Retorik, klasik mantık biliminin ele aldığı sanatlardan birisidir. Klasik mantığın kurucusu
Aristoteles, retoriği belli bir durumda var olan inandırma yollarını kullanma yetisi olarak
tanımlamaktadır. Buna göre muhatabı ikna eden veya etmeye çalışan önermeler, çıkarımlar,
argümanlar veya göstergeler (söz-yazı/sözlü-yazılı metin, resim, reklam, mimik, vb.)
aslında retoriktir.
Retoriğin asıl maksadı, muhatabı ikna etmektir. Dolayısıyla çeşitli türdeki akıl yürütmelerden
oluşan retorik, muhatabın karar vermesinde etkili bir sanat olarak tatbik edilir.
Bu çalışmada hem gündelik hayatta hem de dini, felsefi ve bilimsel her alanda kullanılan
retoriğin ve iknanın tanımı, retorikte iknanın olabilmesi için hangi kanıtlama/ikna
etme/inandırma yollarının kullanılması gerektiği üzerinde kısaca duruldu. Esas itibariyle
Aristoteles’in ifade ettiği ikna etme yollarından ethosun tanımı, kullanımı ve kanıt değeri
incelendi.
Rhetoric is one of the arts of classical logic. Aristotle, the founder of classical logic, describes
rhetoric as the ability to use the means of conviction in a particular situation. Accordingly,
the propositions, inferences, arguments, orindicators (speech-writing / verbal-written
text, picture, advertisement, mimic, etc.) that actually persuade or engage the subject
are actually rhetorical.
The main purpose of rhetoric is to persuade the interlocutor. Therefore, the rhetoric what
composed of various types of reasoning is applied as an effective art in the decision of
the interlocutor. In this study, İt was shortly emphasized that the definition of rhetoric
and persuasion used in daily life and religion, philosophical and scientific fields, what
evidence / persuasion / persuasion ways should be used to have persuasion in rhetoric.
Essentially, the definition, use, and evidence of ethos is examined through the persuasion
method sexpressed by Aristotle.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Submission Date | May 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 67 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.