Research Article
BibTex RIS Cite

The Turkish Adaptation of the Brand Identity Scale for Higher Education Institutions: A Validity and Reliability Study

Year 2017, , 169 - 176, 23.11.2017
https://doi.org/10.29106/fesa.348306

Abstract

In this study, the author have aimed to
adapt the Brand Identity Scale (BIS) developed to measure higher education
institutes’ brand identity to Turkish.
A total of 660 surveyers from
Turkey were selected using convenient sampling to participate in this study (n=660).
During the course of this study, the BIS was
first translated into Turkish. The construct validity of the FQS was tested
using exploratory (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA). In conclusion,
an instrument consisting of 33 items and 2 subscales was prepared for Turkish
researchers.



 

References

  • Cem Harun Meydan ve Harun Şeşen 2011. Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Mei Teh Goi, Chai Lee Goi ve David Wong 2014. “Constructing a brand identity scale for higher education Institutions.” Journal of Marketing for Higher Education 24(1):59–74, http://dx.doi.org/10.1080/08841241.2014.906017
  • Nebi Sümer 2000. “Yapısal Eşitlik Modellemeleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar.” Türk Psikoloji Yazıları, 3(6):49-74.
  • Nuran Bayram 2010. Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. Ezgi Kitabevi. Bursa.
  • Ömay Çokluk, Güçlü Şekercioğlu ve Şener Büyüköztürk 2010. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. Pegem Yayınları. Ankara.
  • Şener Büyüköztürk 2011. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (14. Baskı). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Tenko Raykov 1997. “Scale reliability, Cronbach's Coefficient Alpha, and violations of essential tau-equivalence with fixed congeneric components.” Multivariate Behavioral Research 32, 329-353.

Yüksek Öğrenim Enstitüleri İçin Marka Kimliği Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması

Year 2017, , 169 - 176, 23.11.2017
https://doi.org/10.29106/fesa.348306

Abstract

Bu araştırmada yüksek
öğrenim enstitülerinin marka kimliğini ölçmek üzere geliştirilen Yüksek Öğrenim
Enstitüleri İçin Marka Kimliği Ölçeğinin (YÖKMKÖ) Türkçeye uyarlanması
amaçlanmaktadır. Araştırmaya kolayda örnekleme ile seçilen, 660 denek
katılmıştır (n=660). Araştırma kapsamında ölçme aracı Türkçeye çevrilmiştir.
Ölçme aracının yapı geçerliği Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör
Analizi (DFA) ile test edilmiştir. Sonuç olarak 33 maddelik ve 2 boyutlu ölçme
aracı, Türk araştırmacıların kullanımına hazır hâle getirilmiştir.

References

  • Cem Harun Meydan ve Harun Şeşen 2011. Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Mei Teh Goi, Chai Lee Goi ve David Wong 2014. “Constructing a brand identity scale for higher education Institutions.” Journal of Marketing for Higher Education 24(1):59–74, http://dx.doi.org/10.1080/08841241.2014.906017
  • Nebi Sümer 2000. “Yapısal Eşitlik Modellemeleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar.” Türk Psikoloji Yazıları, 3(6):49-74.
  • Nuran Bayram 2010. Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. Ezgi Kitabevi. Bursa.
  • Ömay Çokluk, Güçlü Şekercioğlu ve Şener Büyüköztürk 2010. Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik. Pegem Yayınları. Ankara.
  • Şener Büyüköztürk 2011. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (14. Baskı). Ankara: PEGEM Akademi.
  • Tenko Raykov 1997. “Scale reliability, Cronbach's Coefficient Alpha, and violations of essential tau-equivalence with fixed congeneric components.” Multivariate Behavioral Research 32, 329-353.
There are 7 citations in total.

Details

Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Zeki Yüksekbilgili

Publication Date November 23, 2017
Submission Date November 1, 2017
Acceptance Date November 8, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Yüksekbilgili, Z. (2017). Yüksek Öğrenim Enstitüleri İçin Marka Kimliği Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(3), 169-176. https://doi.org/10.29106/fesa.348306