Microfinance is a financial service that works with the understanding of providing financial services to low-income individuals, families and small businesses. The method has become popular all over the world after the mid-2000s. Micro-finance has come to the forefront especially in supporting women's entrepreneurship with the micro-credit application. For this reason, the support of women's entrepreneurship and the micro-credit model have become synonymous. In this study, it is aimed to test the level of knowledge of the microfinance application, which comes to the fore in the empowerment of women, by female university students. In addition, participants' general economic and financial information, savings and entrepreneurship tendencies were tested. According to the results of the research in which 292 university students were the subject; It was concluded that female students' knowledge of finance and economics and, in parallel, their level of knowledge about microfinance were low. However, as a positive data, it was concluded that female students have a high risk appetite and tendency to invest. These results showed that female students have great potential if they receive good financial education and are informed about entrepreneurial opportunities. The study provided positive feedback on demonstrating the synergies and potentials of female students.
Mikro finans, gelir düzeyi düşük bireylere, ailelere ve küçük ölçekli işletmelere finansal hizmet sağlanması anlayışıyla çalışan bir finansman hizmetidir. Yöntem 2000’lerin ortalarından sonra tüm dünyada popüler hale gelmiştir. Mikro finans, mikro kredi uygulaması ile özellikle kadın girişiminin desteklenmesi konusunda ön plana çıkmıştır. Bu nedenle kadın girişimciliğinin desteklenmesi ile mikro kredi modeli birlikte anılır hale gelmiştir. Bu çalışmada kadınların güçlendirilmesinde ön plana çıkan mikro finans uygulamasının üniversitede okuyan kız öğrenciler tarafından ne düzeyde bilindiğinin test edilmesi amaçlanmıştır. Yanı sıra katılımcıların genel ekonomi finans bilgileri, tasarruf ve girişimcilik eğilimleri test edilmiştir. 292 adet üniversite öğrencisinin konu edildiği araştırma sonuçlarına göre; kız öğrencilerin finans ve ekonomi bilgilerinin ve buna paralel olarak mikro finans konusunda bilgi düzeylerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak olumlu bir veri olarak risk alma iştahlarının ve yatırım yapma eğilimlerinin yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Bu sonuçlar, kız öğrencilerin iyi finansal eğitim almaları ve girişimcilik fırsatları hakkında bilgilendirilmeleri halinde büyük bir potansiyele sahip olduklarını göstermiştir. Çalışma kız öğrencilerin sinerjilerinin ve potansiyellerinin ortaya konulması noktasında olumlu geri bildirimler sağlamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2022 |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | July 20, 2022 |
Acceptance Date | September 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 3 |