Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİCİLERİN KREDİ KARTINA YÖNELİK TUTUMU İLE FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2020, , 770 - 778, 31.12.2020
https://doi.org/10.29106/fesa.806964

Abstract

Kredi kartları kolayda ürünlerden endüstriyel ürünlere kadar pek çok kalemde kullanılmaktadır. Dolayısıyla günümüz tüketicisinin neredeyse vazgeçemediği bir ödeme aracı haline gelmiştir. Ancak kredi kartı kullanımı pek çok konuyla ilişkili olduğu için bireyler bazında farklılıklar göstermektedir. İlişki olduğu konulardan bir tanesi de finansal okuryazarlıktır. Finansal okuryazarlık kısaca, finansal konularda bilgi, beceri ve finansal davranışlarda rasyonelliği sağlama derecesi şeklinde ifade edilebilir. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı, tüketicilerin kredi kartına karşı tutumları ve finansal okuryazarlık seviyeleri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bu amaçla Ankara’da kredi kartı kullanan 600 kişi üzerinde anket gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz sonucunda bireylerin kredi kartı kullanım adedi azaldıkça katılımcıların finansal okuryazarlık seviyeleri arttığı tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların finansal okuryazarlık seviyeleri ile kredi kartı tutumu arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.

References

  • ACAR, Ö. (2009). Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’na Göre Kart Sahibinin Korunması. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • AHMETOĞULLARI, K. ve PARMAKSIZ, H. (2017). Finansal İyilik Halinin Finansal Okuryazarlık ve Kredi Kartı Tutumuyla İlişkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(48), 317-330.
  • BELEK, İ. (1999). Postkapitalist Paradigmalar, 2. Baskı, İstanbul: Sorun Yayınları, 1999, s. 244-249.
  • CHENG, J., M., S., BLANKSON, C., WANG, E., and CHEN, L. (2009). Consumer Attitudes and Interactive Digital Advertising, International Journalof Advertising, 28(3), 501-525.
  • CHU, Z., WANG, Z., XIAO, J.J. and ZHANG, W. (2017). Financial Literacy, Portfolio Choice and Financial Well-Being. Social Indicators Research. 132(2), 799-820.
  • ÇİÇEK, R., & DEMİRDELEN, K. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Kredi Kullanımlarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Araştırma: Niğde Üniversitesi Öğrencileri Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1-2), s. 539-560.
  • DEVENTER, V., M. ve KLERK, D. N. (2016). African Generation Y Students’ Perceived Personal Fınancial Management Skills. International Journal of Business and Management Studies. 8(2), 1-14.
  • DOĞAN, M. (2019). Türkiye Finansal Okuryazarlık Araştırması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(4), 1602-1620. ER, B., ŞAHİN, Y., E., & MUTLU, M. (2017). Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 54(630), s. 75-88.
  • EVANS, D., S. (2004). The Growth and Diffusion of Credit Cards in Society. Payment Card Economics Review, 2, p. 59-76.
  • KANDEMİR, S. (2018). Finansal Tüketicilerin Finansal Okuryazarlık Durumlarının Belirlenmesi.Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • KARAKULLE, İ., & TAN, F. Z. (2018). Finansal Okuryazarlık ile Kredi Kartı Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(69), s. 461-477.
  • KHARE, A., KHARE, A., & SINGH, S. (2012). Factors Affecting Credit Card Use in India. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(2), p. 236-256.
  • KILIÇ, Y., ATA A. H. & SEYREK, H. İ. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66, s. 129-150.
  • KÜÇÜKASLAN, A. (2017). Finansal Okuryazarlık: Kayseri İli Serbest Muhasebeci Ve Mali Müşavirleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • LUDLUM, M., TILKER, K., RITTER, D., COWART, T., XU, W., & SMITH, B. C. (2012). Financial Literacy and Credit Cards: A Multi Campus Survey. International Journal of Business and Social Science, 3(7), s. 25-33.
  • LUSARDI, A. (2008). Financial Literacy: An Essential Tool for Informed Consumer Choice. NBER Working Paper Series,National Bureau of Economic Research, 14084, p. 1-30.
  • MARCOLIN, S., & ABRAHAM, A. (2006). Financial literacy research: current literature and future opportunities. University of Wollongong Research Online(3rd International Conference of Contemporary Business 2006 Leura, 21-22 September) , p. 2-11.
  • MITCHELL, T. R., & MICKEL, A. E. (1999). The Meaning of Money: An Individual-Difference Perspective. Academy of Management Review, 24(3), p. 568-578.
  • OECD. (2005). Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies. Paris: OECD Publishing.
  • ÖZKAN, C. (2014). Türkiye' de Kredi Kartı Kullanıcı Profili ve Davranışı Analizi. Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Bankacılık ve Finansal Kuruluşlar Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Yeterlilik Tezi. Ankara, Türkiye.
  • PHAISUWAT, P. & VONGURAI, R. (2017). The Factors Affecting The Attribute Attitude Towards Credit Card; The Case Study of Credit Card for Bangkokian’ s Generation X And Y. AU-GSB E-Journal. 9(2), 128-133.
  • ROBB, C. A. (2011). Financial Knowledge and Credit Card Behavior of College Students. Springer, J Fam Econ 32, p. 690–698.
  • ROBB, C. A., & SHARPE, D. L. (2009). Effect of Personal Financial Knowledge on College Students’ Credit Card Behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), p. 25-43.
  • SERVON, L. J., & KAESTNER, R. (2008). Consumer Financial Literacy and The Impact of Online Banking on The Financial Behavior of Lower-Income Bank Customers. Journal of Consumer Affairs, 42(2), p. 271-305.
  • TSANG, M., HO, S.,C. & LIANG, T. (2004). Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising: An Empirical Study, International Journal of Electronic Commerce, 8(3), 65-78.
  • VIFL, Visa’s International Financial Literacy. (2012). http://www.africamoneyskills.com/downloads/FL_Barometer_Final%20Apr%202012.pdf adresinden alınmıştır.
  • YILMAZ, V., & ÇATALBAŞ, G. K. (2007). Kredi Kartlarına İlişkin Algının Müşteri Memnuniyeti ve Sadakati Üzerine Etkisi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, s. 75-85.
  • YÜCEL, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlıklarının Kredi Kartı Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi-Hacettepe Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Bilecik.
Year 2020, , 770 - 778, 31.12.2020
https://doi.org/10.29106/fesa.806964

Abstract

References

  • ACAR, Ö. (2009). Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’na Göre Kart Sahibinin Korunması. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • AHMETOĞULLARI, K. ve PARMAKSIZ, H. (2017). Finansal İyilik Halinin Finansal Okuryazarlık ve Kredi Kartı Tutumuyla İlişkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 5(48), 317-330.
  • BELEK, İ. (1999). Postkapitalist Paradigmalar, 2. Baskı, İstanbul: Sorun Yayınları, 1999, s. 244-249.
  • CHENG, J., M., S., BLANKSON, C., WANG, E., and CHEN, L. (2009). Consumer Attitudes and Interactive Digital Advertising, International Journalof Advertising, 28(3), 501-525.
  • CHU, Z., WANG, Z., XIAO, J.J. and ZHANG, W. (2017). Financial Literacy, Portfolio Choice and Financial Well-Being. Social Indicators Research. 132(2), 799-820.
  • ÇİÇEK, R., & DEMİRDELEN, K. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Kredi Kullanımlarını Değerlendirmeye Yönelik Bir Araştırma: Niğde Üniversitesi Öğrencileri Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 10(1-2), s. 539-560.
  • DEVENTER, V., M. ve KLERK, D. N. (2016). African Generation Y Students’ Perceived Personal Fınancial Management Skills. International Journal of Business and Management Studies. 8(2), 1-14.
  • DOĞAN, M. (2019). Türkiye Finansal Okuryazarlık Araştırması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(4), 1602-1620. ER, B., ŞAHİN, Y., E., & MUTLU, M. (2017). Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 54(630), s. 75-88.
  • EVANS, D., S. (2004). The Growth and Diffusion of Credit Cards in Society. Payment Card Economics Review, 2, p. 59-76.
  • KANDEMİR, S. (2018). Finansal Tüketicilerin Finansal Okuryazarlık Durumlarının Belirlenmesi.Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • KARAKULLE, İ., & TAN, F. Z. (2018). Finansal Okuryazarlık ile Kredi Kartı Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(69), s. 461-477.
  • KHARE, A., KHARE, A., & SINGH, S. (2012). Factors Affecting Credit Card Use in India. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(2), p. 236-256.
  • KILIÇ, Y., ATA A. H. & SEYREK, H. İ. (2015). Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66, s. 129-150.
  • KÜÇÜKASLAN, A. (2017). Finansal Okuryazarlık: Kayseri İli Serbest Muhasebeci Ve Mali Müşavirleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • LUDLUM, M., TILKER, K., RITTER, D., COWART, T., XU, W., & SMITH, B. C. (2012). Financial Literacy and Credit Cards: A Multi Campus Survey. International Journal of Business and Social Science, 3(7), s. 25-33.
  • LUSARDI, A. (2008). Financial Literacy: An Essential Tool for Informed Consumer Choice. NBER Working Paper Series,National Bureau of Economic Research, 14084, p. 1-30.
  • MARCOLIN, S., & ABRAHAM, A. (2006). Financial literacy research: current literature and future opportunities. University of Wollongong Research Online(3rd International Conference of Contemporary Business 2006 Leura, 21-22 September) , p. 2-11.
  • MITCHELL, T. R., & MICKEL, A. E. (1999). The Meaning of Money: An Individual-Difference Perspective. Academy of Management Review, 24(3), p. 568-578.
  • OECD. (2005). Improving Financial Literacy Analysis of Issues and Policies. Paris: OECD Publishing.
  • ÖZKAN, C. (2014). Türkiye' de Kredi Kartı Kullanıcı Profili ve Davranışı Analizi. Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Bankacılık ve Finansal Kuruluşlar Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Yeterlilik Tezi. Ankara, Türkiye.
  • PHAISUWAT, P. & VONGURAI, R. (2017). The Factors Affecting The Attribute Attitude Towards Credit Card; The Case Study of Credit Card for Bangkokian’ s Generation X And Y. AU-GSB E-Journal. 9(2), 128-133.
  • ROBB, C. A. (2011). Financial Knowledge and Credit Card Behavior of College Students. Springer, J Fam Econ 32, p. 690–698.
  • ROBB, C. A., & SHARPE, D. L. (2009). Effect of Personal Financial Knowledge on College Students’ Credit Card Behavior. Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), p. 25-43.
  • SERVON, L. J., & KAESTNER, R. (2008). Consumer Financial Literacy and The Impact of Online Banking on The Financial Behavior of Lower-Income Bank Customers. Journal of Consumer Affairs, 42(2), p. 271-305.
  • TSANG, M., HO, S.,C. & LIANG, T. (2004). Consumer Attitudes Toward Mobile Advertising: An Empirical Study, International Journal of Electronic Commerce, 8(3), 65-78.
  • VIFL, Visa’s International Financial Literacy. (2012). http://www.africamoneyskills.com/downloads/FL_Barometer_Final%20Apr%202012.pdf adresinden alınmıştır.
  • YILMAZ, V., & ÇATALBAŞ, G. K. (2007). Kredi Kartlarına İlişkin Algının Müşteri Memnuniyeti ve Sadakati Üzerine Etkisi. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, s. 75-85.
  • YÜCEL, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlıklarının Kredi Kartı Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi-Hacettepe Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Bilecik.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

A. Selçuk Köylüoğlu 0000-0003-0359-1443

Mesut Doğan 0000-0001-6879-1361

Publication Date December 31, 2020
Submission Date October 7, 2020
Acceptance Date December 10, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Köylüoğlu, A. S., & Doğan, M. (2020). TÜKETİCİLERİN KREDİ KARTINA YÖNELİK TUTUMU İLE FİNANSAL OKURYAZARLIK DÜZEYİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(4), 770-778. https://doi.org/10.29106/fesa.806964