these types of immortality
to the epistemic capacities of human soul and he defends the fact that common
people will reach as a species immortality, the artisans spiritual or social immortality and
the philosophers will reach the rela-eternal immortality. He narrates the types of the immortality
he determined using the realtionship of love, fertility, creativity, and the beauty
from a wise woman he called as Diotima in a dilaectic way with Socrates. He weaves his
narration around such subjects as his own teachings of ideas, the theory of recollection,
the decline and the rise of the soul. Thus he builds the truth of a staircase that can reach
form the bodies to the spirits and the wisdom and finally that can reach the the idea of
beauty itself in the history of phlisophy for the first time under the guidance of the love.
He presents the there types of the immortality he listed in harmony wtih the steps of this
staircase. This article aims to analyze the relationship of love, fertility, creativity, beauty
and the immortality he established in the dialogue of Symposium and particularly aims
to put forward these three types of immortality he determined under the light of the connections
of his philosophy .
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Submission Date | December 13, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 67 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.